BasBQ
Beef en Steak

Pulled Pork met HeaterMeter

evh

Tondelzoeker
Berichten
13
Nadat ik anderhalve week geleden de nieuwe heatermeter van Noskos had gekregen moest er dus snel een low en slow sessie gedaan worden.
Vorige week al even geprobeerd of alles werkte zonder vlees maar gisteren voor het eggie.

Bij de slager een mooi stuk knor van 2,5 kilo besteld die vrijdagmorgen in de rub is gezet en daarna vacuum opgeborgen.


Zaterdagmorgen om 7 uur mn bed uit om het ei op te stoken. Nadat deze stabiel op 107 graden stond kon knor erop rond kwart voor 8.


Temperatuur van knor liep rustig op en rond 12 uur was de temperatuur een kleine 60 graden en bleef daar toen op hangen. Leek me erg vroeg voor het plateau. Om half 3 dus maar eens temperatuur van de koepel gaan dubbelchecken. Bleek dat de thermokopel te ver naar de rand zat en blijkbaar stralingswarmte oppikte en zo'n 10-15 graden meer aangaf dan het bij knor zelf was (maar 95 graden dus).
Thermokopel verplaatst en daarna liep de temperatuur weer langzaam op.

Rond 18:00 begon het plateau dan wel en was rond half 11 zo'n beetje voorbij. Aangezien het al vroeg was toch maar mn bed in gedoken en de wekker gezet om middernacht.
Knor was toen 86 graden dus om 1 uur nog maar een keer de wekker.

Toen was knor wel mooi op temperatuur en dus eruit en knor lekker ingepakt en op koele plek gezet.

Vanmorgen weer vroeg eruit om knor lekker te gaan plukken.


Resultaat is heerlijk. Heel klein beetje droog maar dat is met de eindsaus prima verholpen. Van de 2,5 kilo voor bereiding is aan het einde nog 1,7 kilo over gebleven.


Al met al goed bevallen. Door de heatermeter 's middags gewoon weg kunnen gaan zonder de angst dat de temperatuur veel te hoog zou worden. Plaatsing van thermokoppel is wel een aandachtspuntje gebleken en had kunnen voorkomen dat ik midden in de nacht er nog uit moest.

 
Lekker hoor!
2 vraagjes: waarom heb je niet ingepakt? Scheelt een paar uurtjes waardoor je de wekker niet had hoeven te zetten
Heb je ook nog een foto van het vlees op het rooster van de BBQ?
 
Ceriel zei:
Lekker hoor!
2 vraagjes: waarom heb je niet ingepakt? Scheelt een paar uurtjes waardoor je de wekker niet had hoeven te zetten
Heb je ook nog een foto van het vlees op het rooster van de BBQ?

Niet ingepakt omdat ik het een keer zo wilde proberen. Eerdere keren altijd wel gedaan maar nu niet. Door de heatermeter kon het nu ook zonder risico. Maar volgende keer ga ik het wel weer doen hoor ;)

Nee geen foto gemaakt. Wil de klep altijd zo kort mogelijk open hebben om temperatuur schommelingen niet te groot te maken.
 
ziet er heerlijk uit
 
Ik zie jou schrijven dat je hem niet ingepakt hebt, en dat die wat droog was. In hoeverre heeft het een met het ander te maken?
 
RV zei:
Ik zie jou schrijven dat je hem niet ingepakt hebt, en dat die wat droog was. In hoeverre heeft het een met het ander te maken?


Als je hem inpakt heb je altijd wel wat vlees sap wat je dan weer gebruikt om je eindsaus te maken.
Door dat te gebruiken wordt je wellicht iets te droge vlees weer lekker smeu?g.
 
Hans zei:
RV zei:
Ik zie jou schrijven dat je hem niet ingepakt hebt, en dat die wat droog was. In hoeverre heeft het een met het ander te maken?


Als je hem inpakt heb je altijd wel wat vlees sap wat je dan weer gebruikt om je eindsaus te maken.
Door dat te gebruiken wordt je wellicht iets te droge vlees weer lekker smeu?g.

Oke, zo is PP altijd wel te repareren.
 
Moet zeggen dat het er wel lekker uit ziet.


Ikzelf wil de PP ook nog wel eens in een alu bak op de Q leggen. Ook niet ingepakt, de bak vangt het vocht wel op. Wat ik dan achteraf wel merk is dat ik in het begin iets hardere stukken bark in mijn PP heb. Dit is ook wel logisch aangezien de bovenkant uitdroogt en hard wordt.



 
evh zei:
Nadat ik anderhalve week geleden de nieuwe heatermeter van Noskos had gekregen moest er dus snel een low en slow sessie gedaan worden.

Lekker hoor maar je zegt Noskos, denk dat je Nosmo bedoeld.  :D :D ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan