BasBQ
Beef en Steak

PP van mijn nieuwe UDS

 

Robske79

Tondelzoeker
Berichten
18
Afgelopen zondag was het dan zover. Ik zou mijn UDS in gaan wijden met 7,5 kg PP. Het was eigenlijk de bedoeling om hem zaterdag nacht aan te steken, maar omdat het de eerste keer was dat ik mijn UDS ging gebruiken voor een low&slow sessie had ik besloten om zondag maar vroeg op te staan.
Wel heb ik zaterdag het vlees geinjecteerd en in gesmeerd met een rub. De ene had ik geinjecteerd met een mango passievrucht vloeistof en de ander met een appelmoes/kaneel vloeistof (de laatste was erg lekker).

zZbI5bhl.jpg

Met mango geinjecteerd

IayZxi1l.jpg

Beide stukken geinjecteerd en ingesmeerd.

Vervolgens op tijd naar bed en om 05.00 ging de wekker. Meteen uit bed gesprongen als een klein kind en meteen maar even een bak koffie gezet. Om 05.15 had ik de eerste kolen aan in mijn starter.

M3PN5GEl.jpg


Ik heb er een deel houtskool in gedaan met greekfire staven. Moet zeggen dat dit toch redelijk snel aan was. Ik heb 3 staven greek fire ontstoken en deze rechtop in de kolenmand terug gezet. Aangezien ik nieuw ben in de wereld van UDS en greek fire heb ik de mand compleet gevuld met 10kg :p. Dit bleek uiteindelijk echt een overkill. Heb nog niet eens een kwart verbruikt.

Om 06.00 uur was de UDS op temperatuur en kon het vlees er op.

BHocv29l.jpg


Links is met mango (T1) rechts is de appelmoes/kaneel (T2)

In de grafiek zie je dat hij maar 100 graden is maar hier had ik net het deksel weer dicht gemaakt.

tde9nqdl.png


Zoals je kan zien was een van de twee veel sneller klaar. Dit stuk had ook geen zone. Raar maar wel prettig. Hierdoor had ik dus gegarandeerd en op tijd PP voor mijn gasten.
Om 12.00 uur heb ik het stuk eraf gehaald.



Het is niet de eerste keer dat ik PP maak, maar de geur die er afkomt blijft geweldig.
Helaas heb ik niet van alles foto's gemaakt. Nadat ik het stuk voorzichtig had uitgepakt heb ik hem ingesmeerd met een zelfgemaakte bbq-saus. Dit heeft even geduurd waardoor waarschijnlijk de temperatuur weer wat gedaald was. Ik vond het zelf wel een beetje vreemd maar goed.
Om 18.00 had hij 95 graden. Ik heb hem van de UDS gehaald en nog 45 min laten rusten. Ondertussen was iedereen toch wel benieuwd naar hoe het zou smaken. Tijdens het pullen stond dan ook iedereen al watertandend om me heen. Moet zeggen dat ik zelf toch wel zenuwachtig was totdat ik de eerste pull had gedaan

UcF1Nz3l.jpg


Wauw wat een geur en kleur.

EkHMjUbl.jpg
.

Van het andere stuk heb ik verder geen foto's meer. Iets met bier, gezelligheid, voldaan gevoel en niet meer nadenken om foto's te maken...
Het tweede stuk heb ik om 19.30 eraf gehaald en een dik half uur laten rusten. Dit stuk was wel wat sappiger. Niet dat het eerste stuk droog was, maar er zat wel een merkbaar verschil in.

Uiteindelijk is alles opgegeten met smaak. Van de PP tot aan de koolsalade en de bbq saus. Zelf moet ik zeggen dat ik hoge verwachtingen had van de mango/passievrucht, maar vond deze een beetje saai qua smaak. Aan de andere kant was de appelmoes/kaneel zeer geslaagd. Dit was voor mij zeker de beste van de twee en zal ook wel vaker gemaakt gaan worden.


 
Gefeliciteerd met je knor!
 
lekker hoor, gefeliciteerd met je knor
 
Mooi hoor, gratz met knorrie!
 
Yeeeaaah mijn eerste sticker is binnen. Op naar de volgende. Ik denk dat het een BCC gaat worden..
 
Leuke combi, appelmoes en kaneel. En gefeliciteerd met je eerste sticker.
 
Mooie pulled pork. Mooie injectie ook. Gefeliciteerd met je knor.
 
Leuk verslag en ziet er erg goed uit. Appelmoes/kaneel staat nu ook op 't lijstje.
Grz.
 
Terug
Bovenaan Onderaan