Gisteren op Hemelvaart de eerste keer ribbetjes gemaakt op basis van het recept op https://bbq-junkie.nl/bbq-recepten/overheerlijk-spareribs-recept/. Maandag had ik bij de lokale slager al de ribben besteld, en die woensdag opgehaald. Wat een mooie ribben en wat een vlees eraan - heel verschil van de ‘kant en klaar ribben’ die ik wel eens bij de supermarkt had gehaald. Woensdagavond de rub gemaakt en de ribben daarmee ingesmeerd. Het bleek dat de slager het vlies er al had afgehaald, dus dat was zoeken voor niets . Donderdag rond 12 uur de BBQ aangezet en eerst rustig op temperatuur laten komen. Het was even puzzelen met het neerzetten van de aluminium opvangbakjes - mijn Bastard heb ik pas sinds zaterdag en ben er erg zuinig op. Toen de ribben erop, en de ‘mop sauce’ gemaakt om regelmatig de ribs in te smeren. Na 3 uur de ribben ingepakt in het zilverpapier, nog een beetje appelsap toegevoegd, en de ribben een uur op de BBQ gelegd - ik heb nog geen ervaring hoe ‘zacht’ de ribben worden na 45 minuten, of 1 uur, of nog langer - dus laat ik eens met 1 uur beginnen. Daarna de ribben uit het zilverpapier gehaald en het laatste uur nog gegaard. Ondertussen had mijn vrouw een lekkere salade gemaakt, en hebben we heerlijk gegeten. Bleek dat de 2 ribben nog wat veel waren en we wat over hadden. De rest vanavond heerlijk opgepeuzeld!
Dat BBQ-en bevalt mij goed - voor morgen had ik iets van een borrelplankje in gedachten met gamba’s, MOINK-balls & drumsticks...
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat BBQ-en bevalt mij goed - voor morgen had ik iets van een borrelplankje in gedachten met gamba’s, MOINK-balls & drumsticks...
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk