BasBQ
Beef en Steak

problemen met UDS, zoektocht naar instellingen.

Zaanhoeve

Vuurmaker
Berichten
51
Na een aantal weken bouwen is de UDS eindelijk gebuiksklaar, maar nog niet 100% tevreden maar we gaan ervoor.
Zie dit draadje

Ik heb gisteren en vandaag twee runs gedaan.

Gisteren Kolen, de Qmaster ingesteld op 115 graden max. Loopt tot 115 graden, fan uit. loopt door tot 118 graden. Zakt naar 115 graden fan gaat aan en rond de 108 graden en loopt weer op. 3x dit rideltje bekeken. Kerst boodschappen gaan doen. na anderhalf uur nog steeds aan. Vanmorgen fan draait, ton koud en nog een halve mand kolen over.

Hij is dus verstikt. toevoer is de fan op 22mm koper verdeeld naar 3x 15mm. Afvoer is 2x15mm naar 22mm naar 110mm rookgas afvoer.

Vandaag om een uur of elf aangestoken instellingen aangepast. temperatuur op 115 graden, minimum alarm op 110 gr en max op 118 gr. Drie uur later, brand hij nog steeds maar gaat daarna uit. Na vijf uur gloeien er nog wel kolen maar niet genoeg om boven de 95 graden te komen. afvoer kogelkraan iets geknepen. Hierdoor steeg de temperatuur wel 3 graden maar niet naar de ingestelde 115 graden

weet iemand de oorzaak en oplossing?
 
Ten eerst wil ik zeggen dat het een strak project is petje af hoor.

wat ik wel eens wil weten is hoeveel kolen of briketen gooi je in de mand?
het lijkt er op of de kolen elkaar niet kunnen aansteken omdat ze niet genoeg tegen elkaar aankomen.
dus brand je brandstof op en kan de rest niet berijken.

gooi er eens een flinke lading in en probeer het dan nog eens wat overblijft na een run kan je mooi voor een andere keer gebruiken dus is niet verloren.
 
je hebt weinig detail foto s, maar vraag me af hoe die vuurkorf dr in staat.
staat ie op de bodem dan komt dr geen aanvoer onder.
anders de inlaat binnen verlengen tot onder de korf.dan moet ie branden.
 
Tonnetje ziet er top uit hoor. Ik ben vorige week ook net klaar mijn UDS maar ik moet komende tijd ook het gevoel even krijgen. Het grootste verschil, wat ik kan zien op jouw foto's, is dat jouw inlaat gaten zo goed als op de bodem zitten, de mijne zitten op 6 cm vanaf de bodem. En wat AV hierboven al vraagt hoe zit het met je kolenmand?? De mijne staat op 5 cm M8 bouten hierdoor heb je een luchtstroom onderdoor.
Ik heb niet de wijsheid in pacht maar misschien heb je er wat aan want zoals jouw probleem klinkt denk ik aan luchtstroom.
 
welke briketten gebruik je? dat zou ook nog een oorzaak kunnen zijn
 
Hartelijk dank voor de reacties voor gezien de dag.

Ik heb kolen gebruikt van de outsidestore, Houtskool Dammers. Ik heb een mand die die staat op profieltjes van 5 cm zodat de lucht er van onder bij kan. De mand komt via Lin, zie draadje en fotos

Zelf zit ik te denken in de zelfde richting als AV.  Nu zitten er aan de onderkant zowel binnen als buiten een knie 15mm. Deze staan binnenin allen linksom over de bodem. De gedachte daarachter is dat de rook dan beter zou moeten circuleren.  Nu zou de luchtstroom ook de rook kunnen insluiten ipv mengen.

Ik zal morgen even kijken of het helpt. Is de snelste en goedkoopste oplossing denk ik. In- en/of uit- laat vergroten is meer werk en resulteerd weer in gaten dicht lassen van beugels die niet passen.

ondertussen sta ik nog steeds open voor suggesties.
 
Hallo allemaal,

Vanmorgen vroeg wakker, de rest lag nog te slapen. Dus wat ga je doen? verder met de UDS.

Ik heb wat meer detail foto's gemaakt.

De leidingen los gehaald en de inlaad 3x verlengd tot onder de mand. Om de knelringen her te gebruiken deze van het koper gehaald. Een rolde er een weg onder stelconplaten waardoor ik mijn doorvoeren voor de temperatuur kabels terug vond. Deze ook gelijk in geboord. Op de uiteinde van de toevoer knietjes gezet. wel weer bewust plat gelegt om te voorkomen dat ze vol raken met as.

De Qmaster reageert nu veel rustiger. temperatuur ingesteld op 115 graden en gaat op een rustige manier tussen de 113 en 117 graden.  #:-S

hij draaid nu al 2 uur op een goede manier. Wel nog twee spoedjes gevonden;
1 gaatje niet helemaal dicht gelast dus komt rook uit
In de deksel moet een hittebestendig koort komen. Na toevoegen hout hele container blauw door lekkage langs de deksel.
 
Als eerste wat een prachtig project zeg.

Ik denk dat je rook afvoer te klein is en dat dit de rede is dat hij na een aantal uur zich zelf verstikt.
Je zou eens kunnen testen door iets tussen de deksel te leggen,  je krijgt dan wel rook binnen of je maakt er een dikkere leiding tussen.
Zeker weten doe ik het niet maar mijn gevoel zegt dat je afvoer (het koperen stuk)  te klein is van diameter.
Wat je zou kunnen maken is de diameter van het aluminium op je vat bouwen met een klep er in zodat je deze kunt regelen.
 
Ik denk ook dat het probleem zit in de diameters van je afvoer, de 15mm leiding heeft erg veel weerstand. Ook zie ik nog steeds het nut van de inblaasleidingen (behalve dat het er leuk uitziet) niet in.

Ondanks dit wel een erg mooie UDS!
 
in en uitlaat zijn beide 22mm dus is dr geen weerstand verschil,plus de uds sluit niet helemaal af waardoor er meer uitlaat is .
maar uitlaat groter is wel belangrijk ,zeker als je zo als ik geen electronica/aanjager gebruikt.
maar dat is weer een ander verhaal.

maar met  een klep wat Danny voorstelt zit je altijd goed.
zo als hieronder: dit heb ik in mn ovens gebouwd.
maar je zou ook een grotere kogelkraan kunnen inbouwen
 
Ik heb vanmiddag eerst bij de groothandel een stappen boorset besteld. Ik kan nu niet groter dan 15 mm boren. Voordeel van webshops, altijd open. Bij een kachelzaak afdichtband besteld voor de deksel.

Na 8 uur is de temperatuur max 111 graden. heel even de deksel los gehad, de kolen gloeien nog redelijk. Ik denk dat de lengte langer word met bregetten. even de mand geschut. niet doen als er vlees in ligt en de fan aan is  :blush:. Ook hierna loopt de temperatuur niet meer op boven de 111 graden.

ik kan de kogelkraan van de fan weghalen. De uitlaat 2x op boren van 15 mm naar 22mm. Vervolgens 2x 22mm op de afvoer. Dit is verdubbeling van de afvoer.

Ik heb de qmaster nu uitgezet. morgen een run met bregetten. kijken wat de runtijd word.
 
en dan 2x22 in die 110 afvoer of 22 T stuk en 1x22 naar 110??
k zou de 1e doen.,,,T stuk 22x22x42 kan ook nog,
en wbt brandstof,, neem wel kokos briketten ze kosten een beetje meer maar stookt beter/zuiniger en geven geen vervelende geur en rook.
 
Er zit nu 2x 15 mm in de UDS die uitkomen op een T 15-20-15 en dan naar de afvoer 110. Dit pas ik dat aan naar 2 x 20 op de UDS rechtstreeks op de 110 afvoer.

Als dat niet helpt zal ik moeten gaan lassen om alle gaten van de beugels dicht te maken.
 
Vandaag weer bezig geweest.

Stappenboor bleek toch echt nodig. Wat 22 mm buis, knieen en puntstukken gehaald. Een nieuwe eindkap 100 mm.

Bij het verwijderen van de 100 mm kap denk ook het probleem gevonden. Het puntstuk was voor buis 22 mm. Alleen de interne diameter is 15 mm.

Nu de uitlaat 2 punt stukken op de UDS van 22 mm en met creatief bochten werk aangesloten op de rookafvoer met 2x 22 mm.

In de deksel kachelkoort geplakt. een gaatje dicht gelast. Opstoken en blijkt er nog een gaatje te zitten.  X(

De drum draait nu een uur. De Q master ingesteld op 160 graden. Hij stond nog steeds op de 150 graden die ik zag toen in weg ging. De deksel er even af gehad. Je ziet de kolen dan weer harder opgloeien.

nu terug gezet naar 85 graden kijken hoe lang hij het vol houd.

Wat zou de maximale temperatuur moeten zijn van een UDS?

weer wat fotos bij geplaatst.

Na drie uur wezen kijken. Temperatuur laag 75 ipv 85. loopt dan op naar 95.  afvoer geknepen binnen 5 minuten uit. weer aangestoken loopt dan heel snel naar 115 graden. :-S
 
Heb je ?berhaupt wel trek zo op de uitlaten want volgens mij gaat de rook alleen maar door de schoorsteen als de fan draait

ik zelf zou het vat een beetje draaien zodat je met een grote rechte pijp de afvoer in kan
en dan de ruimte die tussen de pijp en afvoer gebruiken als trekonderbreker.

eigenlijk moet de uds zonder controller ook constant kunnen branden en gebruiken we de controller alleen voor het gemak.
 
Ik was er zo zat mee...... X( temperatuur bleef een probleem. bij regelen ging de USD uit. condens(zeg maar water) in de rookafvoer.

Dus........nieuwe ton alleen drie gaten voor puntstuk 22mm boven en drie gaten voor puntstuk 22 mm onder. Onder 1 puntstuk met fan van de controller in gebouwd i.v.m afdichten gat. Alleen de temperatuur censor aangesloten. De UDS staat buiten op beton met 5 graden buitentemperatuur.

13:30Kolenmand er in en stoken. B-)  temperatuur schiet omhoog naar 130 graden. 
14:30 staat hij op 195 graden. 1 gat onder en 1 gat boven af geplakt met duct tape. temperatuur zakt tergent langzaam.
15:30 temp 169 graden. 1 toevoer extra afgeplakt
16:30 uit. aangestoken 1 toevoer weer open 1 afvoer dicht geplakt
17:30 temp 130 graden

De rest zal denk met kogelkranen fijn geregeld moeten worden. maar knijp je dan toevoer of afvoer?




Zoals altijd extra foto's van opstelling en verloop van de temperatuur.
 
Peter W zei:
eigenlijk moet de uds zonder controller ook constant kunnen branden en gebruiken we de controller alleen voor het gemak.
lijkt mij ook beter of zelfs een must.
je zal eens een controllerstoring hebben tijdens een sessie.
en als echte stoker wil je toch t vat zelf onder controle hebben .en niet afhankelijk willen zijn van die electronica

nu sta je buiten te knutselen en doet ie t straks goed en later binnen bij de vaste opstelling weer 3xniks.

 
de controller meet nu alleen temperatuur en reageert verder niet alle instellingen op 0 gezet. voor mijn gevoel staat de ton straks te pruttelen op 70/75 graden zonder controller. Met de controller erbij zou hij dan 80/85 graden moeten zijn en voor het door garen zakken.

Binnen testen lijkt me geen optie met een vuil vat.

Nu testen zonder fratsen
van de week luchttoevoer er op en weer testen. daarna uitlaat naar buiten en zo iedere stap testen
 
Zaanhoeve zei:
Nu testen zonder fratsen
kijk ..zo hoort t.

....Re: problemen met UDS, zoektocht naar instellingen....
en k las net nog ffn je draadje door en zag nu pas hierboven( geknip/plak) t onderwerp.
t gaat je neem ik nu inmiddels aan puur om de controller instelling, en das electronisch en heb daar de ballen verstand niet van....nou ja tot aan ,,AC/DC dan ..Angus Young...( vast een verre neef van mij B-)) en meer niet.
en ik zit dus in een verkeerd bouwverslag advies te geven.

sucses verder ,,k volg t verder wel van de zijkant.


 
Mijn UDS heeft een weber OTS 47cm deksel en daarvan staan de afvoer vol open, dit zijn 3 gaatjes van 2cm diameter. Daarnaast word met 1 22mm leiding lucht aangevoerd en blijft de UDS keurig 10 of 11 uur op temperatuur.

De eerste runs zijn handmatig gedaan totdat we 'm goed in de smiesen hadden, daarna is er een heatermeter gebouwd die de ton keurig binnen 1 graad weet te regelen met de default PID instellingen waarbij we alleen de max fan snelheid op 30% gezet hebben.

Kijkend naar jou bouw en petje af, bekruipt me het gevoel dat het allemaal wat over-engineered is. De luchtinlaat bijvoorbeeld, gewoon alles uit je ton weghalen. gewoon een 22mm gat in de wand en klaar. De kolenmand een centimeter of 5 a 8 op pootjes zetten en er voor zorgen dat de luchtinlaat wat lager zit dan de bodem van je kolenmand.
Afvoer een beetje hetzelfde verhaal, gewoon een groot gat met een klep, that's it. Eventueel kun je een schoorsteen met kap hier boven zetten zodat de rook door natuurlijke trek uit de ruimte wordt verwijderd. Als je de UDS binnen gebruikt, moet er naast rook afvoer, ook luchttoevoer aanwezig zijn. Ik weet niet of je een deur op een kier zet of een raampje open maar ik noem het.

Kijk eerst eens of je de UDS zo kaal mogelijk stabiel kan laten draaien, daarna kun je stukje bij beetje de UDS gaan pimpen :) . Als je dan tegen een probleem aanloopt, weet je vrijwel zeker dat het aan de laatste modificatie moet liggen.

Succes met de UDS!
 
Terug
Bovenaan Onderaan