BasBQ
Beef en Steak

Repareren gebarsten vuurpot

Hallo

Mijn vuurpot van de vidaxl kamado is na 1 keer gebruik al gebarsten. Temperatuur is niet boven 200 grafen geweest. Uiteraard ga ik eerst proberen deze te laten vervangen maar ik vrees straks hetzelfde. Ik lees wel vaker dat de Chinese kamado's gewoon niet van goede kwaliteit zijn. Maar goed, ik wil de vuurpot dus repareren en verstevigen. Zou het omwikkelen met ijzerdraad een oplossing kunnen zijn?

Groet
Maarten
 
Ik heb het zelf ook eens gehad en mij werd gewezen op het volgende filmpje https://www.youtube.com/watch?v=szXFZeyoMsw Had al een nieuwe box besteld en moet zeggen dat die veel beter van kwaliteit is. geen scheur ook al boven de 400 graden gehad. Ook staat de kamado nu onder een afdak en geen hoes meer, wellicht was een beetje vocht wel het probleem....
 
Lol, nou als bij mij de firebox stuk zou gaan en BGE mij dit zou aanraden, gaan we een flinke uitdaging krijgen. Dikke toeter dat ik er zo druk mee ga zijn. (Nu heb ik ergens al iemand gezien die zijn bge in zeer korte tijd naar de 750F rammelt, dus denk dat het wat dat betreft wel zal meevallen). Desalniettemin hoort zo'n ding niet meteen stuk te gaan, laat staan dat je er zelf mee moet gaan knutselen.
Bij de verkoop doen ze allemaal alsof ze 'even goed zijn als', totdat er iets stuk gaat, dan is het 'tja, maar het is nou eenmaal geen...'.
Maargoed, ik ga er vanuit dat het barsten van de firebox puur komt door het uitzetten van het keramiek, heb ergens gezien dat iemand er een groef in had gevreesd om dit op te vangen. Hierdoor krijg je hetzelfde effect als de groef die standaard ook in de firebox van een bge zit. Minder werk denk ik
 

Anymouse

Tondelzoeker
Berichten
13
Yes.....
Vorige week (na mij bbq bijna al 10jaar te hebben) mijn firebox ook gesprongen!
Was ooit al dat YouTube filpmje tegengekomen ! Had gehoopt het nooit nodig te hebben ! Maar helaas!
Herstelling geslaagd!
Hij is weer stevig!
IMG_20220407_105002.jpg
IMG_20220407_114742.jpg
received_456775192799488.jpeg
 
De voordelen zijn de lage prijs, de nadelen dus de kwaliteit en garantie. Jammer dat het al na de eerste sessie gebeurde.

Bij mijn KJ Classic bestaat deze uit een base met daarop een 5-tal vuurstenen wat dus afzonderlijk verkrijgbaar is. Ik had na een jaar een barst in de base. Gemeld en 2 weken later (omdat ze net out of stock waren) een nieuwe gekregen met de melding de gebarsten zo lang mogelijk nog te gebruiken. Heb er nog een paar maanden mee gedaan.

Moest ik in deze situatie zitten, zou ik in eerste instantie toch met de garantie iets proberen te bekomen, of anders eentje van een ander merk aanschaffen die zou passen.
 
De voordelen zijn de lage prijs, de nadelen dus de kwaliteit en garantie. Jammer dat het al na de eerste sessie gebeurde.

Bij mijn KJ Classic bestaat deze uit een base met daarop een 5-tal vuurstenen wat dus afzonderlijk verkrijgbaar is. Ik had na een jaar een barst in de base. Gemeld en 2 weken later (omdat ze net out of stock waren) een nieuwe gekregen met de melding de gebarsten zo lang mogelijk nog te gebruiken. Heb er nog een paar maanden mee gedaan.

Moest ik in deze situatie zitten, zou ik in eerste instantie toch met de garantie iets proberen te bekomen, of anders eentje van een ander merk aanschaffen die zou passen.
Zoals ik al zei... Heb de bbq al 10 jaar! Dus voor een eerste breuk van een chinese kamado, valt dat nog best mee!
Kan nu geen 100€ ofzo geven aan een nieuwe firebox! Dus voor €5 ofzo is dit wel een mooie fix! 🔥
 
Hou je lekker centjes over voor mooie Bush biertjes!
 
Zoals ik al zei... Heb de bbq al 10 jaar! Dus voor een eerste breuk van een chinese kamado, valt dat nog best mee!
Kan nu geen 100€ ofzo geven aan een nieuwe firebox! Dus voor €5 ofzo is dit wel een mooie fix! 🔥
Ik had het op de TS.
Als je er al 10 jaar mee doet, was het idd een koopje.
 
bij mijn BGE is de vuurpot en vuurring ook gebarst, en meerdere jaren zelfs.
heb de nieuwe onder garantie gekregen maar die zitten nog in de verpakking.

Als ik met mijn lompke kop er dan eens 1 breek heb ik nog reserve.

Merk geen verschil in gebruik met of zonder barst.
 
bij mijn BGE is de vuurpot en vuurring ook gebarst, en meerdere jaren zelfs.
heb de nieuwe onder garantie gekregen maar die zitten nog in de verpakking.

Als ik met mijn lompke kop er dan eens 1 breek heb ik nog reserve.

Merk geen verschil in gebruik met of zonder barst.
Kan wel, barst kan zeker niet veel kwaad of verschil in gebruik geven...
maar mijne was in een hoek in 2 stukken gebroken, dus kon mijn platesetter er niet meer stabiel op plaatsen omdat heel dat stuk dan loskwam/omviel...

Desalniettemin kan ik weer smoken! 🔥
Dit weekend burgers of baby backs! 😍
 
Bij mij zat er 1 barst in en een paar maanden later toen ik hem uit mekaar haalde voor de grote kuis, was hij dus aan 2 kanten gebroken. Ben er zeker van dat ik hem nog kon gebruiken, maar toch maar de nieuwe gestoken. KJ geeft toch lang garantie.
 
Toen ik mijn kamado kocht, ongeveer 10jaar terug, was er nog niet echt mega veel keuze ofzo buiten BGE, of bekendheid van het soort bbqs....
Dus deze kwam toen op ibood voorbij voor ±€550 en kon ik dus niet aan mijn neus laten voorbij gaan!
Een bbq kopen die 1500 of 2000€ goedkoper was dan wat ik toen al kende of beschikbaar was in de winkel, was geen moeilijk beslissing en zeker een snelle op ibood toen! 😅

Heel tevreden van geweest!

Maar de volgende gaat toch een bastard ofzo worden! Hele vette Q's
 
Terug
Bovenaan Onderaan