Beef en Steak

Pizza van dn keu

DeGoudenSnor

Tondelzoeker
Zondag een mooie dag om tour de france te kijken en een pizzatje te eten
Zaterdag begonnen met de voorbereidingen voor het deeg volgens de app Perfect Flours
Na het maken van het deeg de pastasaus gemaakt

Zondag alles gesneden en verzamelt en de pizzabodems proberen te vormen
Zelf was ik minder tevreden ook het deegrecept
Volgende keer ander recept proberen
Voor de zekerheid hadden we ook nog maar een pakket met kant en klaar deeg gekocht

Hier een calzone van gemaakt
Smaak van het eigen deeg is toch wel ruim beter dan kant en klaar ondanks dat het deeg nog niet naar mijn zin was
Veel luchtiger dan kant en klaar
Volgende keer ook zonder bakpapier proberen
En de steen wat later erin, onderkant was nog al zwart bij de laatste sessie
Al met al een goeie afsluiter op dn zondag
Uiteraad met een klein biertje dr bij
Screenshot_20250721_123730_Perfect Pizza Flours.jpg

20250720_180405.jpg
20250720_180238.jpg
20250720_175257.jpg
20250720_175404.jpg
20250720_174417.jpg
20250720_173458.jpg
20250720_173455.jpg
20250720_172635.jpg
20250720_145023.jpg
20250720_144918.jpg
20250720_144743.jpg
20250719_144425.jpg
20250720_180236.jpg

Tip voor de volgende keer: op je rooster je heat deflector zetten, daarop 4 boutjes en dan je pizzasteen er bovenop. Door het direct aanstralen van je pizzasteen wordt deze veel te heet. Eigenlijk bak je dan met onderwarmte terwijl een pizza bovenwarmte nodig heeft.

Wat betreft je deeg: ik denk dat het recept prima is hoor. Het lijkt er meer op dat er wat in je voorbereiding fout is gegaan. Zie ik het goed dat je pizza's eerst met de deegroller uitgerold zijn en daarna gerezen zijn?

Kan het zijn dat het deeg niet lang genoeg gekneed is?? Ziet er nl wat plakkerig/vochtig uit. Ook de foto met pizza bodems lijkt het deeg niet glad.
Ik ben minimaal 10 minuten aan het kneden ( met een recept van 60% hydratatie). Deeg neemt eerst vocht en lijkt er te weinig vocht in te zitten omdat een deel van de bloem niet "nat" wordt. Na een goeie 5 a 7 minuten lijkt het alsof er te veel vocht in het deeg zit en gaat het meer plakken. Dan nog een tijd doorkneden en plakkerige verdwijnt en is er een goeie bol van te maken.
Ik zet meestal een eier wekker (als indicatie), niet dat ik mij precies aan de tijd wil houden, maar 12 minuten kneden duurd een eeuwigheid.

Ik zie meerdere pizza's belegd klaar liggen.
Dat doe ik niet.
Een beleggen dan direct bakken.
Als eerste gebakken is eruit halen en dan pas de tweede beleggen.
Kan intussen de pizzasteen terug opwarmen.

Tip voor de volgende keer: op je rooster je heat deflector zetten, daarop 4 boutjes en dan je pizzasteen er bovenop. Door het direct aanstralen van je pizzasteen wordt deze veel te heet. Eigenlijk bak je dan met onderwarmte terwijl een pizza bovenwarmte nodig heeft.

Wat betreft je deeg: ik denk dat het recept prima is hoor. Het lijkt er meer op dat er wat in je voorbereiding fout is gegaan. Zie ik het goed dat je pizza's eerst met de deegroller uitgerold zijn en daarna gerezen zijn?
setup is als volgt
Heat deflector
dan het rooster
dan de pizzasteen van the bastard deze is best dik

kwa deeg vond ik hem nog al nat en het rijzen ging niet zo lekker
Heb het met de hand gevouwen/gedrukt meschien mn techniek vaker oefenen
Volgende keer nog is een ander recept proberen

In iedergeval bedankt voor de tips

Kan het zijn dat het deeg niet lang genoeg gekneed is?? Ziet er nl wat plakkerig/vochtig uit. Ook de foto met pizza bodems lijkt het deeg niet glad.
Ik ben minimaal 10 minuten aan het kneden ( met een recept van 60% hydratatie). Deeg neemt eerst vocht en lijkt er te weinig vocht in te zitten omdat een deel van de bloem niet "nat" wordt. Na een goeie 5 a 7 minuten lijkt het alsof er te veel vocht in het deeg zit en gaat het meer plakken. Dan nog een tijd doorkneden en plakkerige verdwijnt en is er een goeie bol van te maken.
Ik zet meestal een eier wekker (als indicatie), niet dat ik mij precies aan de tijd wil houden, maar 12 minuten kneden duurd een eeuwigheid.
Kan het ook te lang gekneed zijn
Had mn keuken machine aangezet en mogt tussendoor heel even wat anders gaan doen

Als je het te nat vindt kan je volgende keer voor een wat lager water % gaan.
60% is voor minder ervaren bakkers best plakkerig.

Je hebt het deeg gelijk na kneden gebruikt? Als je het een paar uur laat rusten kan de bloem het water beter opnemen.
Je hebt een bloem gebruikt die wat rust tijd kan hebben.

Van te lang kneden wordt het deeg niet "natter" kan wel te elastisch worden waardoor het lastig te stretchen is.

Maar ook een mindere pizza is lekker ( mijn eerste was een stuk minder) en alle reden om het nog een keer te proberen !!

Terug
Bovenaan Onderaan