Beef en Steak

Pizza's.... het blijft lastig.

@Sander72 : helemaal eens. Superleuk dat formula 1 pizza`s bakken maar 1 stuurfoutje en je zit er naast.

@nick22 : super dat het zo werkt maar zou niet nodig moeten zijn. Mijn ervaring is dat als je de "instructies" volgt het gewoon goed gaat.

Hier vaak goede resultaten op herl veel verschillende manieren. Ik kom niet meer boven de 300°C dan heb je gewoon iets meer tijd om alles goed te doen en blijft het leuk.
Yes heb heel wat feedback gehad. Dank allemaal.

Neig ook naar even max 300 graden en dan ipv 4 -5 min meer 6-8 min. En dan sowieso the bollen van sligro of de lokale pizzaria

Als je pizza blijft plakken of je krijgt hem niet op de schep dan kan dit aan veel dingen liggen

- probeer eens minder hydratatie ... niet elk deeg kan 65-75% water aan, probeer eerst eens met 60% water
- temperatuur, best 2 scheppen gebruiken, 1ntje om te launchen en 1ntje om te draaien en uit te halen
Als je schep al warm is, gaat het gewoon moeilijker voor de 2de. Als je maar 1ntje hebt, zeker zijn dat deze afgekoeld is
- je deeg is "overproofed" en plakt (dus te lang gestaan, kan te maken hebben met bloem)
- teveel toppings, als de pizza te zwaar is gaat het ook moeilijker, "less is more"
- niet snel genoeg: het is een "race" van het moment van stretchen tot je de pizza op schep zet, tot je hem op de steen legt
Hoe langer het duurt, hoe meer deze gaat plakken. Alles klaarzetten voor je met de bol begint kan al een hoop tijd schelen
- de tomatensaus op ozichzelf: als deze echt lopend is (of heet/warm) dan gaat je pizza ook meer plakken
- je deeg is te koud en stretched niet goed
- het opscheppen en launchen moet echt vlot en vloeiend zijn, als je gaat schokken bij het launchen, dan kan er wel al eens wat meer gebeuren

Een paar dingen die wel kunnen helpen
- houten schep gebruiken (ik gebruik gewoon een schep met gaten in)
- zien dat het oppervlak waarop je de pizza maakt niet te koud is (of te warm), desnoods gebruik je zo een siliconen matje dat je veel bakkers ziet gebruiken
- als je niet comfortabel bent met het scheppen, maak de pizza op de schep zelf
- als je de toppings erop doet, check na elke topping of er nog beweging inzit (zeker als het op de schep is)
- oefenen met scheppen met alleen deeg
- je kan ook zo een "pizza screen" gebruiken (kan je wel in de groothandel vinden en hebben ze ook van Debuyere en kost ergens tussen 5 en 10 euro. Je kan de pizza daarop maken, hij zal er zeker afkomen, en je kan nog altijd na een minuutje of 2 deze bloot op de steen leggen, voor een meer crunchy onderkant

And if all else fails ... dan is het een calzone ! Net hetzelfde als een moelleux maken ... Als het niet meer vloeiend is ... Dan is het een brownie ... Is het niet meer juicy binnenin, dan is het een chocoladecake :) En een tip voor de moelleux makers (komt van een vriend die een chef is): steek gewoon stukje chocolade in het midden, zal altijd lopen

Ik bak nu al bijna 3 jaar pizza's op mijn weber kettle, maar met dus nog hout en dus hoger dan in een kamado. Maar het launchen van de pizza heb ik nooit zoveel problemen gehad om te zeggen. Misschien 1x om de 6 maand dat een pizza blijft plakken. Ik maak wel mijn eigen deeg, geen ervaring met bollen kopen

En bij problemen met het launchen als hij toch blijft plakken:

- als je een 2de schep hebt is het gemakkelijk, semolina/bloem op de 2de schep en daarop scheppen
- als je die niet hebt, proberen op te heffen en gewoon wat bloem onder gooien
- je kan ook nog altijd een bord over de pizza zetten en dan omdraaien, bloem op de schep en bord terug omdraaien en je pizza zou nog intact moeten zijn (zelf nooit gedaan, maar wel een video of 2-3 gezien waar ze dit deden)

Terug
Bovenaan Onderaan