Beef en Steak

Rendang in the Sunshine!

 
 
 
 
 

Sander72

BBQ Junkie
Berichten
7.108
Lieve BBQ-Vrienden!

Afgelopen zaterdag was dè buitenkook dag van het jaar... wat mij betreft dan... zalig temperatuurtje en een heerlijk zonnetje achter in de tuin, Na de verplichte zaterdagse boodschappen - geen drama hoor, ik mag altijd naar de slager, de groenteboer op de markt, de kaasboer en mijn vrienden bij de slijter - had ik mijzelf twee belangrijke doelen gesteld voor de dag: Rendang maken en een mooi bier drinken.

Heel gek, maar ik besloot met die rendang te beginnen:

SDJ_8075.jpg


Pin me niet vast op de hoeveelheden - het is geen exact recept - maar dit is wat ik gebruikte:

- handje vol kemiri noten
- voor de boemboe gember en laos wortel, sjalotjes en een ui, knoflook, rode pepers.
- specerijen: kaneel, kruidnagel, korianderzaad, kurkuma en komijn (gemalen) palmsuiker, steranijs.
- aromaten: sereh (citroengras) limoenblad.
- niet op de foto: kokosroom (twee blikjes).

En natuurlijk de ster van de show... mooie riblappen van de slager!

SDJ_8091.jpg


Dat was meteen de barbecue-twist aan dit gerecht: die riblappen ging ik een beetje aangrillen en vooral een mooi kerensrookje mee geven. Kijk hoe zalig boterig dat vetje kleurt en geurt, dat is echt waanzinnig lekkere umami. En een ander voordeel, je tuintje ruikt zalig en die van de buurtjes gratis ook! win-win.

SDJ_8084.jpg


Vlees hoeft natuurlijk niet gaar, alleen een rokerig korstje is genoeg!

SDJ_8096.jpg


Dan mogen de kemiri nootjes even loungen in de pan:

SDJ_8102.jpg


Voor de foto's was de zon eigenlijk net even te fel en te laag dus de nootjes daarom even in de sweet spot gelegd. Je bakt de nootjes een beetje aan omdat ze niet rauw mogen blijven - natuurlijk gaan we uren sudderen, maar ik geloof dat er iets bijzonders is met kemiri en bak ze daarom altijd even separaat aan. Je kan ze daarna ook mooi verkruimelen (na afkoelen!) alsof het hazelnootjes zijn. Lekkere textuur geeft dat aan je stoofje.

SDJ_8100.jpg


Toen de nootjes eruit konden gingen we een boemboe aanfruiten. Ik hou ervan om alles alvast gesneden in kommetje klaar te hebben staan, dan voel ik me wat relaxter in the garden... we waren immers bezig aan twee belangrijke missies!

SDJ_8103.jpg


Rechter bakje gedaan, linker bakje erbij, ook even aanzetten zodat de aromaten goed los kwamen en toen de kokosroom erbij. Nu wel op de foto!

SDJ_8105.jpg


Zodra de massa lekker blubte mocht het vlees er weer lekker bij en gingen de serehstengels en limoen blaadjes erbij:

SDJ_8106.jpg


Ik zag dat het goed was en besloot nu meteen door te pakken...

SDJ_8109.jpg


Potverdikke, dat was een klasse rakker... helemaal voor mij!

Na een paar uurtjes zag het er zo uit:

SDJ_8119.jpg


En toen heb ik de stengels eruit gevist en ben ik wat krachtiger gaan roeren:

SDJ_8127.jpg


Het was echt geweldig en rook zalig!

Er ging een mooie basmati bij, wat kasboontjes van de groenteboer en wat gepickelde komkommer voor het frisje.

Er naast kwam een mooi glas rood:

SDJ_8116.jpg


Het was een gezegende zaterdag... er ging zondag een mooie bakje rendang over de schutting naar Buurman Coen.

Het was fijn.

Bedankt voor het kijken!
 
Ziet er goed uit, staat al heel lang op mn lijst nu toch echt gaan maken!
Bedankt voor de reminder.

Wat een Bier is dat, die Imperial blond! 🥰 Ben er deze vakantie vanuit Frankrijk even 15min voor omgereden dus in de kelder nu een paar fijne doosjes staan

De Triple is ook magnifique, maar dat weet je vast al 😄
 
Pffff. Ziet er weer heerlijk uit, Sander
 
Mooie dag en heerlijke maaltijd. Hier ook favoriet!
 
Het ks weer smullen. Lekker weertje en viertje.
 
Ziet er weer heerlijk uit Sander. Een goed bestede zaterdag!
Je moet wel even een gil geven als het huis links of rechts naast je te koop komt hè!
 
Lekker hoor en mooi verslag lekker biertje en wijn wat wil je nog meer ja wat anderen ook willen buurman worden van jou 😬😋😋
 
Je weet wel mijn smaakpapillen te triggeren op de vroegen morgen Sander! Heerlijk man! 😋👌🏻

Die Gouden Carolus Imperial Blond is verrekte lekker! Dat gevaarlijke biertje drink zich ook lekker makkelijk weg. ik zelf ben helemaal fan van de Gouden Carolus Cuvee v/d Keizer Whisky Infused 🍺
 
Heerlijk Sander, werkelijk schitterende plaatjes en een mooi verhaal weer!
 
Dat ziet er allemaal weer helemaal prima uit Sander!

Die buren boffen maar met jou.
 
als dit geen geslaagde dag is , weet ik het ook niet meer..
donders lekker gegten en ook nog fijn bier gedroken
 
Klasse kerel! Dat wijntje is ook een erkentelijk goed! Een zekerheidje zeg maar 🥰
 
Mooi gemaakt, dat zal gesmaakt hebben, ik hou wel van dit soort stoofjes 🥰
Heb je weleens geit geprobeerd met een stoof? Is ook zo'n heerlijk stuk vlees en perfect voor stoofvlees 😉 hier vandaag in de maak Goelee kambing 🥰
 
Heerlijk weer Sander 😋, en mooie foto’s ook 👍🏻. Jij bent hier wel de topper in verslag maken, je zou ze zo kunnen bundelen voor een bbq boek😄
 
Leuk om te horen, die reacties maken het feestje voor mij compleet!

je zou ze zo kunnen bundelen voor een bbq boek😄

Nu kan iedereen dat zelf doen... voor nop! ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rdj
Terug
Bovenaan Onderaan