BasBQ
Beef en Steak

Recept: Stoofribben in zoete saus uit de DO.

 
 
 
 

Peter64

Gerijpt
Berichten
4.623
Bijgevoegd een recept voor stoofribben, uitgewerkt naar een bbq setting.
Lekker stoofgerecht met een zoete toets in de saus.

IMG_5352.jpg

Ingrediënten: 2 personen.​

  • 2 dikke varkensribben. Pakweg 250 gram per botje
  • olijfolie
  • 2 sjalotjes + 1 rode ui, grof gesneden
  • 2 teentjes knoflook, gekneusd
  • 1 appel, in stukjes
  • 1 á 2 plakjes ontbijtkoek
  • 1 el appelstroop
  • 0,5 bouillon kippenbouillon blokje
  • PeZo naar smaak
  • Fleske trappist of abdijbier dubbel. (ik heb een Leffe Bruin genomen)
Kruidenmix:
  • 1 tl paprikapoeder
  • 10 zwarte peperkorrels
  • 1 tl tijm
  • 1 tl rozemarijn
  • 0,5 tl chilipoeder
  • 0,5 tl basilicum

Voorbereiding:
  • Snij de vetlaag van de ribben in en vrijf hier PeZo in. Tevens rondom met PeZo behandelen. In folie wikkelen en nacht laten staan.
  • Appel en ui snijden in grove stukken
Bereidingswijze:
  • Q op 160 tot 180 C.
  • Ribben offset roken met appelhout voor 30 minuten. Daarna 5 min. grillen boven het vuur. Laat stoofketeltje mee opwarmen
  • In de stoofketel de uien en appel aanbraden en laat ff stoven.
  • Leg de ribben erop, voeg verkruimeld boillonblokje en kruidenmix toe en als laatste het bier
  • Laat stoven voor 15’. Dome temp. 150 C.
  • Voeg dan de stroop en peperkoek toe. Proef voor de smaak. Wordt snel te zoet.
  • Laat verder stoven en inkoken met de deksel dicht voor 40’.
  • Test gaarheid met de prikproef. Laat saus nog wat inkoken.
IMG_5338.jpg
IMG_5341.jpg
IMG_5345.jpg


IMG_5346.jpg
IMG_5347.jpg
IMG_5355.JPG


Serveren met frietjes en konijnenvoer en een stevig glas bier of rode wijn.​

 
Wat een heerlijk recept

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Lekker hoor… 😍
 
Gaat op de lange lijst!
 
Ziet er lekker uit, gaat op het Todo lijstje.
De stooftijd is wel kort, is het vlees zacht of heeft het nog bite.
 
Ziet er lekker uit, gaat op het Todo lijstje.
De stooftijd is wel kort, is het vlees zacht of heeft het nog bite.
Vlees was gaar genoeg met een bite en kwam goed van het knookje.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er smakelijk uit
 
@Peter64 , welke appelsoort heb je gebruikt?
 
Ok bedankt Peter. De appel is niet geschild, krijg je dan niet van die losse harde velletjes?
En in de ingredienten staat ontbijtkoek in de beschrijving heb je het over peperkoek dat zijn hier in de regio 2 verschillende soorten koeken.
Excuses voor de vele vragen maar je begrijpt dat deze zeker gemaakt gaat worden;)
 
Ok bedankt Peter. De appel is niet geschild, krijg je dan niet van die losse harde velletjes?
En in de ingredienten staat ontbijtkoek in de beschrijving heb je het over peperkoek dat zijn hier in de regio 2 verschillende soorten koeken.
Excuses voor de vele vragen maar je begrijpt dat deze zeker gemaakt gaat worden;)
Ha Ewald, van de schilletjes heb ik niets gemerkt. Volgens mij sudderen xie wel kapot.
Haha, ontbijtkoek en peperkoek is bij ons in de benaming, native limburg language, hetzelfde. Maar ik bedoel in deze ontbijtkoek.
 
Ha Ewald, van de schilletjes heb ik niets gemerkt. Volgens mij sudderen xie wel kapot.
Haha, ontbijtkoek en peperkoek is bij ons in de benaming, native limburg language, hetzelfde. Maar ik bedoel in deze ontbijtkoek.
Thanx. Peperkoek is hier echt peperkoek en is qua smaak nagenoeg hetzelfde als de echte pepernoten ook qua kleur trouwens (niet te verwarren met speculaas kruidnootjes)
Ontbijtkoek is echt de peinenburg etc.
 
Bedankt voor het recept, ik had laatst ook dikke varkens ribben besteld (en spare ribs) bij mijn slager. Gewoon omdat ik nieuwsgierig en niet wist wat het verschil was.

Kon niet veel recepten vinden, dit was de eerste en direct een hele mooie om te proberen! Gaan we binnenkort maar eens maken dus 👍
 
Terug
Bovenaan Onderaan