BasBQ
Beef en Steak

Redfox does Easterwood ribs

 
 
 
 

RedFox

Gerijpt
Berichten
3.160
Ik heb zojuist even de "testopstelling" gemaakt voor een sessie baby back ribs volgens Easterwood methode.
In plaats van briketten aan 2 kanten in de OTP57 ga ik morgen de 4mm dikke RVS omgezette plaat haar maiden run geven.....
Briketjes aan 1 kant, een alu bak op de omgezette plaat die net mooi binnen de doorsnede van de plaat en het rooster blijft...
Het IKEA rekje even opengetrokken en vlgs mij moeten er dus ook op de OTP57 dan 6 slabben passen!
Meer foto's morgen tijdens en na de sessie.. ;)

testOTP57met6slabben_zpse3a3b06f.jpg
 
Dat ziet er goed uit, ben erg benieuwd :p
 
Vraagje, waarom staat je ribrack niet op het grillrooster?
 
Dat gaat helemaal goed komen ;) Trouwe AH klant.
 
Frits zei:
Vraagje, waarom staat je ribrack niet op het grillrooster?

Frits, ik had gisteravond op het aanrecht alleen even gepast of de alu bak binnen de plaatdiameter bleef en hoever ik het rekje dan kon opentrekken. Aan de schaduw van het alu bakje op de plaat kun je zien dat het mooi past.
Nu net een en ander in de OTP geplaatst (foto) zodat ik vanmiddag van start kan. Mocht 1 bakje eco's niet voldoende zijn voor de 90+ minuten of onvoldoende om op 160C te kunnen blijven dan kan ik ook nog ervoor kiezen om het kolenbakje eruit te halen en de lege ruimte volledig met briketten vol te gooien. Hoe het met de trek gaat wacht ik ook maar even af, de 4mm rvs plaat ligt "strak" aan tegen de ketelwand.
Er is ruimte voor 6 slabben zoals je ziet, maar er gaan er straks maar 4 op.
Leuk experiment in ieder geval en ik kan het resultaat vergelijken met de actie van vorige week...to be continued later today  ;)

testroosterribsikeaOTP57_zpsced88371.jpg
 
Bij de Easterwood methode zitten de kolen aan twee kanten, dit kan ook maar je zult het rek na 50 minuten een halve slag moeten draaien voor gelijkmatige verwarming
 
Frits, dat was ik inderdaad zelf ook al van plan, en 1 time looking is still cooking...
Hoe zullen we dan deze methode gaan vernoemen? :)
 
je bent weer lekker bezig
 
Het draadje is ver genoeg gekaapt, even afgesplitst ;).
 
Je hebt gelijk Frits, door het enthousiasme spontaan gebeurd....sorry  :(
 
Met wat vertraging vanmiddag i.v.m. straattheater activiteiten in buurdorp (stad) Waalwijk pas wat later dan gepland de OTP57 aangestoken voor de ribbels volgens een "afgeleide" van de Easterwood methode.
Ik heb maar aan 1 kant van de ketel briketten liggen en de rest afgedekt met een 4mm dik rvs omgezette plaat.
Ik ben inmiddels op de helft van de sessie, heb na 50 minuten het ribbenrekje 180 graden gedraaid i.v.m. een gelijkmatige warmte opname.
Over een half uur gaan we glazen....maar alvast de eerste 2 pictures: juist voor de start en net na begin toen de Q op ca. 160C was (roostertemperatuur)

startspareribsrvsplaat_zps500af09b.jpg


halverwegespareribsotp57easterwood_zps710d3df1.jpg
L]

more pics to come later!
 
En de hele tuin ruikt weer heerlijk naar het bier?
 
Bert zei:
En de hele tuin ruikt weer heerlijk naar het bier?
haha ja dat klopt Bert, maar mijn vrouw ligt in een tuinstoel in de zon de soezen en vindt de geur die uit de Q komt heerlijk, maar ze ruikt geen bier zegt ze......alhoewel het nu minder lijkt dan vorige week, mogelijk ander luchtstroming... :)
 
En ik ben ook benieuwd naar die van jou ;-)
 
we zijn bijna aan het einde van de sessie....na 2 x 50 minuten (i.v.m. draaien van de ribbels t.o.v. de briketjes) ziet dit er appetijtelijk uit....inmiddels heb ik de ribbels in de Blues Hog gezet en wachten we nog een kwartiertje af terwijl de saus gaat caramelliseren...

almostfinished_zpsca275281.jpg
 
Smakelijk Geert!!
 
Zo deed ik ze altijd voor ik mijn WSM had. Minus de Blues Hog dan ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan