BasBQ
Beef en Steak

Pulled Lam (zuigeling)

Dré Meesters

Tondelzoeker
Berichten
18
20210403_184819.jpg


Ik ben dit recept tegen gekomen op YouTube (Pitmaster X) bij mijn zoektocht naar een ander dan anders Lam recept.

Ik ben echt fan van low & slow dus deze sprak me erg aan. Dat te samen met de fantastische marinade (beetje Griekse stijl) maakte het voor mij een echte voor op de to do lijst. Gisteren bij de Sligro twee mooie schouders zien liggen dus dat werd vandaag de family verwennen. Mooi voordeel, het waren wat kleinere van een Zuigeling dus erg mals en niet te vet.

Weetjes
Kerntemperaturen:
roken tot 75 graden Celsius bij een grill temperatuur 165 graden Celsius
Tijd 14:00 tot 16:30
Garen tot 91 graden op de grill uiteindelijk 92 graden max bij een grill temperatuur van 165 graden Celsius.
Tijd 16:30 tot 18:00

Voorbereidingstijd
Marineren Lamsvlees plus minus 30 minuten tot 45 minuten.
Marinade tijd circa 12 uur (overnacht)
30/ 45 min minuten om op te warmen
2,5 uur roken
1,5 uur garen
20 minuten rusten
Bovenstaand afhankelijk van je hoeveelheid vlees, oppervlakte en type van je grill.

Recept:

De dag van te voren maak je de marinade:
Je kunt de kruiden zelf malen, ik heb zelf voor deze de hoeveelheden gemaakt met al voor gemalen kruiden.

20210402_200847.jpg


Ingrediënten:
1.5 theelepel Komijnzaad
1.5 eetlepel Korianderzaad (de groene)
1 eetlepel grof gemalen zwarte peper
6 fijn gemalen zaadjes Kardemon of 1.5 theelepel fijn gemalen
2 eetlepels kaneel
1.5 theelepel Paprika
0.5 theelepel gerookte paprika
1 theelepel kerriepoeder

2 eetlepels zout
2 eetlepels Gember pasta
6 fijn gesneden knoflook teentjes
6 fijn gesneden sjalotjes
1/4 cup meel (borrelglaasje)
citroensap van een halve citroen
3 eetlepels Griekse yoghurt.

Bereiding:
Voor diegene die het recept kennen; hier zijn het geen pittige eters dus ik heb het chilipoeder vervangen voor de paprika's en de kerrie. En omdat ik ze lekkerder vind heb ik Griekse yoghurt gebruikt i.p.v. normale.

Voeg dit alles in delen toe in je blender. Ik begin eerst met de droge delen die ik snel even door meng. Hierna voeg ik de grotere natte delen toe en als laatste bv de citroen sap delen. Meng dit alles goed door en roer met regelmaat met je spatel je mengsel door om klonten te voorkomen. Om je vlees gelijkmatig te marineren is een mooi egaal mengsel fantastisch. Je keuken begint nu als het goed te ruiken naar een Mediterraanse-keuken en probeer zeker een puntje te proeven om te bepalen of ze te scherp of te flauw is voor je. Eten je kinderen mee houdt dat in je gedachte 😉. Houdt er rekening mee dat je marinade altijd sterker is dan dat ze straks op je uiteindelijke recept uitkomt. Er mag dus zeker een kleine punch in zitten maar als je in je ooghoeken een traantje ervan moet laten dan zullen je kinderen met nog niet geheel ontwikkelde smaakpapilletjes dit niet echt lekker vinden. Met deze hoeveelheden heb je meer dan genoeg voor deze twee schouders ik had genoeg over voor een derde misschien zelfs wel een vierde als ze wat kleiner nog zijn.

Maak je Lamsdelen schoon, ik controleer vooral op achtergebleven botstukjes, hard vet, en losse delen. Snijd je lamsvlees kruislings een halve centimeter in, cica 2 cm uit elkaar. Dit geeft meer oppervlakte voor je marinade en geeft uiteindelijk een mooiere en diepere smaak. Ik ga deze roken dus ook je Rookring en smaak komt zo dieper. Marineer nu je lamsdelen moor rondom en sluit ze goed af. Dit kan in een vries zak, of zoals ik het heb gedaan in een kunststof bak gewikkeld in huishoud folie.

20210402_205430.jpg

20210402_205559.jpg


Nu mag dit heerlijks voor een nacht in de koelkast om te marineren (ik heb het s 'avonds voorbereid rond 19:00 uur en de dag erop om 13:30 eruit gehaald).

De dag erop:
13:30
begint met het eruit halen van het vlees, als het kamer temperatuur is zal het mooiere garen en roken.

13:45 Ik heb mijn Burnhard Flint gebruikt met de Green Mountain Grill pellets type Fruitwood, ik ben erg fan van deze pellets. Ze geven een mooie rook ring ook bij hogere temperaturen en een milde maar aanwezige iets wat zoete rook smaak. Ik begin op de Smoke stand tot ik grijze rook krijg, de aanduiding dat ze er klaar voor is.

154837278_3706094379480069_4209790245783282203_o.jpg


14:00 De Flint is klaar ik crank de Smoker dan ook op tot een grill temperatuur van circa 165 graden (het originele recept is gemaakt met een Kamado en ik heb gemerkt als ik deze klaar maak op de pellet grill dat ik circa 20 graden lager moet gaan zitten). Ik gebruik om te temperaturen een Burnhard meer kanaals meter. Ik ben er super tevreden over 3 ingangen en losse probe voor de grill temp te meten. Ik gebruik dan ook altijd deze i.p.v. op de meter van de Burnhard Flint te vertrouwen omdat ik deze kort bij het vlees kan positioneren. De gunstige prijs was voor mij de reden van deze aankoop 😇.

Het vlees heb ik op een ovenrekje geplaatst om het makkelijk te kunnen transporteren van en op de Smoker. Ik plaats mijn probes eigenlijk altijd van te voren omdat positioneren van deze niet zo handig is boven een warme Smoker 😅.

Ik houdt vanaf nu elk uur de meter voor de kern temperatuur (circa 75 graden) in de gaten en de kleur van de marinade, de bedoeling is wel dat we een mooie bruine bark opbouwen i.p.v. een gitzwarte. Welke van de twee eerst is na 70 graden bepaald wanneer ik de schouders wrap.

16:30 Het is zover de kleur is goed en de temperatuur intern is 75 graden Celsius, Hierna heb het Lamsvlees ge-wrapped in aluminium folie. Omdat ik al een mooie pull van de bot eindes had heb ik deze apart nog eerst extra in gepakt om te voorkomen dat scherpe delen mijn folie zouden schuren. Ik heb er bij elke schouder 3 plakjes roomboter bij gedaan zodat ik straks extra jus heb bij het pullen en doormengen. Houdt bij het wrappen rekening dat je een kom maakt zodat er geen sappen kunnen gaan lekken en verloren gaan. Ik laat de Smoker temperatuur nu normaal gelijk, als ik zie dat de kerntemperatuur te snel oploopt draai ik de Smoker een standje terug.

18:00 Het is zover de meter geeft 91 graden, dus ik haast me naar de schuur. Voordat ik daar ben en ze eraf heb gehaald is de kern temperatuur al mooi 92 graden Celsius. Ik laat het nu rusten voor ongeveer een kwartiertje tot 20 minuten. Tip als je gaat wrappen houd je kern temperatuur goed in de gaten i.v.m. je eventuele side dishes, ik had simpel naan brood en knoflook croutons. Die kosten me een half uurtje dus ben ik er bij een KT van 85 graden mee begonnen.

Na het lange wachten bij al die lekker geuren die inmiddels bezit van je keuken hebben genomen, mag je nu je cadeautje gaan uitpakken. Houdt er rekening mee niet zomaar alles er van los te trekken, maar werk een soort kommetje uit je folie en neem dan je schouderstuk eruit. Nu blijven die lekkere sappen in je alu kommetje achter en die kun je nu mooi in je schaal gieten.

Nu kun je botten er als het goed is zo uit trekken, het middelste bot blijft meestal zitten hier snijd je gewoon rondom heen en verwijder er dan het vlees nog af wat er nog aan zit. Ik pul het meestal niet aan gort maar snijd het fijn en laat het nogmaals in mijn bak door mij vingers passeren om het extra te kneden met de aanwezige sappen die je opvangen hebt. Hierdoor krijg je een kleine pull maar houdt je wel mooie bite size stukjes over. Maak nu je schaal feestelijk op. ik garneer nog met peterselie en Fleur de sel. Ernaast een mooie houten plank met het Naan brood en de croutons.

20210403_184019.jpg

20210403_184141.jpg

20210403_184819.jpg


De restjes zijn naar onze BBQ liefhebber gegaan (niet echt restjes ik bewaar het expres voor hem de smikkelbaas).

20210403_193405.jpg



Ik hoop dat dit jullie wat inspiratie geeft en leesplezier. Bij vragen of suggesties hoor ik jullie graag. Indien van toegevoegde waarde voeg ik ze graag aan deze post toe 😇. Meer foto's komen zsm. Ik heb dit merendeel gefilmd en moet die nog verwerken maar wilde jullie dit niet onthouden 😂

Grtzz Dré
Rosevalley BBQ pit 🤣🤣
 
Laatst bewerkt:
Ziet er lekker uit! Ik heb het nog nooit gemaakt, maar na het lezen van je uitgebreide verhaal ben ik enthousiast en nieuwsgierig geworden! 🔥
 
Wat is dat nou, pitmaster x spreekt Engels🤣 de laatste keer dat ik hem zag sprak hij nog Nederlands🤭 wel een beetje klunzig om alles zo uit een potje bij elkaar te doen maar goed het gaat om het recept.
Ik ben gek op lam en als ik de ingrediëntenlijst zo zie dan moet dit lekker zijn dus bij de Hanos maar eens een kijken voor een lamsschouder.
 
Wat is dat nou, pitmaster x spreekt Engels🤣 de laatste keer dat ik hem zag sprak hij nog Nederlands🤭 wel een beetje klunzig om alles zo uit een potje bij elkaar te doen maar goed het gaat om het recept.
Ik ben gek op lam en als ik de ingrediëntenlijst zo zie dan moet dit lekker zijn dus bij de Hanos maar eens een kijken voor een lamsschouder.
Roel is tof, ik ken hem alleen van de engelse videos. Nu heb ik hem een paar keer ontmoet en moet wennen aan zijn dialect hahaha. Ik heb ook een beetje mijn eigen draai aan het recept gegeven moet ik bekenen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan