BasBQ
Beef en Steak

Reverse sear op een WGA met gietijzer rooster

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Gaat dit wel op een WGA, eerst indirect garen en dan afgrillen?

Heb het idee dat mijn gietijzer rooster dan niet op tempratuur kan komen.

Dus een paar ribeye's 35mm dik laten garen tot 58 en daarna afgrillen.
Dat ging dus niet snel genoeg wat dus weer een te taai (net te ver dus) stukje vlees opleverde.

Iemand nog ideeen?



 
Initial sear?

Heb geen WGA maar kan me voorstellen dar hij door zijn kleine omvangen niet in een paar minuten to 250+ graden komt.
 
Zorg dat je een starter met gloeiend hete kooltjes gereed heb staan, voor het moment dat je wilt afgrillen.
FF je vlees er af halen, hete kolen in de WGA, vervolgens eerst je rooster goed heet laten worden, je vlees terug leggen op je rooster boven je hete kolen en afgrillen.

Mac
 
Maar gaart het dan niet steeds door als je het vlees eraf haalt en wacht op het heet worden van het rooster?

En misschien was deze rib eye niet vet genoeg?
 
Evt al bij een lagere kerntempratuur het er af halen even onder alufolie, dan wga klaar maken voor directe grill. Dus al een firestarter klaar hebben staan, schuiven aan de zijkant helemaal open. Rooster goed heet laten worden zonder de deksel er op (meer zuurstof toevoer). En dan je steak even mooie grillmarks geven. Daarna nog je vlees laten rusten op een snijplank in gepakt in alufolie.
 
Maar gaart het dan niet steeds door als je het vlees eraf haalt en wacht op het heet worden van het rooster?

Vlees gaart altijd door als je het van je bbq afhaalt. (dit kan wel 3?C tot 5?C zijn, afhankelijk van dikte van het vlees, en hitte)
Daar moet je dan ook altijd rekening mee houden.

Als je gloeiend hete kooltjes klaar hebt staan, dan duurt het niet heel erg lang eer je rooster ook heet is.
Maar ik krijg het idee, dat het je alleen om de grillstrepen te doen is.
Afgrillen hoeft niet pers? op een gietijzeren rooster

Mac
 
Je kunt je rooster ook op de firestarter leggen (gevuld met hete kolen natuurlijk) en dan op het deel dat boven de kolen ligt je vlees afgrillen. Dat is een extreem hete zone, zou volgens mij moeten werken.
 
Als ik de WGA gebruik in de vakantie maak ik zelf toch ook altijd een directe en indirecte zone. Brandende kooltjes aan de ene kant, en een aluminium schaal met gaatjes,(welke standaard in het Weber programma zit) aan de andere kant.
BBQ kan dan boven de kolen 200 + graden hebben en de indirecte zone zo rond de 80-120 graden. Afhankelijk van de luchttoevoer.
Wel wil ik nog een gietijzeren rooster voor deze BBQ gaan bestellen omdat die toch wel de mooiste grill marks geven.  ;) ;)
 
Mac zei:
Maar gaart het dan niet steeds door als je het vlees eraf haalt en wacht op het heet worden van het rooster?

Maar ik krijg het idee, dat het je alleen om de grillstrepen te doen is.
Afgrillen hoeft niet pers? op een gietijzeren rooster

Mac

Klopt, de grilmarks geven juist het krokante randje aan het vlees en zeker ook smaak!

Ik heb ook een OTP staan, maar zie het niet zitten om voor een steak 2 Q aan te stoken.

Of zou het dan beter zijn om in dit geval eerst aan te grillen en dan indirect te garen?
 
Of zou het dan beter zijn om in dit geval eerst aan te grillen en dan indirect te garen?

Je moet dat doen, waar jij je zelf het prettigs bij voelt.
Een reversed sear is weliswaar lastiger om te controleren (omdat je minder nauwkeurig de controle over de eindtemperatuur hebt), echter is het wel beter, omdat je wat minder vochtverlies hebt.

Wat vaak een nadeel is van de BBq (en helemaal met een keramische), is om de temperatuur omlaag te krijgen, na eerst op hoge temperatuur te hebben gewerkt.
Als mijn steaks dik genoeg zijn, dan begin ik L&S, en eindig met een eindsear (dan haal ik het vlees er af, en stook hem op), om vervolgens de eindsear te geven, echter bij "dunne" steaks, die grill ik gewoon rechtstreeks, en meer niet.

Ik zou zeggen, probeer het lekker beide uit (je moet immers wat te oefenen hebben  ;) )

Mac

 
Gaan we doen, temp terug krijgen is waarschijnlijk lastiger idd, maar dan zou ik het vlees op 1 deel van het rooster grillen en het andere deel eruit laten en op dat deel het vlees terug plaasen en  dan garen, dat zal al schelen waarschijnlijk
 
Een extra voordeel van de reverse sear; terwijl je de kern op temperatuur brengt neemt je vlees nog mooi een flinke lading rook op (als je dat wil natuurlijk).
Bij het eerst searen en dan op temperatuur brengen van de kern is het ook te doen, maar heb ik het idee dat het n?t iets minder makkelijk gaat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan