BasBQ
Beef en Steak

Primo houtskool

 
 
 
 

Bert

Gerijpt
Berichten
2.598

Een aantal weken terug heb ik van ProBBQshop een zak Primo houtskool gekregen om te proberen en om mijn bevindingen weer te geven.
Na 2 langere sessies en een paar korte bij deze mijn indrukken.

Het zijn mooie grote stukken houtskool, naar mijn idee niet van hardhout maar een wat zachtere soort.
Het brandt nagenoeg reukloos
De bbq is razendsnel op temperatuur want het brandt supersnel, best wel lekker wanneer je even kort wil grillen.
De temperatuurregeling is prima. Je kunt hem goed laag houden en wil je wat hoger dan gebeurt dat heel snel.
Al deze voordelen hebben echter 1 nadeel en dat is dat het verbruik best hoog is ten opzichte van b.v. Black Ranch. Mijn indruk is dat het verbruik zeker een derde meer is.
 
Prijs is (volgens mij) een -1
 
Ik gebruik normaal altijd Black Ranch. Ik heb hier goede ervaringen mee. Omdat er de laatste tijd veel "geklaagd" werd over de bijsmaak van Black Ranch heb ik ook een zak Primo gekocht.
Ik ervaar ook dat het zachter is en daardoor sneller opbrandt. Volgens mij is de Primo wel goedkoper per kilo (dacht ik me te herinneren), dus dat brengt het iets hogere verbruik weer in balans met de prijs.
Het iets hogere verbruik is bij mij zeker niet meer dan een derde zoals Bert aangeeft
Verder vindt ik het een prachtige brandstof om te  gebruiken. Wordt mooi heet en is goed aan te steken.
 
Black ranche is ?1,60 per kilo
Primo is ?2,44 per kilo
Dammers is ?1,80 per kilo

Bron: ProBBQshop
 
Dan is de keus gauw gemaakt als je dit leest.
 
Maar Bert als je moet vergelijken met dammers????????
want wil van de week gaan houtskool gaan bestellen
Heb nu ook primo houtskool gebruikt die kreeg ik er bij bij me nieuwe primo en bevalt me beter als die black ranch qua rook en smaak
 
Wally zei:
Maar Bert als je moet vergelijken met dammers????????
want wil van de week gaan houtskool gaan bestellen
Heb nu ook primo houtskool gebruikt die kreeg ik er bij bij me nieuwe primo en bevalt me beter als die black ranch qua rook en smaak

Dammers wordt ook door een aantal forumleden aanbevolen. Ik heb het nog niet gebruikt omdat Gerard(ProBBQshop) deze nog niet in zijn assortiment heeft.
En hij is mijn vaste leverancier.
 
Ik zie dat ze elders gewoon ?32,95 voor 9 kilo Primo houtskool durven te vragen.
 
Mijn ervaring is dat Dammers ook een stuk sneller reageert dan Black Ranch en ook eerder op is. Ik denk dat het komt door de soort hout die wellicht minder energie bevat/zachter is. Gezien de review schat ik in dat Primo eerder te vergelijken is met Dammers dan met BR. Gezien de prijs een eenvoudige keuze.
 
Bert zei:
Wally zei:
Maar Bert als je moet vergelijken met dammers????????
want wil van de week gaan houtskool gaan bestellen
Heb nu ook primo houtskool gebruikt die kreeg ik er bij bij me nieuwe primo en bevalt me beter als die black ranch qua rook en smaak

Dammers wordt ook door een aantal forumleden aanbevolen. Ik heb het nog niet gebruikt omdat Gerard(ProBBQshop) deze nog niet in zijn assortiment heeft.
En hij is mijn vaste leverancier.

Dammers houtskool zit nu in het assortiment!!! Is bestelbaar via de site :)
 
coelho zei:
Mijn ervaring is dat Dammers ook een stuk sneller reageert dan Black Ranch en ook eerder op is. Ik denk dat het komt door de soort hout die wellicht minder energie bevat/zachter is. Gezien de review schat ik in dat Primo eerder te vergelijken is met Dammers dan met BR. Gezien de prijs een eenvoudige keuze.

Qua brand-eigenschappen zal het redelijk gelijk zijn denk ik. Wat wel opvalt is dat een 10 kg zak dammers fors groter is dan een 9 kg zak primo/BGE houtskool. Dammers is dus een wat lichtere houtsoort schat ik in.

(En nee het verschil zit niet in die ene kg;))
 
Gerard777 zei:
Dammers houtskool zit nu in het assortiment!!! Is bestelbaar via de site :)

Een half jaartje geleden ofzo kreeg ik met BlackRanch ineens het idee dat het, zeker bij het opstarten, erg naar steenkool rook. Voorheen was me dat nooit opgevallen, dus wellicht heb ik gewoon een slecht zakje gehad. Kort daarop ben ik toch overgestapt op Dammers, waar ik inmiddels aardig wat zakken van heb weggebrand, maar dat merk bevalt mij uitstekend.
Ik denk dat de brandduur wel een procent of 20 a 30 kan afwijken van BR (dus vergelijkbaar met de Primo houtskool zoals het lijkt), maar de kwaliteit zoals ik 'm ervaar is tot op heden continu hoog. Zeer weinig afval (gruis) in de zak, asopbrengst is ook minimaal en het brandt mooi gelijkmatig op.
 
Da's mooi nieuws Gerard!
 
Terug
Bovenaan Onderaan