Beef en Steak

Pizza!

espaanbroek

Tondelzoeker
Vandaag gaan we pizza maken!

Wat weten we al:
- BBQ boven 250 graden.
- Pizzasteen rustig opwarmen.
- Indirect (of toch niet?).
- Ongeveer een minuut of zes / acht garen.

Als jullie nog tips hebben, graag! En hoeveel ecobrasa briketten zou ik nodig hebben in een WMT (57cm)?

Indirect! Qua topping: less is more. En je pizzaschep en steen rijkelijk bestrooien met bloem of maismeel.

Het is niet helemaal gegaan zoals verwacht. Wel lekker gegeten overigens ;-).

Rond half vijf ongeveer veertig ecobrasa briketten in de starter gedaan en nadat ze gloeiden in de WMT gestort. Vervolgens de pizzasteen er in gelegd en de kap er op gedaan met alle luchtgaten open. De temperatuur kwam niet hoger dan zo'n 220 graden. Dat was na ongeveer een uur.
Uiteindelijk de pizza er maar opgelegd, maar nadat daarna de kap dicht ging kwam de temperatuur niet eens meer boven d 180 graden. Af en toe maar even gekeken en na een half uur tot veertig minuten bleek de pizza er toch acceptabel uit te zien. En dat was-ie uiteindelijk ook wel.

De volgende keer toch meer briketten gebruiken? Hout toevoegen? Briketten anders neerleggen (nu had ik ze in de beide brikettenhouders van de WMT gedaan?
Hoe dan ook, we gaan het zeker nog een keer proberen!

Nog even wat fotootjes, want dit keer heb ik daar wel aan gedacht ;-).

0CKZTVEl.jpg

De ingredi?nten

vyXC72jl.jpg

Eerst de kip even bakken

HJMR6BVl.jpg

Hij mag er op...

nGVDFIBl.jpg

De temperatuur schiet niet op :confused:

sRpbrMsl.jpg

Maar uiteindelijk best te eten!

Indirect?! De pizzasteen moet wel goed heet zijn. Dat red je indirect niet.

Maaruh....

Lust ik wel hoor!

Xander zei:
Indirect?! De pizzasteen moet wel goed heet zijn. Dat red je indirect niet.

Jawel hoor, ik mik altijd op 300-350 graden indirect in mijn ketel, gaat best als je houtskool hebt die een beetje heet wordt.
In de handleiding van mijn pizzasteen staat overigens ook dat ie indirect moet.

Met indirect zal je pizzasteen veel minder snel opwarmen, maar ook minder snel te heet worden. Ik heb de vorige keer:
- Kolen aangedaan
- Gewacht totdat de vlam eruit was
- Pizzasteen op het rooster gelegd zodat hij snel opwarmt
- Bij 200-250 graden (infrarood thermometer) de pizzasteen eraf gehaald en indirect teruggelegd (dmv plate setter & lashandschoenen)

Dit werkte bij mij prima

Pizza altijd lekker!

Mijn ervaring met de MST 57cm en Pizza's de bovenste schuif heb ik niet volledig open waardoor ik meer hitte in de ketel blijf houden, anders blijft die hangen rond de 200 graden.

Jammie, doe hier maar een puntje

Persoonlijk leg ik mijn pizza steen altijd op open vuur  (dus direct)
De temperatuur is dan dan zo'n 270-300 graden met houtskool.
De steen fungeert namelijk als platter en dan kan de pizza snel gebakken worden. Normaliter moet ik minimaal 3 bakken dus dan heb ik geen tijd om een 1/2 uur te wachten op ??n pizza.
Ik heb wel altijd dunne bodems zodat alles snel klaar is en gemiddeld zijn ze na 10-12 minuten gaar en als ik de familie en vrienden mag geloven zijn ze goed.
Maar er zijn meerder wegen die naar Rome leiden dus.......

Terug
Bovenaan Onderaan