BasBQ
Beef en Steak

raar luchtje aan Tomahawk😷

reubster

Vuurmaker
Berichten
53
Goeiemiddag mede leden,

Voor afgelopen zaterdag had ik een tomahawk welke ik op de bbq wilde gaan bereiden.
Toen ik hem uit de koelkast haalde en de vacuum verpakking verwijderde, kwam er een vreemde, vieze lucht uit de verpakking. Het vlees zag er echter nog zeer goed uit, en niet verkleurd of iets dergelijks. oOk qua houdbaarheid was deze nog lang niet over de datum heen.

Na een 30/45 min uit de koelkast en verpakking was de lucht zo goed als verdwenen.
Ik twijfelde om hem weg te doen maar iets zei me dat hij niet bedorven was. Dus had ik hem toch maar op de bbq gelegd. (ik had nog wat 'back-up' vlees)

nadat hij de juiste temperatuur had bereikt smaakte hij zeer goed. totaal geen rare smaakt of iets dergelijks.

Iemand enig idee wat die lucht kan zijn geweest? De geur is niet echt te beschrijven..
 
Hi,

Een dergelijke geur komt mij bekend voor. Vooral als je gevacumeerd vlees uit de verpakking haalt. Het ruikt een beetje rot, poepig zo u wilt. Het schijnt er bij te horen soms. Blijkbaar kan het geen kwaad... En idd, als de geur verdwijnt, zit het wel goed. Maar hoe doe lucht precies ontstaat... Geen idee. Vast bacteriën gewoon.
 
Dat lijkt me inderdaad de lucht die ontstaat bij het vacumeren.
Tijdens het rijpen in vacuüm ontstaat er melkzuur en dat zorgt voor een "nare" geur.

Heel normaal en verdwijnt na het even open leggen.
 
Wat @Barbeknoei zegt, Lamsvlees en Iberico varken direct uit het vacuum rieken nog erger dan rund.
Eerst afspoelen en dan ruiken;)
 
dank allen voor de reacties.

mocht het een volgende keer weer zo ruiken, dan hoef ik me dus geen zorgen te maken..
 
Is die geur standaard bij Spareribs bijvoorbeeld? of alleen bij gevacuumeerd vlees?
 
Is die geur standaard bij Spareribs bijvoorbeeld? of alleen bij gevacuumeerd vlees?

De melkzuurbacterie vermenigvuldigt zich op vlees makkelijk in zuurstofarme omgevingen, zoals vaccuumpakkingen. Heb die geur nog nooit op een stuk vlees van de slager geroken..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Had dit ook bij een Boston Butt laatst, dacht dat ik beer te pakken had. Schijnt inderdaad door vaccuum te komen. Als je tijdens het grillen vieze geur ruikt wegmieteren. Anders gewoon opeten.
 
Is inderdaad normaal. (nat rijpen). Let er ook altijd op dat bij - met name rundvlees - de slachtdatum niet te kort geleden is. pas geslacht vlees moet eerst besterven zodat het kwalitatief beter wordt. (max 4 graden )
 
Het kan idd de melkzuur bacterie zijn onschuldig maar niet lekker, even een half uur uit de verpakking laten ademen kan veel doen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan