Beef en Steak

Regiorund Brisket

tdp

Vuurmaker
Iedere keer wanneer ik bij de HANOS was, zag ik ze liggen; de briskets van Nederlandse bodem. Aangezien er niet heel enthousiast over gesproken werd, iedere keer laten liggen. Toch vorige week de verleiding niet kunnen weerstaan en eens een brisket meegenomen.
Brisket_1.jpg

Op zich al vrij netjes getrimd, heb alleen de onderkant nog even bijgetrimd. Geïnjecteerd met 150ml runderboullion aangemaakt met een beetje jus poeder. Daarna in de kruiden gezet, zout, peper, knoflook (1:1:0,5 op basis van volume)
Brisket_2.jpg

BBQ stabiel op 109 graden, met blokjes eiken rookhout:
Brisket_3.jpg

Van het afgesneden vet 'Beef Tallow' gemaakt;

Brisket_5.jpg

Na 5 uur (12:30) eens gekeken; temperatuur van de brisket was 70 graden +/-:
Brisket_6.jpg

Ingepakt in alufolie, en doorgegaard tot een kern van 94 graden (15:30). Was nog niet mals genoeg, half uur door laten garen nog. Uiteindelijk met kern van 97 graden eraf gehaald;
Brisket_7.jpg

10 minuten laten wasemen, daarna strak ingepakt in alufolie, en in een koelbox gedaan om deze te laten rusten. Na 1,5 uur uit het folie gehaald;
Brisket_8.jpg

Resultaat mag er zijn, al zeg ik het zelf:
Brisket_9.jpg

Brisket_10.jpg

De belangrijkste test gedaan: Dochterlief vind tegenwoordig dat ze als eerste mag testen; volledig goedgekeurd:

Brisket_11.jpg

Moet bekennen dat ik eigenlijk zelf nog maar een paar keer 'echte brisket' gegeten heb, bij @Marcooks in Enschede en Black Smoke in Rotterdam. Wat ik me zo terug kan halen, doet dit er niet voor onder.

Om het verhaal compleet te maken, zelfgemaakte baked beans erbij geserveerd, en een paar patatjes. Prima zondag :)

Laatst bewerkt:
Lekker! (denk ik, ik heb nog nooit brisket gegeten 😅 ). Heb je ook burnt ends gemaakt?

Mooie Brisket, dan heb je geluk gehad met het lokale rund, was dit rund nog speciaal gevoerd?
Meestal gaat brisket met die magere Hollandse runderen helemaal verkeerd.
Normaal gesproken wordt een brisket met de vetkant op het rooster (naar beneden) gegaard, is er een speciale reden dan jij het vet naar boven hebt gelegd?

Even gezocht naar regiorunderen, mooi dat ze in Nederland ook gaan nadenken, er is sowieso 1 fokker die Grainfed runderen levert de rest wat ik kan lezen minimaal Grass fed

Zou ik na moeten kijken, maar het lag 'gewoon' in de koeling van de HANOS. Marmering zag er wel goed uit, vandaar dat ik hem meegenomen heb.

Dat ik het met de vetkant naar boven heb gedaan, is op basis van 100u Youtube filmpjes kijken ;). O.a. ook op basis van dit recept.

Had ik me niet ingelezen, zou ik dat nog steeds doen, denk ik. Maar jij zou hem andersom doen? En waarom?

Even gezocht naar regiorunderen, mooi dat ze in Nederland ook gaan nadenken, er is sowieso 1 fokker die Grainfed runderen levert de rest wat ik kan lezen minimaal Grass fed

Dit is inderdaad de leverancier.

Ik sprak laatst met mijn kameraad nog over bijv. de kalveren die ze laten slachten voor de Hanos. Hij gaf aan dat er een deel Black Angus bij gefokt wordt, waardoor ze meer voor hun kalfjes kunnen krijgen. Ik kan me goed voorstellen dat dit ook verder doorwerkt in de keten.

Terug
Bovenaan Onderaan