Dat een dikkere steen beter de warmte vasthoudt snap ik (iets met massa enzo

).
Moet echter eerlijk bekennen dat ik het probleem van het niet kunnen bakken van meerdere pizzas achter elkaar, niet in de praktijk heb meegemaakt.
Sterker nog, ik houd juist van een knapperige bodem. En dat worden ze zeker, wat weer resulteert in commentaar van de vrouw; die wil ze minder knapperig....
In de praktijk gaat; de deksel open, hete pizza eraf, koude pizza erop (twee pizzaschepjes wel zo handig), deksel dicht. En dat dan 4 tot 8 keer ongeveer. (Ben vooral heel druk om binnen de gestelde baktijd van de ene pizza, de volgende pizza compleet opgemaakt op de schep hebben)
Wellicht een samenspel van omstandigheden; wanneer je op hogere temperatuur bakt (350 bijv), bak je in een kortere tijd. Waardoor tevens het vocht minder tijd heeft om te verdampen. Je kan je deeg dan iets droger houden om een krokantere bodem te krijgen.
Andersom; wanneer je op 200 bakt, doe je er langer over om de pizza te bakken en verdampt er meer vocht. In dat geval kun je iets meer water toevoegen in je deeg.
Daarnaast is ook het beleg van belang (en de hoeveelheid saus uiteraard). Kort door de bocht: meer vocht is slappere bodem.
Zo zet ik bijvoorbeeld champignons ook altijd even aan voordat ze op de pizza gaan. Even het meeste vocht eruit, dat scheelt een berg.