BasBQ
Beef en Steak

Rare kip

 
 
 
 

Nosmo

Gerijpt
Berichten
3.741
Gerookte kip stond al een tijdje op m'n lijstje om te maken en vandaag had ik tijd, dus maar even snel een kilo kipfilet gehaald bij de kiloknaller en de BBQ aangestoken.

Ik ben van het recept van Frits uitgegaan.

Kip getrimd en de tenders verwijderd.
gerooktekip1.jpg


Een half uurtje in de brine.
gerooktekip2.jpg


Daarna op de OTP met appel en beuken rookhout. De temperatuur was rond de 105C.
gerooktekip3.jpg


Na 1 uur en drie kwartier had de kip een temperatuur van 61C bereikt en wilde niet verder meer stijgen. Een tweede thermometer gaf een temperatuur van 63C aan in een ander fileetje. Na drie uur heb ik er maar eentje afgehaald om te testen. Deze was volledig gaar, vreemd want de temperatuur had naar 78C gemoeten.

gerooktekip4.jpg


Ik vind de smaak erg tegenvallen, de kip is niet zout genoeg en ook de rooksmaak is niet erg duidelijk. Wellicht is deze goedkope kip al zo vol met water gepompt dat de brine helemaal geen invloed meer heeft. Volgende keer ga ik kip halen bij een goede poelier, kijken of dat een beter resultaat geeft.
 
Kipfilet leg ik meestal in appelsap met daar zout en peper in. Ik maak hem niet te zout maar laat de filet gerust een dag erin liggen zodat hij helemaal doortrekt. Dit geeft niets als je brine niet te zout is. Ik gebruik meestal halal kipfilet, niet omdat ik een moslim zou zijn maar omdat dit kipfilets zijn van ongeveer 400gram per stuk(1/2 kipfilet). Lekker stevig vlees met een bite, en geen waterig kipfiletje.
Dat de temperatuur zo blijft hangen heb ik nog niet meegemaakt. Ik denk dat jij een primeur hebt ;D
 
Goede tip van die halal kip Bert en hoeveel zout doe jij dan op een liter?!?

@Nosmo, ik heb ook geen idee waarom je temperatuur niet doorsteeg. Er zit geen bindweefsel in, dat is een proces dat energie vergt om om te zetten en kipfilet is alleen maar vlees, heel vreemd.
 
Het gekke is ook dat het vlees helemaal gaar is. Het is rare kip.

Zal ook de Maverick nog even testen met kokend water.
 
@Noskos. Het recept zou ik eerst moeten meten. Het is (zo als bij veel van mijn recepten) kruiden uit de losse hand. Ik heb meestal van die kleine pakjes appelsap gewoon een goedkoop merk (Lidl) Ik zout en kruid de kipfilet gewoon normaal met peper en zout alsof ik ze bak of gril. Laat dat even intrekken en doe er dan de appelsap bij met wat extra zout en peper. Komt altijd redelijk goed uit.
 
Ik vind het nog steeds raar van je temperatuur. ::)
 
Terug
Bovenaan Onderaan