Beef en Steak

Pulled Pork injectiemix discussiedraadje

Ewald

Administrator
Forumleiding
Ben al een tijdje bezig met de injectiemix voor mijn PP, was niet tevreden over de oude mix.
Na een bericht in de shoutbox kreeg ik van Mace een PM, die liep ook te sukkelen met de injectiemix.

Het recept dat ik nu heb ben ik al zeer tevreden over en anders zit ik voor onze smaak in de goede richting.
Varkensvlees is nogal zuurgevoelig vinden wij dus met zuren in de mix wilde ik zuinig zijn, verder houden wij van een bouilon-ige smaak.
Verder ben ik van mening dat mijn injectiemix op zich al lekker moet smaken maar misschien zit dat tussen de oren :D
Want wat doet het in het vlees tijdens verhitting.
Een klein zoetje hoort erbij om de scherpe randjes van het zout te halen, kortom ik zoek een mooie balans tussen de 5 basissmaken: zoet, zout, zuur,bitter en umami.

Ik ben tot het volgende recept gekomen (keep it simple, Less is More)

250 ml kippenbouillon (250 ml. kokend water en 3/4 kippenbouillonblokje)
1/2 tl. suiker (basterd)
1/2 tl. Chinese rijstazijn (Narcissus) LET OP: Japanse rijstazijnen zijn harder van smaak dan de Chinese!!
1 tl. worcestershire sauce

Alles mengen , proeven eventueel verder op smaak brengen met suiker, rijstazijn, worcester.
Af laten koelen en klaar voor gebruik.

Voetnoot:
Als ik mijn PP maak gebruik ik al een redelijk zoete glace met een zuurtje en een fruitje erin.

Mijn glace: 4 el. Blues Hog Barbecue sauce, 2 el. Blues Hog Red Tennessee sauce, 1 a 2 tl. frambozenjam
Mijn Rub is verstegen Sparerib kruiden, die heb ik tot nu toe helaas alleen nog maar bij de groothandel gezien in 1,5 kg bussen.
Ik gebruik 1 el. per kg procureur.
Ik begin met mijn rub de laatse tijd eerst met 1 el. Maggie Juspoeder Naturel (glazen potje met geel deksel) alvorens de spareribkruiden erop te rubben.
Ik gebruik ook alleen nog maar varkensnek voor de PP (Bone Out)
De verdere bereiding is volgens de wedstrijdmethode die zo mooi door Noskos op zijn blog staat beschreven.

Ik heb onlangs door het breken van mijn injectienaald een PP gemaakt zonder injectie.
Deze was top van smaak!

Ik vraag me wel af het een groot verschil met wel of niet injecteren.

als je met een pekel maakt van Allbrine van Dutch BBQcrew werkt gaat ook top
niks geen zuurtjes  gewoon een bouillon achtige injectie pekel
verhouding 1:10

Wat is de reden om kippenbouillon te gebruiken ipv rund? Eigenlijk zou dat ook raar zijn, denk ik nu. Omdat het varkensvlees is. Maar toch, ik ben benieuwd naar je redenatie Ewald?

Dominique zei:
Wat is de reden om kippenbouillon te gebruiken ipv rund? Eigenlijk zou dat ook raar zijn, denk ik nu. Omdat het varkensvlees is. Maar toch, ik ben benieuwd naar je redenatie Ewald?

Weet nu al wat Ewald gaat zeggen...........runderbouillon vinden wij jakkie  :-$........eigenlijk ieder recept waar runderbouillon in staat vervangen wij dat door kippenbouillon  ;)

Jet zei:
Dominique zei:

Weet nu al wat Ewald gaat zeggen...........runderbouillon vinden wij jakkie  :-$........eigenlijk ieder recept waar runderbouillon in staat vervangen wij dat door kippenbouillon  ;)

Nou ja jakkie is niet helemaal het juiste woord, maar runderbouillon heeft best een overheersende smaak en kippenbouillon is veel neutraler van smaak.
Runderbouillon hoort bij rundvlees.
Ik wil geen Pulled Pork die naar Rund smaakt, en nee het varkentje gaat niet naar kip smaken  :D

Ewald zei:
Jet zei:
Dominique zei:

Nou ja jakkie is niet helemaal het juiste woord, maar runderbouillon heeft best een overheersende smaak en kippenbouillon is veel neutraler van smaak.
Runderbouillon hoort bij rundvlees.
Ik wil geen Pulled Pork die naar Rund smaakt, en nee het varkentje gaat niet naar kip smaken  :D

Ok, duidelijk.

Riestad zei:
Ik heb onlangs door het breken van mijn injectienaald een PP gemaakt zonder injectie.
Deze was top van smaak!

Voor mij maakt injecteren wel degelijk uit sinds ik injecteer  worden mijn PP's  veel malser en meer juicy.

bakker zei:
als je met een pekel maakt van Allbrine van Dutch BBQcrew werkt gaat ook top
niks geen zuurtjes  gewoon een bouillon achtige injectie pekel
verhouding 1:10

Maar dat wil ik helemaal niet, ik wil mijn eigen injectiemix waarvan ik weet wat er in zit en eventueel kan sleutelen om te verbeteren of veranderen.

En een zuurtje heb je nodig voor vermalsing, en dan hoef je deze niet eens te proeven, dat bedoel ik met Balans.
Coca Cola bijvoorbeeld is verschrikkelijk zoet, maar weet je dat daar ook een hele hoge zuurgraad aan zit?

Malsheid moet je meer zoeken in het soort vlees (kwalitatief) dan in het zuur wat je toevoegt
ik zelf vind combo appelciderazijn en appelsap prima

Een zuurtje is een goeie 'cheat' voor vermalsing. Zo heb ik van een chefkok al eens (jaren geleden) de truuk al eens gehoord over biefstukjes van iets mindere kwaliteit (minder mals). Hij maakte er dan een Hawaii variant van, biefstukjes in een gastronoom bak en plakken ananas erop; door stofjes in de ananas worden ze in no-time mals. Schijnt ook met kiwi te kunnen. Wel raadde hij aan het niet langer dan een half uur te doen anders ging het teveel richting moes.
Nu ben ik geen fan van warm fruit en wil me rode vlees zo puur mogelijk, dus nooit zelf geprobeerd. Echter heb ik dit sinds die tijd veel vaker gehoord. Dus misschien is een toevoeging van iets van ananas een goed idee, gaat vast goed met varkensvlees.

Beetje jammer dat ik niet zeker weet of het met geblikte ananas mogelijk is, hij gebruikte altijd verse.... Anywayz, have fun ;)

Ananas en kiwi klopt, kun je vers ook niet mengen met slagroom, is binnen een halfuur bitter

@Silverfox  geld voor verse ananas en kiwi
hier zitten enzymen in die eiwit afbreken

Juist dat was het inderdaad!

bakker zei:
Malsheid moet je meer zoeken in het soort vlees (kwalitatief) dan in het zuur wat je toevoegt

bakker zei:
ik zelf vind combo appelciderazijn en appelsap prima

Ik heb je reactie even in 2-en verdeeld en volgens mij lees ik een contradictie

Malsheid = kwaliteit vlees en niet door toevoegen zuur
Maar de combo appelciderazijn en appelsap vind je prima
Deze laatste 2, en daar zitten behoorlijk wat zuurtjes in, zijn er toch voor om de malsheid te houden/bevorderen.

Ewald zei:
Riestad zei:
Deze was top van smaak!

Voor mij maakt injecteren wel degelijk uit sinds ik injecteer  worden mijn PP's  veel malser en meer juicy.

Dan maak ik er volgende week een met jou injectie recept!

Ik volg dit met belangstelling. Zelf aardig wat recepten opgeduikeld dmv Google, maar de meeste hebben er veel verschillende ingredi?nten voor in de injectie, van hele simpele tot een half A4-tje aan ingredi?nten. Op een aantal sites lees je dan weer dat injecteren alleen voor wedstrijd PP zou moeten gebeuren, doordat je er heul veul smaak aan toevoegt (omdat de jury maar een klein stukje proeft) en dit voor 'consumptie' pp waar je 3 broodjes achter elkaar wegwerkt too much zal zijn.

En dan heb je inderdaad nog het vlees. Gebruik je een Boston Butt (bone in of niet), een procureur, een..... En welke kwaliteit.....Erg veel variabelen. Mijn laatste PP was exact hetzelfde voorbereid als mijn ??n na laatste, enige verschil is dat ik deze wel heb ingepakt EN elk 1 heb bedruipt en deze was een stuk droger en smakelozer (zonder eind-saus) dan die ervoor....

Zeker voor de hobby BBQ-er is het fijn als je een recept en bereidingswijze hebt die zoveel mogelijk een zeker resultaat geeft. Dat kun je na ??n poging hebben, maar gezien de vele variabelen, kan het ook vele kilo's PP later zijn.....

Ewald als ik mindere kwaliteit vlees tot beschikking heb gebruik ik Ciderazijn en appelsap
probeer als eerste wel aan goed vlees te komen
lukt altijd of  valt soms wat tegen

bakker zei:
Ewald als ik mindere kwaliteit vlees tot beschikking heb gebruik ik Ciderazijn en appelsap
probeer als eerste wel aan goed vlees te komen
lukt altijd of  valt soms wat tegen

Je gaat nu toch niet beweren dat de wedstrijd BBQ-ers met mindere kwaliteit vlees werken, die injecteren nagenoeg allemaal  :D

ik spreek voor mezelf
neem aan dat wedstrijd jongens allemaal injecteren
maar of ze allemaal een zuur toevoegen is het geheim van de smid

bakker zei:
ik spreek voor mezelf
neem aan dat wedstrijd jongens allemaal injecteren
maar of ze allemaal een zuur toevoegen is het geheim van de smid

Uit ervaring kan ik je zeggen dat appelsap en ciderazijn door velen worden gebruikt.

Terug
Bovenaan Onderaan