BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork voor kerst

 
 

GPT

Kooltjesharker
Berichten
134
Kerst, dit jaar bij ons thuis, familie over de vloer. "Als we allemaal een gang koken dan moet het goed komen".
Het hoofdgerecht was dus aan mij en mijn vrouw.

Een paar weken geleden voor het eerst Pulled Pork gemaakt. Op de Kamado. Een 33cm versie.
Toch een handig ding om er achter te komen of het wel leuk is dan bbq-en. Nou, dat is het dus. Vuur, vlammen, rook en vlees... wat wil je nog meer. 

Goed, Pulled Pork dus.  Omdat we met 10 eters waren, (6 volwassenen en 4 kinderen) toch maar 2 BBQ's aangezet.
EDE7804E-A228-4D99-9130-05B77A9DF831_zpshatuald9.jpg

1 Kamado en een WGA.
De WGA was nog wel even lastig. Ik heb daar geen heat deflector voor. Een alu drup bakje bovenop de kolen moest het dus maar doen. Niet echt handig, maar ging redelijk. Temperatuur was verrassend goed onder controle te houden.

De bereiding: het is het recept van Noskos, wedstrijd Pulled Pork. Hier wel bekend.
Injecteren: precies het recept gevolgd. Dan de rub er op (magic dust) en een nachtje laten liggen.
29B891D8-CB2A-4D7C-A458-ABFD57B26D7D_zpsoa0obpyu.jpg

a>

Appel hout gebruikt voor de rook.
F5F36061-BC63-46D0-8438-F012AF0636F5_zpsgffphvg4.jpg

Een mooi begin:
33E5B486-20D7-4A88-BF37-21860A711DD7_zpsh39zrugz.jpg

Lastig is wel dat de temperatuur van de dome niet goed af te lezen is. De thermometer komt tegen het vlees aan.
Na een uur of 5 de glaze er op:
2ACC3990-47FA-4770-9408-B0A4BF53C411_zpsd9ciuwgw.jpg
6440167F-D886-48CB-B42D-F604F343D77A_zpskzf2hyz0.jpg

Na een paar uur de folie er om, weer wachten, laten rusten en dan uitpakken. Wel een lastige foto (lijkt zwart, is het niet)
8EE6E02D-DC6C-4152-87E3-9008FB3B6F60_zpsni7rshr9.jpg

Dan pullen:
D0E40668-F8F2-453E-AE03-0061CB043F82_zpsxomhchr0.jpg


De gasten hebben er van genoten, lekker op een zacht broodje. Augurk er bij, verder frites, haricot verts (met spek er omheen), stoofperen etc.

Een aanrader.
 
Nice! Die op de WGA ging goed?  8 uurtjes? Zonder kolen bijvullen?  Eindresultaat ziet er fantastisch uit! Smakelijk!
 
Mooi werk, lust ik wel
 
lekker hoor, zou je wat meer kunnen vertellen hoe het gegaan is op de WGA? Daar ben ik en waarschijnlijk anderen met mij best wel nieuwsgierig naar.
gefeliciteerd met je knor  :)
 
Bedankt allemaal!
Leuk om de reacties te lezen.

Op de WGA: ik had een losse thermometer (ooit als backup gekocht voor de Kamado.
Gewoon bovenin een luchtgat gehangen van de WGA. Let er wel op dat je de procureur niet raakt, je thermometer geeft dan de verkeerde waarde door. Verplaatsen naar de andere kant tijdens het bakken werkt ook lekker!

Ik heb met een starter de briketten aangestoken tot ongeveer de helft brand. Briketten inderdaad (uiteraard houtskool van Dammers op de Kamado). Briketten liggen gewoon langer. Leek mij handiger omdat de WGA minder zuinig brand dan de kamado.
Bovenop de kolen een hand vol snippers rookhout (appel) en daar bovenop de lekbak. Eerst had ik deze met alu folie aan het rooster gehangen. Omdat er dan niet genoeg warmte doorkomt heb ik dat er weer om vandaan gehaald. Laat de lekbak maar lekker op de briketten liggen.
Dan temperatuur regelen met de schuiven onder en boven. Bijna dicht.

Na 5 uur heb ik een aantal briketten bijgevuld, de glaze aangebracht en de temperatuur weer in de gaten gehouden.
Na 2 uurtjes de procureur ingepakt en nog een uurtje door garen. Prik er dan af en toe te thermometer eens in. Als hij er makkelijk in gaat is de knor wel gaar.
Vervolgens van de WGA halen en een uurtje laten rusten. Pullen met 2 vorken en klaar.

Overigens heb ik na een uur of 5 ook de Kamado moeten bijvullen. Met de heat deflector er op gaan je er niet genoeg kolen in kwijt om langer door te bakken. Dat is het nadeel van de kleine Kamado.

Hoe dan ook: gewoon lekker proberen. Het is geen exacte wetenschap. Mocht het al te hard gaan, haal dan voor je de glaze er op smeert, de zwarte stukken er af zodat je wel een lekkere brak overhoud.
Succes!
 
Gaaf zo'n stuk vlees op de WGA. Gefeliciteerd met je knor.
 
Netjes hoor! Komt eigenlijk neer op geen stres en gewoon doen dus... Dank voor het delen, geeft weer inspiratie!
 
Mooie sessie, en inventief ook. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan 😆😆
 
Terug
Bovenaan Onderaan