Beef en Steak

Pur Porc Aux Herbes De Provence

vogels

Pitmaster
Ik heb dit weekend op de markt in Arnhem een heerlijk worstje gekocht gewikkeld in provinciale kruiden.
Zoiets:
280x280-1357363077-de3bc31e97.jpg

Nu vraag ik me dus af hoe je zon mooie korst om je gedroogde worst maakt.. kan het zo niet terugvinden op het WWW..

Iemand een link, recept, etc.... voor me.

Op een collega forum werd dezelfde vraag gesteld, met daarin hetvolgende antwoord:

Mahi zei:
Ik wist dat ik ergens nog wat had gelezen over kruiden op een worst plakken Carel, ff gezocht en daar was het  :-)))
Ere wie ere toekomt; dit stukje komt uit het boek "Worst"van Wateetons :

"maak de lijm als volgt: meng 2 eetlepels ma?zena met 100 milliliter water. Voeg 2 eetlepels suikeren 4 vellen gelatine toe en breng het mengsel kort aan de kook tot het mengsel dik wordt.
Laat het wat afkoelen en strijk het dik op je worsten. Rol ze nu in je dip (kruiden) naar keuze. Niet dik genoeg? Verwarm het opnieuw en voeg extra gelatine toe. "

En de volgende aanvulling:

Bart zei:
Kleine correctie. Gelatine die gekookt heeft verliest haar werking. Gelatine eerst weken in koud water en toevoegen als je eerst alles gekookt heb en van het vuur genomen hebt.
Wil je het geleermiddel toch meekoken gebruik je beter agar-agar (1g / dl)

Ceriel zei:
Ere wie ere toekomt; dit stukje komt uit het boek "Worst"van Wateetons :

En dat boek heb ik gewoon, heb der zelfs straks in gezocht voor ik mijn vraag hier stelde...  :D
Nog maar eens doorbladeren dus.. ben benieuwd in welke fase je dit doet, lijkt me na het drogen.

vogels zei:
Nog maar eens doorbladeren dus.. ben benieuwd in welke fase je dit doet, lijkt me na het drogen.
Ik kom voor mijn werk regelmatig bij Zwanenberg waar ze ook pepercervelaat maken, daar wordt de peper na het drogen "geplakt"

Zo staat het idd in het boek van Wateetons, eerst goed drogen dan volgens dat recept hierboven de lijm maken, inkwasten en dan door de kruiden rollen.

Na het drogen omdat door de lijm/kruidenlaag het drogen stopt.
Ga dit eens toepassen op een van de neutrale worsten die nu in mijn droogkast hangen..

Wordt vervolgt.

Terug
Bovenaan Onderaan