BasBQ
Beef en Steak

Pizza

 
 

grevel63

Kooltjesharker
Berichten
159
Afgelopen zondag ook pizza gemaakt op de Kamado Joe

Eerst het deeg voor de bodem, ik hanteer de bakkersformule. Het voordeel daarvan is dat je alles omrekent naar gewicht op basis van de gebruikte droge stof. Je werkt secuur en je kunt heel eenvoudig je hoeveelheden aanpassen.

bloem 100%
water/melk 60-65%
droge gist 1,4 %
zout 1,8 -2%

In mijn geval 500 gram bloem (goed voor 3 grote pizza's) --> 500 x 0,63 = 315 gram water | 500 x 0,014 = 7 gram droge gist | 500 x 0,02 = 10 gram zout
Ik doe daarbij nog 2 theelepels suiker en een scheutje olijfolie.
Gist oplossen in het water, even actief laten worden en dan bij de bloem, zout er bij en mengen die handel, Daar heb ik een fijne machine voor die als het moet tot 5 kg deeg aan kan.



Dan het deeg afgedekt laten rijzen bij kamertemperatuur (minimaal een uur), drie bollen maken en die weer laten rijzen onder een schone doek. Hieronder het resultaat:



Dan natuurlijk de saus en de topping.
De saus houd ik altijd eenvoudig, gewoon een pakje passata di pomodoro van 500 ml, teentje geperste knoflook en een beetje zout, peper en een scheutje balsamico azijn. Voor wat betreft de topping kun je van alles kiezen maar bedenk, less is more.



Met de roller de pizza uitrollen op een met bloem bestrooid werkblad. Vervolgens leg ik de pizza op mijn plankje (daar heb je geen dure schep voor nodig), dat ik vooraf met wat maismeel heb bestrooid. Dan de pizza insmeren met saus en de topping er op. Vervolgens de transfer naar de BBQ. In de BBQ moet je de steen al goed warm laten worden, ik had de Kamado opgestookt tot 350 graden.

M'n plankje


Nou, dan de resultaten een van de pizza's was een pizza bianca, dus alleen wat olijfolie, zeezout en organo





Nou m'n dames waren tevreden. Was wel lastig om na de eerste pizza de temp weer boven de 300 graden te krijgen. Volgende keer begin ik met een Kamado vol met verse houtskool. De pizza's waren overigens heerlijk en het is zeker voor herhaling vatbaar.
Pizza steen is van een of ander vaag merkt, gekocht bij de Intratuin voor 17 Euro.
 
Ziet er lekker uit
 
dat zijn hele mooie pizza's
 
Ziet er goed uit.
 
Delizioso!! :D
 
Had ik ook de eerste keer, kreeg de temp niet hoog. Maar een q vol houtskool doet wonderen!
Pizza ziet er toch heerlijk uit!
 
Mooi gemanicuurde dameshandjes maken een prachtig plaatje!  :D
 
Lekker. Ik heb ook een pizza steen voor de primo grill.
Staat op mijn lijstje om binnenkort te maken.
Bedankt voor het delen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan