BasBQ
Beef en Steak

Pulled chicken op een doordeweekse dag

 

mamajolijn

Kooltjesharker
Berichten
127
Morgen moet (mag) mijn zoon (12 jaar) met school naar Walibi. Hij moet zelf een lunchpakket mee. Aangezien hij inmiddels een goede eter is, moet er een goed vullende lunch mee. Mijn man wilde al broodjes met gebakken ei maken. Ik dacht: "Broodje pulled chicken is toch veel lekkerder?" Tis dinsdagavond en gevraagd of mijn man 2 kilo kippendijen mee wil nemen na het werk.

Zo gezegd, zo gedaan. Rub gemaakt (Smokey Goodness Cheeky Chicken), blijk ik te weinig paprikapoeder in huis te hebben. Keuze: de voetbalwedstrijd van Nederland verder kijken en compromissen sluiten over de smaak van de rub, of nog even gauw naar de winkel. Ik doe natuurlijk geen consessies op smaak, dus hup naar de winkel. In de auto hoor ik nog dat een doelpunt van Gakpo wordt afgekeurd ivm buitenspel. Gewapend met paprikapoeder, gerookt paprikapoeder en 2 potje pumpkin spice (want 1+1 gratis) stap ik met een half uur de voordeur weer in. Uiteindelijk heeft Nederland mij helemaal niet nodig om te juichen, ze redden het prima met de 3-0!

De kip in de rub gezet en daarna naar de bbq om deze aan te steken. Aansteker leeg..... wat is het toch deze avond, dat alles op is. Gelukkig hebben we nog lucifers.
Zodra de bbq 160 graden is mag de kip erop (indirect). Het past echt maar net (misschien toch een grotere bbq aanschaffen, :unsure:) Oh ja, hadden jullie mijn nieuwe handvat al gezien ;)

20240702_212208.jpg


Intussen de saus gemaakt. Ik wilde sticky pulled chicken, dus een recept van 24kitchen gevonden. Alle ingredienten erbij, blijkt de ketjap bijna op te zijn. Zucht. Man naar de buurvrouw gestuurd, die had gelukkig nog een flesje, gebruikte ze toch nooit.

20240702_212033.jpg


Als de kip 75 graden is, haal ik alle dijtjes eraf en laat ze even 5 minuten uitwasemen. Dan met 2 vorken alles uit elkaar getrokken. Gelijk kramp in mijn handen. Kunnen jullie die klauwen aanraden, of het gewoon even doorbijten met lekker eten in het vooruitzicht?

20240702_213144.jpg
20240702_214218.jpg


Dan alle stukjes door de saus en die op direct vuur boven de kolen goed doorwarmen. Dan kan de suiker lekker smelten en plakken aan de kip. Om je vingers bij af te likken: pas op heet!

20240702_214429.jpg
20240702_220008.jpg



Pan mee naar binnen en alles laten afkoelen. Morgen lekker broodjes beleggen, de kinderen zaten nu al verlekkerd te kijken :LOL:. En dat allemaal op een gewone doordeweekse dinsdagavond. Moeten we vaker doen!
 
tof handvat!!
wat vond je van de rub?

dit is lekkere pulled chikken geworden in elk geval.
de klauwen liggen hier stof te veramelen, na het grillen gaan ze in de DO met vloeistof, na verloop van tijd zijn ze zelfs met 2 lepels te pullen 😂
 
tof handvat!!
wat vond je van de rub?

dit is lekkere pulled chikken geworden in elk geval.
de klauwen liggen hier stof te veramelen, na het grillen gaan ze in de DO met vloeistof, na verloop van tijd zijn ze zelfs met 2 lepels te pullen 😂
Ik vond de rub erg lekker. Ik had nog niet de lemonpepper erin (had ik ook niet in huis, maar ga ik zeker nog proberen).

En ik ga inderdaad de volgende keer de methode direct grillen en dan 2 uur stoven in de saus in do proberen. Dan heb ik de vorken wellicht niet eens nodig.
 
Wow een inspanning een doorzetting voor zo'n lunch. Dat zal vast goed gesmaakt hebben!

Via Ali of Temu kun je ook goedkope klauwen halen. Ik ben er blij mee omdat ik kramp in mijn handen krijg van de vorken. Wel krijg ik het niet heel fijn. Dus het is voor het grove werk zeg maar. Daarna toch nog even met de handen wat fijner pullen.

En gaaf handvat. Als ik het begrijp ben jij ook de enige thuis die aan de BBQ zit?
 
tof handvat!!
wat vond je van de rub?

dit is lekkere pulled chikken geworden in elk geval.
de klauwen liggen hier stof te veramelen, na het grillen gaan ze in de DO met vloeistof, na verloop van tijd zijn ze zelfs met 2 lepels te pullen 😂

Zo doe ik het ook altijd, maar ik ben bang om ze te lang in de vloeistof te laten borrelen. Wordt het dan niet te droog? Ik gooi de dijen altijd een uurtje indirect op 120 graden en daarna nog een uurtje in de DO. Als ik ze langer in de DO doe, is het dan makkelijker te pullen denk je?

Verder lekker bezig @mamajolijn, daar zullen de kids vast erg blij mee zijn!
 
de klauwen liggen hier stof te veramelen, na het grillen gaan ze in de DO met vloeistof, na verloop van tijd zijn ze zelfs met 2 lepels te pullen 😂

En ik ga inderdaad de volgende keer de methode direct grillen en dan 2 uur stoven in de saus in do proberen. Dan heb ik de vorken wellicht niet eens nodig.

Hier zwerven die klauwen ook nog ergens in huis, ik vind het rot dingen of die klauwen zijn te groot of mijn handen te klein 🤷‍♀️
Maar als je de kipdijen na het grillen 2 uur laat stoven vallen ze echt zo uit elkaar 😉 wij gaan er dan even voorzichtig met de aardappelstamper door heen en voilà je heb pulled chicken zonder pullen 😜

Je pulled chicken ziet er erg lekker uit 😍 mooi kleurtje, is hier alweer een tijdje geleden moeten we snel weer eens maken!
Wij gebruiken dit super simpele maar oh zo heerlijke recept.

 
Terug
Bovenaan Onderaan