BasBQ
Beef en Steak

Primo BBQ temperatuur daalt ineens als ik hout langere tijd erin zit

Toeter

Kooltjesharker
Berichten
130
Hallo mede BBQ toppers!

Ik heb een Primo XL BBQ en heb nu al 2x iets gemerkt waar ik toch eigenlijk wel enorm nieuwsgierig naar ben hoe dit kan.

Vandaag wilde ik Easterwood spareribs maken, 160 graden en dan ongeveer anderhalf uur op de Q. Wat ik doe is als volgt:

1. Pak een paar handjes houtsnippers en gooi het in een bak met water.
2. Steek BBQ aan door 2 aanmaakblokjes boven op de kolen aan te steken.
3. Hitte stenen boven het vuur zodat mijn spareribs niet aanbranden.
4. Wacht tot de vlammen uitgaan, doe dan de klep dicht en schuifjes zowel boven als beneden vol open.
5. Als de temp rond 160 graden (rooster temp)  is, deksel open. Het hout wat lekker heeft kunnen weken wikkel ik in aluminium folie met gaatjes erin zodat ze niet in 1x in vlammen op gaan maar rustig roken.
5.  2 aluminium bakjes op de hitte stenen en deze vullen met water.
6. Spareribs erop.

Doordat er nu een pakketje met hout op de kolen liggen, ik de deksel langere tijd open heb gehad en de bakjes met water op de hitte stenen heb gelegd is mijn temp uiteraard gezakt. Vervolgens zet ik de schuifjes weer allebei open zodat de temperatuur weer op loopt.

Ik zie de temp op het rooster ook oplopen tot een bepaald punt dan stort het ineens in.... Van bijv. 150 graden naar 140 - 135 en dit loopt dan langzaam terug. Als ik de hitte stenen op til dan zie ik dat mijn pakketje vlam heeft gevat.. Hetzelfde heb ik een keer eerder gehad met een groter stuk hout (deze had ik niet eerst in het water laten weken). Door de vlam daalt mijn ROOSTER temperatuur, maar als ik later ga kijken dan is de dome temperatuur wel rond de 200 graden..

Hoe kan dit?? En hoe zorg ik ervoor dat ik weer terug op temperatuur kom zonder dat mijn hout in de fik vliegt?

Alvast bedankt!!

Groetjes Dennis
 
Als je je rookhout in een alu envelopje doet hoef je het niet te weken hoor. Geeft alleen stoom. Ik gooi altijd een of 2 handjes rookhout zo op de briketten of houtskool. Het envelopje kan trouwens ook verstikkend werken aangezien er onvoldoende lucht door kan.
 
Lowietje72 zei:
Als je je rookhout in een alu envelopje doet hoef je het niet te weken hoor. Geeft alleen stoom. Ik gooi altijd een of 2 handjes rookhout zo op de briketten of houtskool. Het envelopje kan trouwens ook verstikkend werken aangezien er onvoldoende lucht door kan.

Lowietje + 1

OP mijn OTG 47 cm werkt zo'n pakketje snippers ook niet optimaal. :(!
 
Dat klinkt inderdaad wel plausibel, echter heb ik dit dus ook gehad met een stronk hout zonder dat deze geweekt is. Wat zou daar de verklaring voor kunnen zijn.
 
Toeter zei:
een stronk hout

Ligt er natuurlijk aan hoe groot zo'n stronk is. Als een beperkt deel van je houtskool brand dan is het ook makkelijk verstikt. Als ik geen snippers gebruik dan heb ik meestal een paar blokjes/chunks die ik verdeel tussen de briketten/houtskool.
 
Hmm, ja nu ik er over nadenk was het inderdaad wel een grotere stronk ja. Ik zal de volgende keer eens proberen de stronk kleiner te maken en verdelen.
 
Hans zei:
OP mijn OTG 47 cm werkt zo'n pakketje snippers ook niet optimaal. :(!

Bij mij heeft een pakketje snippers nog nooit ergens zo goed gewerkt als chunks. Dacht dat het aan mij lag, valt weer mee
 
Ik heb zelf ook een Primo maar ik gebruik sinds een 1/2 jaartje altijd chunks. Hiervoor gebruikte ik geweekte snippers maar heb nooit de problemen gehad welke jij beschrijft.
En als ik mijn schuiven openzet is de Primo in no time +200 dus dat doe ik eigenlijk nooit. (tenzij ik met Pizza's in de weer ben) :D

Wat ik wel zie is dat je schrijft "2 aluminium bakjes op de hitte stenen en deze vullen met water" als dat koud water is krijg je natuurlijk ook een temperatuur dip. Immers de energie (warmte) zal eerst naar het water gaan.

Ik hoop dat je wat hebt aan bovenstaand. 
 
dennis zei:
Hans zei:
OP mijn OTG 47 cm werkt zo'n pakketje snippers ook niet optimaal. :(!

Bij mij heeft een pakketje snippers nog nooit ergens zo goed gewerkt als chunks. Dacht dat het aan mij lag, valt weer mee

Zo zie je maar weer  :D
 
Je water. Water kan niet warmer worden dan 100 graden waarna het verdampt. Zonder druk is dit ook 100 graden wat langs je thermometer gaat.
 
Holkers zei:
Je water. Water kan niet warmer worden dan 100 graden waarna het verdampt. Zonder druk is dit ook 100 graden wat langs je thermometer gaat.
Klinkt eigenlijk vrij logisch, maar heb er toch vraagtekens bij, omdat een WSM met een met  water gevulde waterpan ook gewoon 120-150 graden kan worden. Idem met kogel Q's waar vaak bakjes met water in gezet worden. Je zou zeggen dat dat een veel grotere buffer is dan dat beetje water bij je snippers....of zou daar een verschil zitten met de kamado omdat die (als het goed is)  veel minder lucht stroming heeft?
 
De lucht er omheen kan wel hogere temperaturen aannemen, maar het water buffert de zooi naar beneden. Als de kolen bijvoorbeeld 170 doen, zal het water dit naar beneden halen. Prima methode trouwens om te zien of je waterpan leeg is ;)
 
Hmm water zou het ook nog wel kunnen zijn denk ik.. aangezien mijn thermometer daar wel boven hing.. Maar ik heb nu dit probleem 2x gehad en beide keren kwam het doordat er een vlam was. Eerste keer stronk hout dat vlam vatte. Tweede keer dus het pakketje.
 
Apart! Als in mijn kogel iets in de fik vliegt schiet de temperatuur meestal omhoog juist.
 
Toeter zei:
Hmm water zou het ook nog wel kunnen zijn denk ik.. aangezien mijn thermometer daar wel boven hing.. Maar ik heb nu dit probleem 2x gehad en beide keren kwam het doordat er een vlam was. Eerste keer stronk hout dat vlam vatte. Tweede keer dus het pakketje.

Vreemd dat je hout gaat vlammen, door gebrek aan zuurstof zou het eigenlijk alleen maar moeten smeulen (roken) dacht ik zo.  :-?!
Vlammen zou dus betekenen dat er voldoende zuurstof bovenin aanwezig is om te kunnen vlammen.
Wellicht ergens valse lucht vandaan?
Ik roep maar wat hoor, kan best zijn dat ik er naast zit.

 
Als je hout vlam vat dan betekend het ook dat de temperatuur te hoog is. De ideale temperatuur voor warm roken is tussen de 80-135 graden (althans volgens de Weber dekselthermometer).
 
O je rooster wel ja,maar dat betekent niet dat de kolen ook zo laag in temperatuur zijn toch?
 
ik hou het meeste rond de 107 graden 
werkt super
rook nu met blokjes Haagbeuken
 
dennis zei:
O je rooster wel ja,maar dat betekent niet dat de kolen ook zo laag in temperatuur zijn toch?

Vraagje, waarom vind je de kolentemperatuur belangrijk?
Je grilt toch "op"  het rooster.  :))
 
Ik vind de kolentemperatuur niet belangrijk, maar Lowietje geeft aan dat het hout in de fik vliegt bij een te hoge temperatuur, maar je roostertemperatuur kan netjes 107 graden zijn terwijl het bij de kolen gewoon 500 graden is.
 
Terug
Bovenaan Onderaan