BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork 'tasting'

 
 
 

basv88

Stoker
Berichten
457
Goedemorgen mede-carnivoren,

Morgen mijn verjaardag vieren en wat is een feestje zonder PP? Daarom vanmorgen iets later dan gepland het ei aangestoken. Inmiddels staat die lekker te roken met een roostertemperatuur tussen de 100-110 graden. Op het rooster liggen 2 procureurs van Nederlands varken. Deze komen van de Hanos en zijn me vorige keer erg goed bevallen. Niet teveel dikke stukke vet en lekker sappig en mals na 10 uur op de bbq. Ze zijn ongeveer 2,4 kg per stuk.

Gisteren allebei in de rub gezet. Normaal volg ik altijd het recept van Jord Althuizen. Dus insmeren met Amerikaanse mosterd en daarna Piggy Mix er op. Maar omdat ik een aantal nieuwe rubs had meegenomen uit de US en ik toch twee stukken had, besloten om een volgens bovenstaande manier te doen en op de andere enkel rub te gebruiken en dus geen mosterd. Ik heb gekozen voor de Hardcore Carnivore Rub RED van Jess Pryles. De kleur alleen al op het vlees! :-O :-O
TRtovuSl.jpg


Hieronder een eerste foto van beide stukken op de BGE. Voorste is de RED rub, achterste de rub van Jord.
8bzCv2ml.jpg


Normaal gesproken spray ik ze ieder half uur/uur om ze vochtig te houden. Dit deed ik altijd op de Weber maar vraag me af of dit op de BGE ook nodig is?

Update 13:00:
Eerste keer ingesprayed met een mengsel van Jack Daniels, appelsap en appelciderazijn.
Jr9J9Lbl.jpg


Opvallend dat de procureur met de RED rub nog veel natter en sappiger lijkt dan de andere. Dit viel me ook al op bij het uitpakken vanmorgen. Iemand een idee hoe dit komt?

Update 16:30:
Beide procureurs om het uur nat gehouden met spray. Inmiddels hebben beide 70 graden kerntemperatuur aangetikt en zijn ze ingepakt. Hierbij nog een foto van voor het inpakken.
q8OPZfml.jpg


Nu wachten tot de temperatuurmeter de 87 graden aantikt!

Update 18:30:
Snelste PP sessie ooit? Allebei de thermometers begonnen te piepen! 87 graden kerntemperatuur. Heb ze nog even laten liggen tot 89 graden omdat ik het eigenlijk niet geloofde.. Duurde niet lang of ze piepten al weer. Aantal keer geprikt en getest en het voelt overal zacht dus toch maar er af gehaald..

Heb ze uitgepakt en ze vielen al weer bijna uit elkaar. Heb de folie vervangen en het vocht opgevangen. Nu een half uur/uur laten rusten en dan pullen. Ben benieuwd. Die 5 uur is gewoon zo snel..

Update volgende dag:
Omdat ik die 5 uur niet kon geloven, nog eens na gaan denken. Blijkt dat die PP er 7 uur op heeft gelegen :D... Alsnog vrij snel maar redelijk acceptabele tijd..

Vandaag BBQ party gehouden met Moink Balls, ABT's en DanBras sateh.. Erg lekker. Helaas zat iedereen al vol, PP dus mooi de vriezer in voor de volgende. Hierbij nog foto's van het resultaat. Heb ze vanmorgen gemaakt dus PP was al afgekoeld.

De RED rub:
ahkAjO4l.jpg


De Jord rub:
zb510bXl.jpg


Heb uiteraard gisteren wel even geproefd. RED rub smaakt totaal anders dan de Jord rub maar ook erg lekker! RED is pittiger en heeft diepere smaak. De Jord rub heeft duidelijk meer paprika en is zoeter. Moeilijke keuze maar denk dat de smaak van de Jord rub meer voor iedereen geschikt is..

Dank weer voor het lezen!
 
Ze zien er goed uit! Inderdaad een mooie kleur.

Bij mij lag die er om half 9 op. :D
 
Freek92 zei:
Ze zien er goed uit! Inderdaad een mooie kleur.

Bij mij lag die er om half 9 op. :D

Lekker! Dus jij kan ze vanavond eten?
 
Freek92 zei:
b.asv zei:
Freek92 zei:
Ze zien er goed uit! Inderdaad een mooie kleur.

Bij mij lag die er om half 9 op. :D

Lekker! Dus jij kan ze vanavond eten?

Nog 2 graden, dus dat gaat wel lukken!

Haha dat denk ik ook wel ja.. Zal het je nog gekker vertellen, ik heb die van mij er net al afgehaald... Tikten allebei de 89 aan. Snelste sessie ooit na 5 uur!
 
Lekker hoor!
Dat de ene wat natter is dan de andere heeft te maken met de samenstelling van de rub. Hetzelfde verschil heb je met Captain?s Luck en Southern Dutch heat. Wat de veroorzaker is van het onttrekken van vocht weet ik niet, volgens het etiket is de hoeveelheid zout nagenoeg gelijk.
 
Lekkerrr  :)
 
Ceriel zei:
Lekker hoor!
Dat de ene wat natter is dan de andere heeft te maken met de samenstelling van de rub. Hetzelfde verschil heb je met Captain?s Luck en Southern Dutch heat. Wat de veroorzaker is van het onttrekken van vocht weet ik niet, volgens het etiket is de hoeveelheid zout nagenoeg gelijk.

Ik heb net nog even gekeken en geprobeerd het zoutgehalte te vergelijken. Staan helaas geen percentages op of iets waarmee ik het kan vergelijken. De RED rub die ik gebruikte heeft als hoofdcomponent wel zout. De Jord rub volgens mij niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan