BasBQ
Beef en Steak

Rib rack voor de Weber Smokey Mountain WSM 37 cm 14,5

 

Smokie.

Pitmaster
Berichten
602
Ik heb een Weber WSM 37cm gekocht. Geen bakbeest maar ik denk dat je met een beetje goede wil een heel eind komt. Uiteraard wil ik er uiteindelijk ook ribben op gaan bereiden. Vanwege het kleinere rooster gaat mijn voorkeur uit naar een Rib rack om de ribben rechtop te zetten. Wie kan mij helpen met tips mbt rib rack die passen op deze WSM 37 cm?
 
Is de pannendeksel houder van de Ikea hier niet heel geschikt voor?

2531CFBD-7F3A-481F-A5E2-F3415A46DF5E.png
 
Ik heb die Ikea pannendekselhouder.
Je mag die best eens lenen om te kijken of dit past.
 
Ik heb laatst hier iemand gezien die voor de camping een wga had en daar ribs op deed.. Ik zit even te denken hoe die dat gemaakt had.. Was dat niet met een alu bakje in geknipt? 🤔
 
Ik heb laatst hier iemand gezien die voor de camping een wga had en daar ribs op deed.. Ik zit even te denken hoe die dat gemaakt had.. Was dat niet met een alu bakje in geknipt? 🤔
Of het hier was weet ik niet meer, maar heb het wel gezien op YT dat er een alu bakje werd geknipt en gebruikt.
Voordeel van het Ikea pannenrek is dat hij uitschuifbaar is, en dat je eventueel een paar pennen er af kan halen aan de buitenkant ..
 
Kun je die Ikea inkorten?
 
Kun je die Ikea inkorten?
Het rekje kan je in en uit elkaar schuiven zoals een harmonica, als je de ribben er tussen zet en de buitenste pennen blijken te hoog te zijn kan je deze er af schroeven, die moet je voor het eerste gebruik er toch zelf op schroeven.
Inkorten is dus niet echt nodig of van toepassing.
 
Als je wil inkorten omdat de ruimte op de WMS te krap is, moet je gaan zagen. Dat is wel mogelijk. Je kunt de scharnierpunten intact laten. Maar wellicht niet eens nodig om deze in te korten. Je kunt pennen eraf schroeven idd zoals hierboven al aangegeven.
 
Het rekje kan je in en uit elkaar schuiven zoals een harmonica, als je de ribben er tussen zet en de buitenste pennen blijken te hoog te zijn kan je deze er af schroeven, die moet je voor het eerste gebruik er toch zelf op schroeven.
Inkorten is dus niet echt nodig of van toepassing.
Het gaat niet zozeer om de hoogte maar om de beperkte diameter die de WSM 37cm heeft. Ik zal het rek van @Michel_D eens bekijken. Wat me aanspreekt aan het Ikea rek is de variabele tussenruimte. Als je met alufolie aan de gang gaat en de tussenruimte is wat krap lijkt me dat lastig. De Ikea trek je wat uit elkaar, ribben ertussen en je duwt hem weer in elkaar.
 
Zo te zien gaat er best wel wat op die kleine rakker.
 
Het gaat niet zozeer om de hoogte maar om de beperkte diameter die de WSM 37cm heeft. Ik zal het rek van @Michel_D eens bekijken. Wat me aanspreekt aan het Ikea rek is de variabele tussenruimte. Als je met alufolie aan de gang gaat en de tussenruimte is wat krap lijkt me dat lastig. De Ikea trek je wat uit elkaar, ribben ertussen en je duwt hem weer in elkaar.

En dan ook nog 1 rack op tweede rooster?
 
Ik heb de 47 en de 37 gehad, maar aan de 37 heb ik meer plezier beleefd. Alles is handzamer aan de 37 en er gaat genoeg vlees in om een gezin stevig te laten dineren
 
Weet niet of dat qua hoogte past maar voor ons 3en gaat dit wel prima werken.
 
Ik heb de 47 en de 37 gehad, maar aan de 37 heb ik meer plezier beleefd. Alles is handzamer aan de 37 en er gaat genoeg vlees in om een gezin stevig te laten dineren
Veel reviews komen uit de US en daar moet het allemaal big zijn. Met een Kettle ernaast kun je een aardig gezelschap verwennen denk ik.
 
Zoals op de laatste foto staat zo bedoelde ik het inderdaad, gewoon niet teveel uittrekken, ik weet niet hoe snel het bovenste deel van een WSM naar binnen gaat als deksel vandaar dat ik stelde om de laatste pennen er af te draaien ;)
Ik heb 1 keer een rekje voorgekruide ribben van de Aldi op een mini keteltje van Jamie Oliver gebakken, die had ik opgerold en met satéprikkers aan elkaar gezet en zo gefixeerd op de smalle kant net als in een rekje op het rooster gezet.. beetje vreemde constructie, maar het ging wel :p
 
Gefeliciteerd met je nieuwe aankoop, zo te lezen ga je er veel leuke dingen mee beleven!
 
Let er bij het vol laden van je kleine WSM wel op dat er een hete luchtstroom langs de binnenwand op stijgt. Wat op de rand van het rooster ligt krijgt de volle laag. Je kunt bij ongelijke stukken vlees het beste de dikke kant naar de rand van het rooster toe, en de dunne kant naar het midden van het rooster toe leggen als je begrijpt wat ik bedoel.
 
Zelf heb ik die van Ikea ook. Maar vind persoonlijk de onderstaande van de Welkoop prettiger. Deze ondersteunen de ribben beter.
Weet alleen niet of die past op een 37er
100a8adf5ba76991e38190b0e65a34e6.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan