BasBQ
Beef en Steak

Procureur injecteren

patrickfrancken

Tondelzoeker
Berichten
4
Heeeey hallo allemaal!

Dit weekend ga ik weer los met 2,5 kilo procureur! Nu wil ik deze gaan injecteren met cherry cola...

Wie heeft er nog tips wat ik bij de cola kan toevoegen?
Zelf dacht ik aan knoflook granulaat, appelazijn en een goede scheut whisky...

Tips zijn welkom!!!
 
Zou de goede whisky gewoon opdrinken 😉. Zorg ervoor dat de knoflook granulaat helemaal is opgelost voor je gaat injecteren, anders verstopt je spuit de hele tijd.
 
Zou de goede whisky gewoon opdrinken 😉. Zorg ervoor dat de knoflook granulaat helemaal is opgelost voor je gaat injecteren, anders verstopt je spuit de hele tijd.
Een vriend van me zegt altijd, je kan goede whiskey drinken met cola of slechte whiskey met cola. Ik ben zo geen whiskey fan zelf. Alleen eigenlijk mcallan van 10 of 12 jaar. En dat drink ik dan met pepsi max ! Heiligschennis volgens velen. Maar heb ook zo ooit eens een receptje gezien met we nemen 2 gin tonics ... we drinken 1 leeg, en de andere gieten we over de zalm en laten we een nachtje trekken. Dat is dus "my kind of recipe". Alleen heb ik het recept wat aangepast. We nemen 2 flessen flever tree een "goede" gin, en een gin om te mixen. We schenken 2 gin tonics uit om op te drinken en de "minder" goede gin gebruiken we met de andere fles fever tree en die gebruiken we voor de zalm :)

Nu back on topic, rum misschien ?

Hoe ik zo een dingen test, gaat het mij wel bevallen ... Kleine stuk proberen en de rest gewoon op de manier zoals je het al gedaan hebt. Op die manier ben je zeker dat het resultaat lekker gaat zijn. Enja het kleinere stuk vergt wat meer behandeling en tijd en zal een pak sneller klaar zijn. Maar op die manier kan je veel "testen". Maar neem nu bijvoorbeeld je zou rum gebruiken en je neemt "The Kraken black spiced rum". Daar zit dus kaneel in. Ik vind deze rum wel lekker, maar na 1 glas (met cola zero uiteraard!) heb ik zo van nee dit was meer dan genoeg voor mij. Dat komt dus door de kaneel en daar ben ik dus helemaal geen fan van, en kaneel met vlees, nee dat hoeft zeker niet. Moest ik dit proberen zou dit echt in een klein stukje zijn. Wie weet is het wel lekker. Maar zou ik dan bijvoorbeeld een havana club (anejo especial) ofzo nemen zou ik al voor een groter stuk gaan. Gebruik ik zelfs op mosselen en voor kip. Maar het hangt af van de rest van de smaken, ik heb hier nog nooit echt iets gemaakt dat niet te eten was. Meestal draaien die experimentjes wel uit, damn gaan we nog eens maken. Maar af en toe, nee niet slecht, maar dit was het nu niet voor mij. En dan is een "klein" probeersel wel heel gemakkelijk. Is dat lekker, volgende keer gaan we dan "all in". Het probleem bij mij is altijd ... damn dit was lekker we gaan dit nog eens maken... 2 maand later, wat had ik nu allemaal gebruikt :)

Als je echt smaak wilt halen uit die cherry cola een spiced rum gaan. Contrabando is echt lekker en zitten veel kruiden in. Wil je neutraler gaan havana anejo especial, of de witte van 3 jaar. Of plantation 5 jaar, maar is al net wat duurder. Maar ik gebruik dus gewoon altijd die anejo especial als ik een gerecht maak met alcohol. Note: nog nooit vlees geinjecteerd met rum. Maar ik heb hier wel een kip marinade met rum, en die vind iedereen lekker. Zelfde voor de mosselen met rum
 
Dit is al vaker voorbij gekomen in het verleden en ik heb ook aardig wat getest met injecteren en mijn ervaring is, er blijft amper iets over van de smaak. Appelazijn zou kunnen helpen bij het afbreken van het vlees om het malser te maken al heb ik nooit problemen dat de pulled pork te droog is. Inpakken vanaf de 70gr en er komt me toch een partij vocht en vet uit dat beetje gebruiken na het pullen en hij is echt niet droog.
Cola , cherry cola, heeft gewoon te weinig aromaten. Je kan maar een 10-20 ml injecteren, anders loopt het er al gelijk uit en dat is te weinig op 2,5kg vlees om het ook maar een beetje terug te proeven. Ook al zou je er 150ml injecteren na 8 uur op de BBQ blijft er niets over van de smaak. Maar ben erg benieuwd of iemand anders andere ervaringen heeft.

Het enige dat nog een beetje zin heeft is zoutwater. De rub aan de buitenkant trekt niet ver in het vlees, daarom moet je het ook goed pullen en mengen, zou je dat niet doen, dan is het vlees 2cm van de buitenkant gewoon erg flauw varkensvlees, zout toevoegen aan de binnenkant heeft zin.

Nu bedenk ik me net dat ik nooit uitgeprobeerd heb om bv na 4 uur als de nek 50-60gr is, dan te injecteren, maar dan zou ik het ook met een ruboplossing doen.
 
Ik injecteer nooit. Wat @marco zegt heb ervaar ik ook. Je proeft er weinig van terug, en geeft veel bende omdat het meeste er met dezelfde vaart weer uit loopt.

's avond rub er op, 's ochtends uur of 7-8 op de q, inpakken na een uurtje of 5, en dan is ie na een uur of 8-9 wel klaar. Vanmorgen o 07:30 toevallig net een stuk van 3 kilo erop gegooid voor de vrijmibo van de bouwvakkers die bij mij aan de gang zijn.
 
Heeft injecteren zin? Mijns inziens wel, misschien niet zozeer bij varkensvlees maar bij Brisket zeker wel en mijn injectievloeistof proef je echt terug.
Kaneel niet voor varkensvlees?
De Chinezen gebruiken al enkele duizend jaren 5-spice (Chinees 5 kruidenpoeder) 1 van die 5 kruiden en een prominent deel van het poeder voor zijn rekening neem is Kaneel
 
Heeft injecteren zin? Mijns inziens wel, misschien niet zozeer bij varkensvlees maar bij Brisket zeker wel en mijn injectievloeistof proef je echt terug.
Kaneel niet voor varkensvlees?
De Chinezen gebruiken al enkele duizend jaren 5-spice (Chinees 5 kruidenpoeder) 1 van die 5 kruiden en een prominent deel van het poeder voor zijn rekening neem is Kaneel

Ik heb gewoon gezegd dat ik geen kaneel fan ben en voor mij hoeft dat dus niet, maar dat moet je niet tegenhouden om dat te gebruiken uiteraard. Kraken rum is lekker, maar steekt bij mij zeer snel tegen, en dat is gewoon omdat ik echt niet warm loop voor kaneel, maakt niet uit waar het gebruikt is. Maar dat is dus gewoon helemaal persoonlijk.
 
Een vriend van me zegt altijd, je kan goede whiskey drinken met cola of slechte whiskey met cola. Ik ben zo geen whiskey fan zelf. Alleen eigenlijk mcallan van 10 of 12 jaar. En dat drink ik dan met pepsi max ! Heiligschennis volgens velen. Maar heb ook zo ooit eens een receptje gezien met we nemen 2 gin tonics ... we drinken 1 leeg, en de andere gieten we over de zalm en laten we een nachtje trekken. Dat is dus "my kind of recipe". Alleen heb ik het recept wat aangepast. We nemen 2 flessen flever tree een "goede" gin, en een gin om te mixen. We schenken 2 gin tonics uit om op te drinken en de "minder" goede gin gebruiken we met de andere fles fever tree en die gebruiken we voor de zalm :)

Nu back on topic, rum misschien ?

Hoe ik zo een dingen test, gaat het mij wel bevallen ... Kleine stuk proberen en de rest gewoon op de manier zoals je het al gedaan hebt. Op die manier ben je zeker dat het resultaat lekker gaat zijn. Enja het kleinere stuk vergt wat meer behandeling en tijd en zal een pak sneller klaar zijn. Maar op die manier kan je veel "testen". Maar neem nu bijvoorbeeld je zou rum gebruiken en je neemt "The Kraken black spiced rum". Daar zit dus kaneel in. Ik vind deze rum wel lekker, maar na 1 glas (met cola zero uiteraard!) heb ik zo van nee dit was meer dan genoeg voor mij. Dat komt dus door de kaneel en daar ben ik dus helemaal geen fan van, en kaneel met vlees, nee dat hoeft zeker niet. Moest ik dit proberen zou dit echt in een klein stukje zijn. Wie weet is het wel lekker. Maar zou ik dan bijvoorbeeld een havana club (anejo especial) ofzo nemen zou ik al voor een groter stuk gaan. Gebruik ik zelfs op mosselen en voor kip. Maar het hangt af van de rest van de smaken, ik heb hier nog nooit echt iets gemaakt dat niet te eten was. Meestal draaien die experimentjes wel uit, damn gaan we nog eens maken. Maar af en toe, nee niet slecht, maar dit was het nu niet voor mij. En dan is een "klein" probeersel wel heel gemakkelijk. Is dat lekker, volgende keer gaan we dan "all in". Het probleem bij mij is altijd ... damn dit was lekker we gaan dit nog eens maken... 2 maand later, wat had ik nu allemaal gebruikt :)

Als je echt smaak wilt halen uit die cherry cola een spiced rum gaan. Contrabando is echt lekker en zitten veel kruiden in. Wil je neutraler gaan havana anejo especial, of de witte van 3 jaar. Of plantation 5 jaar, maar is al net wat duurder. Maar ik gebruik dus gewoon altijd die anejo especial als ik een gerecht maak met alcohol. Note: nog nooit vlees geinjecteerd met rum. Maar ik heb hier wel een kip marinade met rum, en die vind iedereen lekker. Zelfde voor de mosselen met rum
Ik schrijf voor mezelf dus een verhaal als ik experimenteer met iets en zet daar uiteraard mijn eerlijke mening bij van het resultaat.
Werkt voor mij goed :)
Als ik een andere keer weer iets wil maken maar dan op een andere manier of ander recept kan ik voorgaande ervaringen teruglezen en daar wellicht weer een mix van maken
 
Blijft dus letterlijk een kwestie van smaak, voorkeur en ervaring.
En ja, ik heb ook al eens na het injecteren de keuken kunnen soppen 🤬. Gelukkig is buiten veel plaats. 😏
 
hoi hoi.. persoonlijk zou ik de alchol ook opdrinken ipv injecteren hoor.

ik injecteer altijd. heb diverse testen gedaan met procureur, en de geintjecteerde vonden wij het lekkerste.
ik gebruik altijd porksoak van kosmos Q lekker van smaak.. en er zit een stofje in die ervoor zorgt dat de enzymen aan elkaar hechten,
waardoor er minder vocht uitloopt.. anyhow dit is wat werk voor ons. veel plezier met je run
 
Injecteren kan zeker zijn nut hebben.
Even uit mijn charcuterie-ervaring.
Een grote achterham MOET je injecteren met pekelmix omdat het stuk gewoon te groot is.
Het zout raakt gewoon niet tot de kern als je niet injecteert.

Als je nu te laat zou beginnen om je product te pekelen dan kan je ook injecteren zodat hij sneller tot in de kern doorzout is.

Aangezien je met colorozo mooi kan zien tot waar hij getrokken is (roze vs grijs vlees) ben ik er wel van overtuigd dat injecteren IETS doet als je kleine stukken niet weken in de pekel laat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan