BasBQ
Beef en Steak

Reverse flow offset smoker. Iets te groot??

paultjoew

Tondelzoeker
Berichten
16
Hoi,
Ik zal me eerst even voorstellen. Ik ben Paul, ik studeer en hou van eten en koken.
Ik zit al een tijd op dit forum mee te kijken en heb sinds kort ook een account aangemaakt om de volgende reden:
Ik heb een 300L watertank, 500mm rond bij 1650mm lang, en ik wil hier een reverse flow smoker van maken.
Ik heb de deur al uitgemeten, uitgezaagd (fout 1, niet gemarkeerd hoe de deur in het vat zat) en ben begonnen met strips op de randen te lassen voor de afsluiting.
ADH3ORD.jpg

Heb ook in solidworks een schets gemaakt waarmee ik de hoogte van de heat deflector plaat heb bepaald.
Op de tank zit een mooi aansluitflens waar ik de schoorsteen op kan aansluiten. Ik vraag me alleen af of het hele apparaat niet veeeeel te groot wordt. Ik kan me voorstellen dat als ie klaar is je met 50 man van 1 run kan eten. En om er nou alleen in te smoken dan wordt het wel veel ruimte innemen voor 1 functie.

Hebben jullie tips wat ik moet doen

Foto's: https://imgur.com/gallery/0efTX
 
Misschien iets van een paneel dat je er tussen kan plaatsen waardoor de inhoud halveert?
 
Welkom hier. Succes met het oprichten van je bbq restaurant. We hebben al een aantal namen bedacht :)

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

 
SilverFox zei:
Misschien iets van een paneel dat je er tussen kan plaatsen waardoor de inhoud halveert?
Hier zat ik zelf ook al aan te denken. Een soort van eind schot maken zodat de daadwerkelijke rookruimte kleiner wordt, de ton blijft wel even groot dan. Ik zou ook nog 30-40 cm in t midden er tussen uit kunnen halen maar ik vrees dat dit een negatief effect heeft op de cilindriciteit en daarmee het uiterlijk.

Een derde mogelijkheid zou zijn om over de lengte van het vat op de hoogte van de heat deflector een kolenrooster te maken zodat er op gegrilld kan worden. Als ik dan wil smoken sluit ik dit rooster af met een dichte plaat. Sluit dan niet zo mooi af als een las natuurlijk.
 
Mooi materiaal en tekening hoor! Ik ben bezig met een kleine reverse flow maar zou graag nog eens zo'n joekel erbij bouwen. Is ook het volgende plan voor als deze af is. Daar moet ik dan wel bijzeggen dat die waarschijnlijk niet voor eigen gebruik zal zijn. Als ik zoiets zou maken wordt het geplaatst op een aanhanger zodat hij eventueel ook verhuurd kan worden.

Tussenschot plaatsen om eventueel een kleinere low and slow kamer te maken lijkt me geen gek idee. Misschien de helft voor het low and slow en de rest gewoon vast grill. Als je dan een kolenmand maak voor je stookkamer kan je die daarna in je grill gebruiken. Als je dat schot er een beetje netjes demontabel in maak kan je die altijd nog verwijderen om de tank volledig low and slow te gebruiken.

Mocht je toch iets kleiner willen, let me know, Mooie tank voor een bbq op aanhanger project :p
 
Terug
Bovenaan Onderaan