BasBQ
Beef en Steak

Pulled pork broodjes met kool sla salade

Dré Meesters

Tondelzoeker
Berichten
18
Pulled pork broodjes met kool sla salade

Woensdag avond, moeders de vrouw meld even terloops dat de dames op haar werk zaterdag wel broodjes pulled pork willen. Na het zien van alle gerechten die de revue passeren hier willen ze ook wel eens proeven. Donderdagmorgen; na een belletje met Sonia wederom een mooi stukje vlees kunnen bemachtigen bij Place2meat. Ik had een mooie keuze uit verschillende procureurs. Een mooi vol stuk gevonden met een goede vet verhouding. Bedankt voor de snelle service weer.

DSC_3428.JPG


Thuis aangekomen de voorbereidingen getroffen, deze gaan we wedstrijd stijl klaar maken met injecteren en vooraf kruiden. Indien je geen injectienaald hebt kun je deze stap overslaan, maar neem de moeite deze van te voren te kruiden en hem een nachtje in de koelkast te logeren.

Voor de brine (zoutoplossing:
  • 100 gr zout
  • 2 laurier blaadjes
  • 3 kruidnagels
  • 3 jeneverbessen
  • Buisje Saffraan.
  • Eetlepel SGP kruiden (zout knoflook peper in de verhouding 3,2,1, )
Voor de injectie vloeistof:
  • 75 tot 100 gr van je wat afgekoelde brine
  • 300 ml appelsap
  • 300 ml water
  • Eetlepel van je zelf gemaakte kruidenmix
Voor de kruiden mix:
  • 2 delen zout
  • 2 delen ruwe rietsuiker (indien je een vijzel hebt haal dit er even doorheen voor een fijnere mix)
  • 2 delen paprika poeder
  • 1 deel kerriepoeder
  • ¼ deel knoflookpoeder
  • ¼ deel uienpoeder (fijn)
  • ¼ deel kaneelpoeder (ja kaneelpoeder!, vertrouw me nou maar)
Voor de Koolsla salade (recept van Vuur en Rook):
  • 1 spitkool
  • 1 rode ui (ringen)
  • 2 uien (gesnipperd)
  • 2 wortelen
  • 1 geperste citroen
  • 275 gram mayonaise
  • 50 gram mosterd
  • Pinch suiker
  • 15 ml appelcider azijn
  • Zout en peper naar smaak
3 uur roken op de Burnhard Flint 110 gr, 4,5 uur garen in de oven 150 gr.

Voor de rest je broodjes, ik laat de keuze aan het soort aan jou. Wij houden van simpele kadetjes de ander ziet graag harde puntjes, afijn je snapt het wel keuzes, keuzes. Ik hanteer minimaal 2 broodjes pp, met circa 75 gram pp voor de salade en circa 100 gram aan pp per broodje.

Voor de saus is het aan jezelf, je kunt kant en klare kopen (ik adviseer een zoete bij dit gerecht) of je kunt hem zelf maken maar dat word een ander recept.

Lets go!.

De avond van te voren, we starten met het injecteren en het kruiden van het vlees. Let op het injecteren kun je overslaan maar als je graag een level up wilt, koop een vlees injectiespuit ze zijn er al vanaf 20 euro per stuk. De betere BBQ zaak heeft ze gewoon hangen. Hier kun je ook veel andere zaken halen die ik in mijn recepten kan beschrijven.

Enkele aanraders

Green forrest BBQ & Grills te Terneuzen.
BBQ expierence centre te Roosendaal.
Je kunt ook kijken bij de groothandels als je een account hebt. De Hanos en de Sligro hebben beide veel keuze.

We gaan beginnen:

Neem al je delen voor je kruidenmix en meng deze goed door elkaar, als je een vijzel hebt vergruis dan even het rietsuiker wat fijner. Dit geeft een egalere dekking op je vlees. Zet een pannetje met wat water op en voeg de laurier blaadjes, jeneverbessen, kruidnagels, zout, saffraan en de eetlepel SGP toe. Breng het aan de kook terwijl je het water al roerende houdt. Laat het hierna wat afkoelen. Neem een maatbeker of hoge schaal en vul deze met het appelsap en het water. Waarom een hoge Dré, hoor ik je denken. Nou we gaan het mengel opzuigen met de vlees injector dus een lage schaal is niet echt handig snappie.

DSC_3430.JPG


Leg alvast wat delen huishoud folie klaar om de procureur te wrappen. Ga nu je vlees injecteren, zuig je spuit vol en volg een ruitenpatroon van circa 3 cm. Steek de naald tot over het midden van je vlees en haal deze terug omhoog terwijl je de vloeistof injecteert. Zodra je het via een andere plekkie eruit ziet spuiten ben je verzadigd op dat deel dus ga door naar je volgende. Zodra je klaar bent, trek je je procureur strak in de wrap en zet hem voor een uur terug in de koelkast. 1 je vlees warmt niet te veel op, en 2 je vloeistof zal iets stollen en zorgt voor een stevigere basis voor je rub. Doe dit wel in een bak er zal altijd wat vocht ontsnappen.

DSC_3432.JPG


Nu gaan we verder haal je vlees uit de koelkast en verwijder de wrap. Leg wederom alvast wat nieuwe stukken klaar. Ga nu heel je stuk vlees royaal bestrooien met je zelf gemaakte kruiden mengsel. Ik gebruik strooibekers van Green forrest BBQ & grills. Je kunt ook kant en klare stalen kopen. Als je nog een oud potje hebt, boor wat gaten in je deksel en klaar maar goed wees creatief 😉. Wrap nu opnieuw je vlees strak in en zet het terug in de koelkast voor minimaal een uurtje of 6. Ook hier zet het terug in een opvang bak.

DSC_3439.JPG


Wekker op 6:30 (op mijn vrije dag, maar goed vanavond eet ik zelf mee 😉), vlees eruit halen en in de bak op het keukenblad, hop naar de schuur om de Burnhard Flint aan te slingeren. Ik ga roken op 110 graden voor circa 3 uur of max 70 graden welke eerst komt. Ik schud de pelletkorrels even om slinger de Flint door naar 110 graden en nu kan mr Procureur erop. Je kunt tussentijds als de rub mooi vast zit nog sprayen met een mengsel van appelsap en water maar dat is voor de volgende keer.

DSC_3441.JPG
DSC_3446.JPG


Ik gebruik een kern temperatuur meter van Inkbird kleine investering van 30 euro maar als je meer grote stukken vlees wilt gaan bereiden zeker een aanrader. Ik gebruik de IRF-4s. Die gebruikt een kleine probe aan de pen kant en een draadloze instelbare ontvanger die je lekker binnen kunt zetten.

20230311_100326.jpg


Na drie uur rook geeft onze kanarie piet Inkbird aan dat het vlees een kern heeft van 68 graad dus het is wel welletjes, Ik moet vanmiddag nog weg dus de rest van het proces gaat in de oven. Dit proces is gelijk voor je Ketel BBQ, Kamado etc etc. heb je nu geen BBQ of je hebt geen zin deze aan te steken (de die hards bbq’s het hele jaar door mensen 😊) dan gaat het prima in je oven. Voor verwarmen op 100 graden, in je braadslee op een roostertje onbedekt en garen maar tot die zelfde 65-70 gr.

Tussentijds kan je mooi de kool sla salade maken. Ik gebruik een recept dat ik ken van de firma Vuur en rook, maar kom dit in dezelfde basis overal wel tegen. Wil je wat pittiger dan kun je altijd een pepertje of chiliflakes toevoegen. Snij de koolsla, wortelen en ui fijn. Snij de rode ui in ringen, en voeg alles met je kruiden toe in een grote kom. Nu kun je de dressing gaan maken. Doe de mayonaise, mosterd, azijn citroensap en suiker in een andere kom meng goed door. Proef even en kruid bij waar je nodig vindt. Meng alles goed door elkaar en plaats afgedekt terug in je koelkast voor minimaal 2,5 uur. Als je het maakt tijdens de eerste rook, of oven garing ben je mooi op tijd.

Nu gaan we het vlees vanaf de BBQ in de braadslee overbrengen op een roostertje zodat het niet op de bodem ligt. Indien uit de oven haal je deze eruit en start van je daar. Verwarm de oven nu voor op 150 graden. Leg je slagerspapier klaar en plaats je vlees erop. 3 klontjes boter erop en wat appelsap en vouw je vlees er strak in. Zorg ervoor dat je een soort zak vouwt zodat je vleessappen er niet uit lekken. Plaats de kern thermometer terug en plaats het vlees terug in de braadslede en dek de slede af met zilverfolie. Plaats de slede terug in de oven. Nu zal het naar verwachting nog minimaal 3 uur nodig hebben in mijn geval met dit dikker stuk vlees 4,5 uur. Ik wacht tot een kern van 88 tot 90 graad en ga dan prikken op malsheid. Ieder stuk vlees is anders dus de uiteindelijke kern temperatuur ook. Waar ben je naar op zoek, nou naar het gevoel van een flinke statéprikker in pindakaas. Hoe weet je nou hoe dat voelt, nou men neme een pot pindakaas en een prikker de rest vul je zelf maar lekker in 😉.

Wees er wel op voorbereid dat sinds het nu in je oven in de keuken ligt, je gezeur gaat krijgen over wanneer het nu klaar is. De geuren gaan nu je keuken vullen en dan is 4,5 uur wachten lang dat kan ik je wel zeggen. Tijd voor een potje bier!.

Als het gaar genoeg is laat het je het nog een uurtje rusten in je afgekoelde oven, koelbox etc. laat wel de ergste warme er eerst vanaf anders gaart het nog door. Ik gooi de oven normaal gesproken open en laat deze afkoelen terwijl het vlees even kan bijkomen op het fornuis. Door dit te doen kan het vlees (spier) even de spanning eraf laten en kan het vocht zich weer goed verdelen. Ga je het te vroeg pullen zal het vocht er te snel uit lopen en word het droger. Hetzelfde gebeurt wanneer je je biefstukje te vroeg aansnijd (gratis tip mensen)

Na een uurtje zit het op een 70-75 graden, en ga ik het uitpakken. Man o man wat een kadootje weer super sappig, goede kleur. Ik ben happy, het vocht gaat even in een pannetje met wat honing en appelsap. Even op warmen en gereedzetten voor na het pullen.

DSC_3447.JPG


Na het pullen het vocht uit het pannetje weer toegevoegd en goed gemixt.



DSC_3450.JPG


Snel een Dré BBQ pulled pork express bak gevuld voor de dames. Ja schat ik ben onderweg.

DSC_3449.JPG


Nu lekker de broodjes opgemaakt voor de jongens:

DSC_3452.JPG


Dit is en blijft een toppertje. Wat een mooie rookring en smaak. Het was genieten weer. Op naar de volgende jullie horen weer snel van me.
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er lekker uit. Maar het grootste deel is in de oven. Dat kan net zo goed gewoon op de barbecue.

Aangezien we een barbecue forum zijn verwachten we wel recepten die daar geheel op zijn gemaakt. Onderwerp verplaats naar de rookkamer.
 
Waarom na het roken in de oven en niet verder op de bbq?
 
Op zich zou de Flint B. zelf de temperatuur stabiel moeten houden?
Je durft je zoon nog niet de BBQ te laten monitoren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan