BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork op mijn oude Genesis

 
 
 
 
 

McPeet

Gemarineerd
Berichten
1.650
Morgen gaat het dan eindelijk gebeuren, mijn eerste Pulled Pork van de gas bbq.

Gisteren bij de plaatselijke slager een mooi stuk varkensschouder gehaald van 1,1 kg (moet genoeg zijn voor 3 personen ;-)  )
Het vlees net ingesmeerd met All Purpose rub van bbqguru en wat verse tijm. Daarbij ook nog wat extra verse gemalen spaanse toegevoegd. Vlees ingepakt in huishoudfolie en in de koelkast gelegd.

Helaas is mijn vrouw sinds kort allergisch voor o.a. tomaten en aardbeien, waardoor ik een standaard glace niet kan gebruiken ;-( . Heb net een soort glace gemaakt van ciderazijn, 3 eetlepels verse tijm, fijn gemalen spaanse peper, zout en zwarte peper.

Morgenochtend gaat het vlees op de gasbbq. Voor het rookhout maak ik een mix van kersenhout en mesquite snippers (gaan in een losse weber smokebox). Onder het vlees zet ik een aluminium lekbakje. Op het rooster zet ik nog een pannetje met triple bier of appelcider (vermengd met water).

Foto's ga ik zsm plaatsen.

Gr Peter
 
En dan hier de eerste foto's

De ingredi?nten


De schouder met rub en verse tijm, klaar om ingepakt te worden


Mijn "bird eyes chili" peper molen. Heerlijke en erg pittige peper.

Morgen volgen de foto's van mijn eerste run.
 
McPeet,

Veel succes en dat jouw PP even lekker wordt als die van mij!!

Vandaag ook voor de eerste keer (op mijn UDS) een PP gemaakt en dat gaat vaker gebeuren!!

Gr. Erwin
 
succes, ik zie alleen je eerste foto's niet
 
Had mijn foto's bij photobucket verplaatst, dan zie je ze niet meer ;-(
Heb ze weer opnieuw geplaatst
 
Om 9 uur het vlees uit de koelkast gehaald, uitgepakt, droog gedept en nogmaals met All Purpose rub ingewreven. Om 10 uur de bbq aangestoken, houtsnippers in het water gelegd en pannetje voorzien van triplebier en een scheutje appelsap.
Om 10.30 is het vlees erop gegaan, kerntemperatuur 22 C.


Opnieuw in de rub


De houtsnippers in het water


Links het pannetje met bier en appelsap


Start temperatuur van 22 C
 
11.40 uur. Kern temperatuur is al 48 C. Op Gas bbq is het lastig om het hout rokende te houden. Moet iedere keer de enige brandende brander hoog stoken zodat er weer wat rook te zien cq ruiken is.
 
12.15 uur, het vlees omgedraaid en pannetje weer gevuld met bier en appelsap. Ook weer nieuwe houtsnippers toegevoegd, kerntemperatuur is bijna 60 C
 
13.15 uur. Gas iets hoger gezet, bbq temperatuur is nu 115 C (was 95) (thermometer op rooster gelegd, de meter in de kap geeft 150 C aan). Kerntemperatuur 64 C. Nog circa 30 minuten dan insmeren met de glaze.
 
hij gaat lekker
 

Vlees net ingesmeerd met mijn glaze (wijn azijn, appelsap, gemalen bird eyes chili, peper, zout, honing en tijm). Geheel iets ingekookt.


Temperatuur inmiddels 66 c

 
15.00 uur. Kerntemperatuur is inmiddels 72 C. Vlees is weer gedraaid en voorzien van een beetje glaze.
BBq temp is nu 125 C
 

Temperatuur is nu 74C, ik draai het vlees nog 1 keer, smeer het nogmaals in en rond 16.00 puur in de alu folie
 
16.00 uur. Vlees ligt nu ingepakt op de bbq. Voor het inpakken was de kerntemperatuur 75 C.
rond 17 uur ga ik de temperatuur nogmaals checken.
 
17.00 uur. Kerntemperatuur is 90 C. Vlees inmiddels uitgepakt, vocht opgevangen en weer opnieuw in de alu verpakt. Het opgevangen vocht ga ik gebruiken met de overgebleven glaze. Dat meng ik straks met het vlees.
North Carolina Koolsla is ook gemaakt. Het ruikt in de keuken nu zo lekker dat vrouw en kind om me heen staan te drentelen om een stukje te proeven. Helaas... om 18 uur ga ik het vlees uit elkaar trekken en pas daarna kunnen we eten.
 
18.00 uur. Het grote moment is daar.

Hoe zal het er uit zien?


Zo dus, het ruikt heerlijk en voelt sappig aan


Met 2 vorken het vlees uit elkaar halen, snel een stukje geproefd...... man wat is dit lekker!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


Uiteindelijk alles met mijn vingers uit elkaar gehaald, ging erg makkelijk en het vlees is heerlijk sappig. Sap vermengd met de glaze er door gemengd. Het is nu helemaal niet meer te versmaden


Lekker op een broodje met wat koolsla, de rest van de familie zit al te smikkelen


Nog wat extra vlees en koolsla erbij, het is nu al een onvergetelijke avond. Ik heb nog nooit eerder Pulled Pork gegeten en heb dus geen referentie kader maar ik wist niet dat het zo lekker was


Als toetje heerlijke banaan van de bbq, lekker met een beetje amareto
 
Ziet er heerlijk uit.
Gefeliciteerd met je Knorretje.
 
Terug
Bovenaan Onderaan