BasBQ
Beef en Steak

Proq excell temperatuur

Sickboy

Sprokkelaar
Berichten
40
Hoi !

Zijn er mer mensen die als ik problemen hebben om de proq excell op temperatuur te krijgen wanneer de waterpan ge?nstalleerd is? Het maakt bij mij niet uit of de pan vol zit met heet water of zelfs leeg, als ik de waterpan erin heb zitten kan ik uren stoken zonder dat de temperatuur boven de 80?C komt. Ik gebruik de smoker nu al twee jaar zonder de pan zonder problemen, maar vanmorgen toch weer eens geprobeerd met pan, omdat ik dacht dat het met de digiQ misschien wel zou werken, maar helaas.

Iemand nog idee?n? Anders denk ik dat ik de pan een keer meeneem daar m'n werk en dan boor ik hem vol met 20mm gaten en dan gebruik ik hem als barri?re tussen vuur en vlees.

 
Waarom er dan gaten in boren als het toch goed werkt zonder water erin?
En hij vangt je vetten op dat gaat met die gaten ook niet meer.

edit:
Ik dacht dat je hem wel gebruikte maar zonder water
En van die methode heb ik al meer positieve reacties her en der gelezen
 
Ik heb de bak bekleed met aluminium folie, daarin zit een eveneens in folie ingepakte terracotta plant schaal. De temperatuur loopt dan zonder probleem op naar 140 graden en is makkelijk terug te regelen naar 100-110 graden(zeer stabiel). Tevens namelijk schoon te maken, nieuwe folie en je bent weer klaar. Ik zou het niet anders meer willen.
 
Dat laatste probeer ik dus ook meestal, dus leeg en bekleden met folie, maar de temperatuur blijft dan te laag. Ik heb zelfs al een tijd opgestart met twee volle briketten starters, zelfde resultaat.
Als de pan in de smoker zit is er rondom ook maar ongeveer een cm vrij is dat wel normaal? Of heb ik een misdruk?  :D :D
 
bij mij is de ruimte tussen de bak en de smoker ook smal, je hebt dus geen misdruk.
de terracotta schaal werkt eigenlijk als een opslag middel van warmte.
Ik maak normaal een stuk of 15 kokosbriketten heet in de starter en die gooi ik op zo'n 2-3kg kokosbriketten, houdt het hier makkelijk 6 uur vol op zo'n 100-110 graden. probeer het maar eens, even naar het tuincentrum voor een schaal en je hebt er veel plezier van.
 
Bedankt voor de reacties! Maar met de schaal had ik ook al geprobeerd. (vandaag juist de schaal weggegooid nadat ik per ongeluk had getest wat sterker is: een tuintegel of een terracotta schaal).
Het probleem is dat de temperatuur niet hoog genoeg word, zelfs niet als ik de pan er helemaal leeg in zet. Ik denk dat ik zowat alles wat ik op het www gevonden heb al eens geprobeerd, zonder resultaat.

Ik red me overigens best zonder pan hoor. Ik heb er op dit moment twee butts en twee procureurs op liggen. Maar ja opgestart met die pan,dus komt hij maar niet op temperatuur. Na twee uur de pan eruit gehaald. Maar ondertussen heeft de fan van de guru alle kolen in de fik geblazen, dus had ik een dikke overschoot naar 150?C . Dus de kolen gedumpt in de Weber op een paar na. Even aanvullen met verse briketten en wat hout en vrolijk verder. Zit nu op 84? intern, nog een uurtje ofzo  :)
 
Wat voor temperatuur wil je halen dan? Low & slow is toch tot zo,n 120 graden, of zit ik mis?
Zonder de waterpan/schaal en 1 ring is 200 graden ook geen probleem bij mij en dat zonder Guru.
 
Sickboy zei:
Bedankt voor de reacties! Maar met de schaal had ik ook al geprobeerd. (vandaag juist de schaal weggegooid nadat ik per ongeluk had getest wat sterker is: een tuintegel of een terracotta schaal).
Het probleem is dat de temperatuur niet hoog genoeg word, zelfs niet als ik de pan er helemaal leeg in zet. Ik denk dat ik zowat alles wat ik op het www gevonden heb al eens geprobeerd, zonder resultaat.

Ik red me overigens best zonder pan hoor. Ik heb er op dit moment twee butts en twee procureurs op liggen. Maar ja opgestart met die pan,dus komt hij maar niet op temperatuur. Na twee uur de pan eruit gehaald. Maar ondertussen heeft de fan van de guru alle kolen in de fik geblazen, dus had ik een dikke overschoot naar 150?C . Dus de kolen gedumpt in de Weber op een paar na. Even aanvullen met verse briketten en wat hout en vrolijk verder. Zit nu op 84? intern, nog een uurtje ofzo  :)


150 is er dus eentje voor het record boekje. Als het werkt zonder de pan, dan zou ik het zo laten. Gewoon rustig terug brengen naar 110. Soms kan het even duren voordat de temperatuur terug loopt.



steady eddy zei:
Wat voor temperatuur wil je halen dan? Low & slow is toch tot zo,n 120 graden, of zit ik mis?
Zonder de waterpan/schaal en 1 ring is 200 graden ook geen probleem bij mij en dat zonder Guru.

120 vs 80 is een verschil van 40.  ;)
 
Wat voor temperatuur wil je halen dan? Low & slow is toch tot zo,n 120 graden, of zit ik mis?
Zonder de waterpan/schaal en 1 ring is 200 graden ook geen probleem bij mij en dat zonder Guru.

Ik denk dat we een spraakverwarring hebben  :D

Ik had vanmorgen een sessie gestart. Ik dacht ik probeer het nog ??n keer met die pan erin. Gewoon leeg,met alleen een laagje folie voor het gemak bij het schoonmaken. Guru ingesteld op doeltemperatuur 110?C, maar na twee uur nog slechts 80?C. Dus de pan eruit gehaald. Ondertussen had de guru constant geprobeerd om de temperatuur op 110?C te krijgen dus heeft hij net zolang geblazen dat alle briketten waren gaan branden. Hierna besloot ik de pan te verwijderen, maar omdat nu alle briketten branden, knalde de temperatuur nu naar 150+?C. Daarom heb ik het grootste deel van de kolen eruit gegooid en de rest weer aangevuld met "koude" briketten. Daarna is de sessie normaal verlopen. De butt's zijn al gepulled , 1 procureur ligt nu in de folie te rusten en de andere procureur heeft kuren, die moet nog bijna 10C verder  :-/

Als het werkt zonder de pan, dan zou ik het zo laten.

Jup inderdaad, ik gebruikte de pan al twee jaar niet meer. Waarom weet ik niet maar ik wilde het nog ??n keer proberen met pan.

Gewoon rustig terug brengen naar 110. Soms kan het even duren voordat de temperatuur terug loopt.

Normaal gesproken zou dat zo zijn, maar in dit geval was het een inferno geworden onder de pan. Daarom heb ik de kolen eruit gegooid in de Weber om ze te laten doven.
 
Goed ik heb ook een exell. Ik kan me wel een beetje herkennen in je verhaal. Het is een smoker die inderdaad niet snel te heet gaat worden. Ik ben ook nog steeds bezig om uit te vinden hoe ik het beste en snelste de beoogde temperatuur kan bereiken. Eenmaal op temperatuur is het ook meteen super stabiel. Maar het klopt dat het veel tijd kost.. De volgende keer ga ik proberen met wat gloeiende kolen en een paar blokjes hout. De blokjes wil ik dan eers laten branden ipv van roken..
 
Terug
Bovenaan Onderaan