BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork op sokken

 

badje

Sprokkelaar
Berichten
27
Het was weer eens tijd om pulled pork te maken. En veel ook, daarom naar de makro gegaan om een enorm procureursbots (zoals mijn huisgenoten het noemen) te halen. Ik wilde veel rook en veel bark. Dat is helaas niet echt gelukt, de rest allemaal wel. De run duurde rond de acht uur, ik was om half 5 's middags begonnen. Dat was iets later dan gepland, maar het kon niet anders.

Dit keer heb ik zelf een rub gemaakt, de ingredienten waren 3 eetlepels zout, 3 eetlepels peper, 2 theelepels paprika en 2 theelepels chilipoeder en nog een vleugje 5-spice.

Na 4 uur een glaze aangebracht van ketchup, whiskey, appelazijn, annanassap, suiker, bruine suiker en nog wat andere ingredienten.

Het gebruikte rookhout is 3/4 eiken 1/4 acacia.

Bij een graad of 75 in folie gewikkeld tot de temperatuur 89 graden was. De prikker ging er in als boter dus hij was goed, ook lekker jiggly als een pudding.

Toen een half uur laten rusten, lekker ongeduldig want ik wilde gaan slapen. Uiteindelijk om 1 uur 's nachts de procureur gepulled.

Foto's


Een aantal uur onderweg op de bbq, ik schat in een uur of 3,5 a 4


Begin van het begin


Net voor de folie


Klaar.


Klaar, zie geen bark. Balen.


Wel een smokering


Tadaaaaa.

Ik moet nog proeven, maar het rook wel echt heel erg lekker.
 
En , en , smaakt ie?
 
apart dat je totaal geen bark hebt
 
Ray zei:
En , en , smaakt ie?

Hij is lekker. Rokerig en een beetje pittig / scherp. Kom natuurlijk door de peper en chilipoeder. Is een geslaagd experiment.

Leo zei:
Apart dat je totaal geen bark hebt

Ja, ik snapte het ook niet. Had de procureur rijkelijk bestrooid met rub, had ook 4 grote stukken hout op de briketten gelegd. Dus waarom hij niet lekker donker is geworden is me een raadsel.
 
Ik denk wel te weten waarom je geen bark hebt. De hoeveelheid is erg weinig voor zo'n groot stuk vlees. En er zit behalve peper/zout heel weinig paprika en ander spul in. Ook mis ik de suiker. Daardoor gaat er niets carameliseren. Dus geen bark.
 
Ja oke, dus meer rub, en meer zoet spul erin.

Ik dacht zo lukt ie ook wel, zag namelijk een filmpje waar ze ook zoiets deden, maar wel met meer paprika.

De hoeveelheid rook maakt dus in dat opzicht niet uit?
 
Knorretje verdient hoor!
 
badje zei:
Ja oke, dus meer rub, en meer zoet spul erin.

Ik dacht zo lukt ie ook wel, zag namelijk een filmpje waar ze ook zoiets deden, maar wel met meer paprika.

De hoeveelheid rook maakt dus in dat opzicht niet uit?

Rook geeft rooksmaak, en dat moet ook ergens aan kleven. Aan de rub in dit geval. Of aan het blote vlees, maar dan laat je het eerst een paar uur of een nachtje drogen in de koelkast ( zoals bij zalm. Als je dat gaat roken, gaat het eerst in de pekel en daarna drogen. Dan krijg je een kleverig laagje waar de rook aan kleeft).

Lees eens een paar recepten hier door, dan krijg je een idee hoe een en ander in zijn werk gaat, en hoef je het wiel niet weer zelf uit te vinden.
 
Denk dat het azijn en vooral het ananassap je bark opgelost hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan