BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork recept voor stuk van 1kg/ 1,5kg

geritz81

Tondelzoeker
Berichten
6
Ik ben aan het leren op mijn Kamado Joe, begonnen met iets simpels als moink balls :)

Nu wil ik graag een pulled pork maken, maar om nu meteen met een stuk van 2,5/3 KG te beginnen is wat zonde (kost toch al snel 40 euro)
Echter meeste recepten die ik tegenkom zijn gebaseerd op stukken rond 2,5KG minimaal.

Is er een recept/bereidingswijze voor een stuk van 1 kg..of is het kwestie van delen en kern temp in de gaten houden ?
 
Je kan ook een kleinere procureur kopen of een groot stuk delen.
Temperatuur van de BBQ en kerntemperatuur / of de tijd wijzen je de weg.
Kijk even bij Noskos op You tube of bij de site.

Wijst zichzelf.
 
Je kan ook een kleinere procureur kopen of een groot stuk delen.
Temperatuur van de BBQ en kerntemperatuur / of de tijd wijzen je de weg.
Kijk even bij Noskos op You tube of bij de site.

Wijst zichzelf.
Ja ik had het recept van Noskos/Dennis gezien en doorgenomen. Maar hij gebruikt 2,5KG en in de reacties las ik wat mensen die droge PP hadden, reactie was dat het stuk vlees dan te klein was..
Dus vandaar even mijn vraag over of het uberhaupt wel slim is om een kleiner stuk te gebruiken totdat het goed is en je zeg maar een groter stuk pakt :)
 
Ik zou gewoon de 2 kg pakken. Kleinere stukken worden doorgaans wat sneller droog.
Maar de Noskos methode met inpakken in alufolie werkt ook voor kleinere stukken goed.

Zou voor een groter stuk gaan maar dan van een wat goedkopere herkomst. Dan zit je zo rond de 10-12 euro de kg.
 
Een kleiner stuk vlees heeft relatief veel oppervlak tenopzichte van het gewicht. Het zal dus makkelijker vocht verliezen ten opzichte van een groter stuk.
Veel mensen, die nog onervaren zijn, nemen een kleiner stuk. Zelf vind ik het verkeerde zuinigheid. Je hebt namelijk meer kans dat het niet zo geweldig uitpakt en dat is pas echt zonde.
Maar begrijp best dat je kleiner wil beginnen.
Je zou dan bijvoorbeeld bij een kerntemperatuur van 70C al kunnen inpakken en als de kern tegen de 90 aanloopt beginnen met de priktest.Het is klaar als een satéprikker erin gaat als in een pot pindakaas.
Als hij klaar is, een kwartier met geopend alluminium folie in de dichte barbecue laten uitwasemen, de bark wordt dan weer steviger. (Tip van noskos).
Dan weer inpakken en verder laten rusten in een kloelbox met handdoeken om het vlees.

Succes
 
Met zo'n klein stuk vlees krijgt het vlees de tijd niet om zacht en mals te worden.
Het is zo smakelijk omdát het zo lang op lage temperatuur wordt bereid.
De aanwezige collageen moet namelijk omgezet worden in gelatine, en dat gebeurd alleen op een lage temperatuur.

Ik snap dat het spannend is, maar GertJan, het zit alsvolgt.
Kon je bij de moinkballs jouw KJ op een mooie constante temperatuur houden? zo ja, dan is pulled pork niet moeilijker dan moinkballs.
Je hebt een geweldige kamado, die juist sterk is in een constante temperatuur vast houden: Dus kan je hem 1 uur lang op 110 graden houden? dan kan je dat ook 8 of 10 uur lang. Gewoon niet aan de schuiven zitten, en niet te vaak/te lang de deksel open houden.

Dat gezegd hebbende, snap ik dat 40 euro voor een stuk vlees veel geld is.
Maar vertrouw mij (ons) erop dat je er:
1. Heel veel eten uit krijgt (lekker invriezen wat je over houdt)
2. Het echt heel leuk is om te doen!
3. je spijt gaat hebben dat je er niet 2 stukken op gelegd hebt.
4. Je eerste pulled pork zo ontzettend lekker is, en hij van daaruit alleen maar beter kan worden.
5. Het komt echt niet zo nauw als je denkt bij Pulled Pork. Vooral als je gebruik maakt van procureur.
Het ergste wat er kan gebeuren is dat het niet zo perfect is als je hoopt, probeer je het de volgende keer weer.
Ik kan niet inzien dat pulled pork oneetbaar kan worden op een KamadoJoe. Echt niet.
 
Ok bedankt allemaal voor de reacties en het bevestigd mijn vermoeden dat een kleiner stuk niet gaat bijdragen aan het eindresultaat.
Ja temp op peil houden ging prima, dus dat moet goed komen.

Ik ga het maar gewoon proberen :)
 
Ok bedankt allemaal voor de reacties en het bevestigd mijn vermoeden dat een kleiner stuk niet gaat bijdragen aan het eindresultaat.
Ja temp op peil houden ging prima, dus dat moet goed komen.

Ik ga het maar gewoon proberen :)
Als je ons maar mee neemt in die bijzondere eerste reis!
 
Kijk even rond zoals gezegd je kan meteen voor het duurste van het duurste gaan maar een procureur van de makro is ook prima en zit onder de € 10 per kg.
 
En wat er over is kun je heel goed invriezen en gebruiken voor van alles en nog wat.
 
Zoals hierboven gezegd bij de Makro heb je hele mooie stukken vlees. Het is misschien niet van dezelfde kwaliteit als van een keurslager maar mijn gasten eten me nog elke keer kaal omdat ze het zo lekker vinden en hebben nog nooit iets gezegd over de kwaliteit van het vlees. Regelmatig is procureur bij Makro te krijgen voor 7/8€ per kg en dat houdt het ook leuk als ik eerlijk ben. Bij de Sligro hebben ze ook prima vlees alleen is die wat duurder weer.
 
Zoals hierboven gezegd bij de Makro heb je hele mooie stukken vlees. Het is misschien niet van dezelfde kwaliteit als van een keurslager maar mijn gasten eten me nog elke keer kaal omdat ze het zo lekker vinden en hebben nog nooit iets gezegd over de kwaliteit van het vlees. Regelmatig is procureur bij Makro te krijgen voor 7/8€ per kg en dat houdt het ook leuk als ik eerlijk ben. Bij de Sligro hebben ze ook prima vlees alleen is die wat duurder weer.
Procureur is tm vandaag voor €7.50 de kilo ex in de aanbieding bij de sligro. Normaal €8.50 de kilo.

En staar je niet blind op de keurslager. Is ook alleen maar een merknaam.
 
Ik heb vorige week pulled pork gemaakt van een stuk van een kleine kilo (hadden we toevallig nog in de diepvries liggen). Eigenlijk heb ik het gewone recept gevolgd en er zijn geen gekke dingen gebeurd. Je volgt toch de kerntemperatuur en niet de tijd. Inclusief inpakken was het in 6 uur klaar, dus wel wat sneller.
 
het voordeel van een groter stuk vlees is dat je niet snel te kort hebt. Mijn ervaring is dat als men PP van de barbecue proeft er altijd meer gegeten wordt dan normaal en dat er vaak "toevallig" wat mensen langskomen die weten dat je er mee bezig bent.... pulled pork maak je nooit te veel!!
 
Procureur is tm vandaag voor €7.50 de kilo ex in de aanbieding bij de sligro. Normaal €8.50 de kilo.

En staar je niet blind op de keurslager. Is ook alleen maar een merknaam.
De Keuringsdienst van Waarde heeft hier een fantastische aflevering over. Conclusie: het is inderdaad alleen maar een naam, het zegt op geen enkele manier iets over de kwaliteit van het vlees.
 
Terug
Bovenaan Onderaan