BasBQ
Beef en Steak

pizza's bakken

 
 
 

Leo

Forum Meubilair
Berichten
11.363
vandaag een nieuwe uitdaging begonnen, pizza's bakken.

Ik heb nog niet zelf het pizza deeg gemaakt, wil eerst uitproberen hoe en wat qua hitte.
ik ga 3 soorten pizza bodems proberen.

IMG_3371.jpg


de bbq vast opgestookt met briketten en een paar stukken hardhout, rookte in het begin enorm (zijn de buren denk ik niet blij mee)

IMG_3382.jpg


IMG_3383.jpg


later wel mooi vuurtje onder mijn steen

IMG_3384.jpg


wordt vervolgt
 
Gaat lekker Leo,ik hou je in de gaten.

Alleen kan je beter de volgende keer het schors van je hout halen.
Rookt het minder en voor de smaak.
 
dank je voor de tip, ik zal hem ter harte nemen
 
Da's heftig vuur!!
 
noskos zei:
Da's heftig vuur!!

moest erg heet zijn heb ik begrepen, dus volg dat netjes op
 
de 1e ligt erop
 
Wow... lijkt me een zeer hete steen worden!
 
Laat maar komen de foto's.
En je gebruiks ervaring.
 
hier het vervolg.

we zijn begonnen met de ronde steenoven pizza bodems.
Hier gaat de eerste erin:

IMG_3450.jpg


IMG_3451.jpg


hier is ie er net uit, de bovenkant ziet er geweldig uit, geeft hoop

IMG_3455.jpg


maar ik moest natuurlijk ook de onderkant even bekijken, die viel even goed tegen  :(

IMG_3459.jpg


de steen was veel te heet en daardoor de bodem zwart, dus die belande al meteen in de prullebak.
geen nood, de volgende erop, na de steen flink nat afgenomen te hebben (bedankt Frits)

IMG_3455.jpg


IMG_3464.jpg


deze was helemaal lekker, goede knapperige bodem niet zwart maar wel goed gaar

toen de Napolina pizzabodems geprobeert, zijn op zich lekker alleen leek de bodem meer een soort van beschuit, waren wel goed gaar (niet gebeurd).

daarna het kant en klare pizza deeg van de AH geprobeert. deze was veel natter als de vorige 2 (voorgegaarde) bodems.
De eerste mislukte dus ook gelijk weer (zwarte bodem en niet gaar).
temperatuur van de steen wat af laten koelen en toen weer proberen, nu ging het al wel beter

IMG_3467.jpg


IMG_3468.jpg


IMG_3469.jpg


IMG_3471.jpg


wel alle trucendozen open moeten trekken zoals julie zien

IMG_3472.jpg


conclusie:
We vonden de eerste bodem (steenovenpizzabodem) voor dit experiment de beste en de lekkerste pizza.
Wat ik hier nu al van geleerd heb is dat de steen zeker niet te heet moet worden. Ik heb een originele weber steen van ca 1 cm dik, en ik denk dat ik een volgende keer met alleen briketten ga stoken en geen hout mee toevoeg.

Al met al heerlijk gegeten, een mooi experiment en zeker voor herhaling vatbaar.

bedankt voor het kijken.
 
Bedankt voor de foto's en de uitleg Leo, zaten heel lekkere pizza's tussen!
 
Bedankt voor het experimenteren Leo! Ik weet zeker dat een hoop mensen hier iets aan hebben! Hoop geleerd zo.
 
vond het heel leuk om te doen en uit te proberen, is voor mij ook nog veel aan te verbeteren, maar ik denk dat anderen hier misschien vast hun voordeel mee kunnen doen.
 
Het ziet er goed uit Leo.
Ik hoop de mijne ook begin volgende week te hebben.
Wat ik bij andere veel zie is dat ze de steen wat meer naar voren hebben liggen.
En de warmte bron achter in.
 
Mike v R zei:
Het ziet er goed uit Leo.
Ik hoop de mijne ook begin volgende week te hebben.
Wat ik bij andere veel zie is dat ze de steen wat meer naar voren hebben liggen.
En de warmte bron achter in.

heb daar ook mee zitten spelen Mike, ik denk dat je gewoon moet zorgen dat de steen niet te heet wordt, voordat je het weet is ie zwart van onderen en aan de bovenkant nog niet gaar, ik heb helaas geen temperaturen kunnen meten
 
Leo, bedankt! 
 
Hoe lang hebben de pizza's erop gelegen Leo?
 
Op de oude manier lag ik de kolen altijd in een ring,en nooit direct onder de steen.
Ik denk dat ik het met de DPR ook zo iets gaat doen,maar dan wel met wat hout achter in.
Maar het geeft je wel weer een reden om het gouw weer te proberen.
 
Frits zei:
Hoe lang hebben de pizza's erop gelegen Leo?

echt maar een minuut of 5 Frits, ik heb de tijd niet exact bij kunnen houden, 8 hongerige wolven binnen enz.
maar langer echt niet.

Mike v R zei:
Op de oude manier lag ik de kolen altijd in een ring,en nooit direct onder de steen.
Ik denk dat ik het met de DPR ook zo iets gaat doen,maar dan wel met wat hout achter in.
Maar het geeft je wel weer een reden om het gouw weer te proberen.

Als ik weer die kant en klare bodems ga gebruiken, ga ik er geen hout meer bij doen.
De volgende keer wil ik zelf pizzadeeg maken, misschien kom ik daarna hier weer op terug.
 
Terug
Bovenaan Onderaan