Beef en Steak

Porchetta zonder venkel

• Onderwerp starter Onderwerp starter Lin
  • Startdatum Startdatum

Lin

Gemarineerd
Hallo,

Ik wil zaterdag graag porchetta maken van 2,5 kilo buikspek. In de meeste recepten zit venkelzaad maar
niet iedereen bij ons vindt dat lekker. Wie heeft er een mooi recept zonder venkel?

Groetjes Linda!

Venkel heeft een beetje dat dropachtige, wellicht vervangen door steranijs en/of kruidnagel samen? Of de venkelzaadjes roosteren en vijzelen mochten de eters de hele zaadjes niet lekker vinden.

Of wat hartiger maken qua smaak en ipv dat droppige iets meer oregano (gedroogd) en thijm (vers) gebruiken. Wel oppassen dat dat niet de overhand krijgt, maar zo een roast mag wel wat hebben. In sicilie vorig jaar met veel plezier nog van mogen genieten.

Heb dus niet echt een recept voor je, maar wellicht kan je er wat mee. Bakze alvast!

Ceriel zei:
gewoon de venkel weglaten...
Heb je buik met zwoerd?

Jazeker met zwoerd. Moet ook nog crackling worden...

Gewoon lekker italiaanse kruiden erin en wat zout/peper. Dat is al top. Buikspek is van zichzelf al heerlijk.

Ceriel zei:
Lin zei:
Ceriel zei:
gewoon de venkel weglaten...
Heb je buik met zwoerd?

Jazeker met zwoerd. Moet ook nog crackling worden...
avond vtv insnijden met een stanley-mes en inwrijven met zout/bakpoeder, maar dat wist je natuurlijk al... :blush:

Insnijden en dan olie en zout dacht ik... Bakpoeder is dan weer nieuw. Bedoel je zout of bakpoeder of een mengsel van beide?

Een mengsel. Een nachtje laten inwerken en dan afspoelen, droogdeppen en het buikje vullen en oprollen.
Ik heb de porchetta alleen nog maar op hogere temperatuur gedaan (160-180). Bij het garen op lagere temperatuur zul je voor de crackling een eindsear moeten doen

Ceriel zei:
Een mengsel. Een nachtje laten inwerken en dan afspoelen, droogdeppen en het buikje vullen en oprollen.
Ik heb de porchetta alleen nog maar op hogere temperatuur gedaan (160-180). Bij het garen op lagere temperatuur zul je voor de crackling een eindsear moeten doen

Thanx, ga ik doen. Alleen zout en bakpoeder of ook olie?

venkel is mss te vervangen door laurier als je iemand hebt die de anijs smaak niet kan waarderen, is ook dat aromatische dropachtige en gaat goed samen met varken.

Bedankt voor de tips allemaal maar ik ben gewoon eigenwijs geweest en heb blues hog kruiden gebruikt  :) Dan mag het zich vast geen porchetta meer noemen maar de eters vonden het heerlijk!

Venkel wellicht vervangen voor Kummel (Karweizaad) anders weglaten.

Terug
Bovenaan Onderaan