Beef en Steak

Pork picknicks in de smoker

• Onderwerp starter Onderwerp starter Ken
  • Startdatum Startdatum

Ken

Kooltjesharker
2x bot er uit 3 weken dry cure
1x bot er uit
2 met bot
iets meer dan 4 kg per stuk, vel er afgehaald en gedroogd voor de honden, de 3 botten ook voor de honden.
1 gepekelde en 1 met alleen wat rub voor ons zelf, de rest voor familie en vrienden.
2kg goedkope biefstuk een paar dagen in de vacuum met kruiden voor rosbief, welke eigenlijk was bedoelt voor de sous-vide, er ook maar bij.
Ik had ook een rooster vol met kippenpoten er in gepropt maar daardoor kon de warmte niet goed verspreiden, dus een paar pootjes iets te warm.....
Totaal zo'n 11 uur/ 220F met combinatie van briketten en hout (oak staves, kersen, appel)
Best lang om de smoker op temperatuur te houden en ook eigenlijk te vol om een goed oogje te houden op de verschillende stukken.
De kip ging dus te hard en biefstuk ging ook te snel naar 145F, maar later bleek dat dat de kant was van de thermometer en de andere kant was wat koeler en nog iets rood, wat wij lekkerder vinden.
Ik gebruik ook af en toe een lasdeken welke iets helpt tegen warmte verlies en welke iets helpt om de temperatuur te stabiliseren.
Ik probeer meestal inderdaad dingen te combineren en dan in te vriezen of voor vrienden, etc, maar dit was toch iets te veel van het goede!
De smaak van alles is ondanks alles erg ok.

IMG_5418.jpg

IMG_5422.jpg

Zie je niet zo erg veel, een particulier met een vault smoker, die zie ik meestal alleen op wedstrijden
Goed vol, donkere bark.

Let wel dat honden geen rauw varkensvlees/bot/vel mogen ivm de ziekte van aujeszky.
komt in Europa gelukig bijna niet meer voor maar is 100% dodelijk voor honden en katten.

• Leuk
Waarderingen: Ken
Mooie smoker idd. Lijkt me mooi om mee te werken. En een beste voorraad zo. Nog smaak verschillen met de stukken zonder/met bot? Bark ziet er iig mooi donker uit. Zal vast gesmaakt hebben

Mooie smoker idd. Lijkt me mooi om mee te werken. En een beste voorraad zo. Nog smaak verschillen met de stukken zonder/met bot? Bark ziet er iig mooi donker uit. Zal vast gesmaakt hebben
De stukken met bot waren voor anderen en ook VEEL moeilijker om gaar te krijgen
Wel veel verschil tussen de gepekelde en de niet gepekelde, maar dat was te verwachten!!

Zie je niet zo erg veel, een particulier met een vault smoker, die zie ik meestal alleen op wedstrijden
Goed vol, donkere bark.

Let wel dat honden geen rauw varkensvlees/bot/vel mogen ivm de ziekte van aujeszky.
komt in Europa gelukig bijna niet meer voor maar is 100% dodelijk voor honden en katten.
Ik denk dat de smoker er imposanter uit ziet dan het is :) En oeps, nooit gehoord van die ziekte!!

Allebei erg lekker al was de gewoon gerookte lekkerder dan de gepekelde.
IMG_5432.jpg
IMG_5433.jpg

Terug
Bovenaan Onderaan