BasBQ
Beef en Steak

pro-q elite excel 20

 

ikkuh

Vuurmaker
Berichten
89
Ik ben van plan om een smoker te kopen maar twijfel tussen een wsm en een pro-q elite excel 20.

Ik lees dat het 2015 model nogal wat verbeteringen heeft nl.:

RVS roosters
Dikker staal van de BBQ
Dikkere porceleinen coating
Siliconen probe eyelets, je kan makkelijker en grotere temperatuur probe's doorvoeren
Siliconen hitte bestendige laag over de handgrepen
RVS bevestigingsmateriaal
Betere sluiting van de ringen
RVS sluitingen van de deuren

is dit een gewaagde concurrent voor de wsm?
Ik hoop dat er iemand is die me uit de brand kan helpen want de pro-q heeft een aantal zaken die me sterk aanspreken, maar ik ben wel van plan om voor kwaliteit te gaan.

Hellup!!!
 
neem even contact op met Gerard van probbqshop, die kan je over beiden alles vertellen
 
Ik heb de vorige versie. Het is zeker het overwegen waard. Omdat de Pro Q modulair is opgebouwd kun je hem op meerdere manieren gebruiken. Roken met 1 ring, roken met 2 ringen, maar ook als grill zonder de tussen ringen. Ik vindt het een top apparaat, als is de kwaliteit misschien iets minder dan die van de WSM. Maar gelukkig is de prijs er ook naar.
 
Ik heb voor m'n teammate vorige week de Excel Elite gekocht. We hebben hem dit weekend uitvoerig getest. Eerst gingen er twee flinke briskets op die dmv waterpan wel wat bleek, maar super sappig waren. Daarna nog opgestookt om er kip op te garen, net zoals we op wedstrijd ermee willen doen. Daarna nog omgevormd tot grill om er een heleboel burgers op te leggen. Deed bij elk onderdeel wat er van verlangd werd.

Ik moet aangeven dat het een superding is. Ik was een UDS gewoon, maar de ProQ blijft even stabiel. De probedoorgangen zijn geschikt om normale probes door te voeren, maar de probes van bijv Outdoorchef gaan er dan weer niet door. De deurtjes zijn superhandig om net zoveel rook of kolen door te voeren als je wil. Ook voor een check met de thermapen zijn de deurtjes superhandig.

Over afsluiting met de ringen heb ik geen klachten, met het klemsysteem vind ik het trouwens perfect. Je kunt perfect kiezen om er een ringetje uit te halen, en slechts 1 roostertje te gebruiken. Echt een heeeeeeeeeeel gaaf ding. Ik had hem trouwens via Vuur&Rook, Martijn wist me te zeggen dat het wellicht de eerste in Belgi? zou zijn...

Als er dan toch 1 minpuntje moet benoemd worden vind ik het gebrek aan aspan of schaal er wel eentje. Je moet hem echt al ondersteboven kieperen om de as eruit te krijgen. Maar met een aszuigertje is dat ook gefikst natuurlijk.

Ik kan niet vergelijken met WSM, enkel UDS en daar wint de ProQ het van wat mij betreft.
 
De kogel is door de kerk!

Ik heb een pro-q excel elite besteld samen met nog een aantal goodies (afdekhoes, maverick et 733, pro-q csg, en nog wat klein spul).
Nu in spanning afwachten.....
 
ikkuh zei:
De kogel is door de kerk!

Ik heb een pro-q excel elite besteld samen met nog een aantal goodies (afdekhoes, maverick et 733, pro-q csg, en nog wat klein spul).
Nu in spanning afwachten.....

Dat zal een bovenste beste aankoop worden... Ik heb de onze daarpas al voor een deel opnieuw opgepoetst, ik kan haast niet wachten, pas volgend weekend op Baseball kan ik er weer op werken.

Waar heb je hem uiteindelijk besteld?
 
Besteld bij Barons (meerbbq.nl) omdat ze daar de maverick en alle andere zaken ook hebben (die ik toch al graag wou hebben).
En snelle reactie via de mail!
 
Altijd fijn, zo'n snelle reactie via mail, toont toch betrokkenheid.

Ik had hem zelf via Vuur En Rook, Martijn is ook een en al into bbq...

Succes ermee hoor
 
Terug
Bovenaan Onderaan