BasBQ
Beef en Steak

Quiche met hartige taarddeeg

 
 

Buitenkoken

Vuurmaker
Berichten
83
DE529F8C-FF86-485B-9FD3-38A4A5AA2FD6.jpeg

Recept van Laura bakt, wel wat aangepast naar eigen smaak.


https://www.laurasbakery.nl/basisdeeg-voor-quiche-en-hartige-taart/

Quiche

INGREDIËNTEN voor bodem quiche vorm 28 cm

  • 300 gram bloem
  • 150 gram ongezouten roomboter
  • snuf zout
  • 1 ei (M)
  • 2-3 el koud water


INSTRUCTIES

  • Doe de bloem, boter, zout, het ei en 2 eetlepels water in een kom en mix dit tot een mooi deeg. Is het nog wat kruimelig, voeg dan de derde eetlepel water toe. Je moet een stevig deeg hebben, maar het mag niet té droog zijn.
  • Verpak het deeg in keukenfolie en laat het een half uur rusten in de koelkast. Ondertussen kun je vast beginnen aan de vulling voor je quiche.
  • Rol het deeg uit op een met bloem bestoven oppervlak tot het iets groter is dan de vorm die je wilt bekleden. Om de vorm te bekleden, rol ik de lap deeg altijd om mijn deegroller, dan zet ik de vorm neer en rol ik het boven de bakvorm weer voorzichtig uit.
  • Druk het deeg goed aan in de hoekjes van de vorm en snijd de overtollige randjes weg, prik met een vork gaatjes in de bodem. Dit laatste doe je altijd, ook als je de quiche blindbakt.
  • Wat betreft de baktijd en oventemperatuur, dat is per quiche verschillend. Ik heb de bodem eerst blind voorgebakken op 200graden 10 minuten daarna de vulling toegevoegd en ongeveer 40 minuten afgebakken, vulling moet gaar zijn en een mooie bruine korst hebben
INGREDIËNTEN voor de vulling

  • 1 x recept voor quiche bodem
  • 250 gram spekjes
  • 1 winter wortel
  • 1 courgette
  • 150 gram kastanje champignons
  • 4 eieren (M)
  • 200 ml crème fraîche
  • 150 gram geraspte kaas (oude kaas)
  • zout, peper, tijm en nootmuskaat

11D51416-2ED4-4EA6-9DC3-1D72AFBF683A.jpeg
291A3045-DB91-483F-9B62-F57DC9EFD1B2.jpeg
512F9A42-EFB7-474C-887B-F77A720A546A.jpeg
11D51416-2ED4-4EA6-9DC3-1D72AFBF683A.jpeg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Spijtig dat er hier thuis geen quiche liefhebbers zijn. Bladerdeeg zelf maken daar pas ik zelf wel voor :)

Mijn favoriete vulling is zoete paprika, heel kleine gesneden aardappelen in blokjes (5 tot 7mm), courgette, wat kaas (meestal mengeling voor op spaghetti ofzo of geraspte mozarella). En soms maak ik dan ook gewoon mini frittata in cupcake vorm, zelfde maar dan zonder bladerdeeg, ook wel ideaal als bijgerecht. Soms ook wel wat chorizo en/of chilipeper tussen, hangt af van het publiek. Of ik maak er 2, klaar in no time.

Het grote voordeel is, je kan er echt alles in kwijt wat je zelf graag eet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan