Ik zal weer even lekker tegen de stroom in gaan
Want mijn (!) idee is dat inpakken bij wedstrijden wel voornamelijk (!) gebruikt wordt om meer controle over het bereidingsproces te hebben.
Je hebt een planning en dan wil je dat vlees gewoon uiterlijk op een bepaalde tijd klaar hebben en niet afhankelijk zijn van hoe lang 'the zone' duurt aangezien dat met ieder stuk vlees anders is.
Ja, er blijft met inpakken meer vocht in het vlees maar dat is met name aan het oppervlak aangezien inpakken het verdampen daar juist tegen gaat. En doordat het vlees zweet, hangt de temperatuur en duurt het langer. MAAR malsheid en smaak wordt m.i. niet bepaald door de hoeveelheid vocht maar grotendeels door het vet wat in het vlees zit. En vet verdampt niet. Als vocht voornamelijk bepalend zou zijn voor malsheid van vlees dan zou de plofkip heerlijk moeten zijn.
Met niet inpakken verdampt het vocht aan de oppervlakte en dan krijg je daar dus een stevige bark, die wat mij betreft lekkerder is dan een zachte buitenkant. Zeker wanneer je deze mengt met het sappige vlees van de binnenkant.
Wil niet zeggen dat vocht niet belangrijk is voor de algemene malsheid, want zou je al het vocht eruit halen dan is het ook niet te eten. Maar inpakken zorgt bij dit soort (!) grote stukken vlees dus alleen voor behoud van vocht aan de oppervlakte; niet meer niet minder.
Dan komen we aan bij smaak; tja, een subjectiever onderwerp kan je niet hebben volgens mij. Bij een wedstrijd wordt er wel heel anders met smaak omgegaan en naar gekeken en dit is niet te vergelijken met een smaaktest in b.v. priv?-sfeer.
Als ik thuis PP maak, dan gebruik ik met name procureur of Boston Butt. Pekel ik deze een avond van te voren met alleen fijn zeezout. Was en droog ik deze de volgende dag en kruid vervolgens alleen en enkel met versgemalen 4-seizoenen peper. Daarna op de WSM met rookhout en zonder inpakken wacht ik rustig tot deze klaar is.
Ongeacht wat ik vind, maar vrienden/familie/kennissen hebben inmiddels allemaal meerdere wedstrijden bezocht en PP bij meerdere wedstrijdteams kunnen proeven en dit is incl. teams die bij de betreffende wedstrijd in de top 10 zijn ge?indigd.
Maar 1x raden welke PP ze tot op de dag van vandaag het lekkerst vinden
Een hele tijd terug heb ik twee procureurs tot PP klaar gemaakt; eentje op mijn manier en eentje op de wedstrijd manier met inpakken. Die zonder inpakken duurde uiteindelijk ruim 3 uur langer (beide ongeveer hetzelfde gewicht), maar bij een blinde smaaktest door het bezoek werd ook hier de niet ingepakte als lekkerder ervaren.
Advies is om dit zelf ook een keer te proberen en dan zelf te bepalen wat voor jou het beste resultaat geeft. De mensen uit je omgeving blind laten proeven en hun mening laten geven kan daarbij helpen. Maar zoals al gezegd is smaak heel subjectief en kan het bij jou een heel andere resultaat geven. Wat bij de ??n wel werkt hoeft bij een ander niet altijd hetzelfde te zijn. Mooi dus dat jezelf alle controle hebt