BasBQ
Beef en Steak

Pizza problemen/vraagjes

 
 
 
 

dave79

Stoker
Berichten
384
Na het succes van de vorige keer nu een drama....
Tijdens het 1e keer draaien de bodem stuk en alles over de steen gelopen, pizza weg steen smerig :(

Wat heb ik anders gedaan:

Passata gebruikt, is dit te dun/waterig?
Mozzarella gebruikt ipv oude kaas, te nat/te veel?
Pizza recept van Dominique gebruikt, alleen omdat ik van dun hou dit recept 2/3 van gemaakt en hier 4 dunne 30cm pizza's van gemaakt.

Was deeg te dun?
Was de topping te dik, te nat, of een combinatie van beiden?
 
Was de temperatuur wel hoog genoeg??
 
Ja.

Tussen de 350 en 400, en de steen eerste een 40 min voorverwarmd voor de pizza erop ging
 
En krijg ik de steen nog wel schoon? En hoe?
 
Waren de ingredi?nten echt zo nat dat de bodem helemaal sompig was??
En de steen gewoon laten voor wat hij is.
 
Het leek wel of ik naast de saus wat vocht zag op het deeg, dus net of de passata nog vocht aan het verliezen is.

Ok, dus alleen de stukken eraf steken met een spatel, en niet gaan schuren dus?
 
Zou ik niet doen. De volgende X als er iets naast loopt( kaas oid ) heb je het weer.
 
Ik vermoed dat jouw deeg te nat is geweest. Hoe was het met het uitrollen?
 
Ik gebruik ook altijd passata of tomatenblokjes uit blik als basis voor de saus. Met een gefruit uitje en wat knoflook iets in laten koken, nooit geen problemen gehad.
Was je niet te vroeg met draaien? Ik draai de pizza alleen als deze niet gelijkmatig gaart.
 
Dave kom maar keer dagje oefenen,
tis net herladen
effe zoeken naar het goede recept
 
@Brab, zou het kunnen zijn, het bleef maar plakken! Wel meer 00 toegevoegd op het werkblad wat dus ook opgenomen werd met de pizza vlak maken.

@Ceriel, inkoken was ook mijn idee en inmiddels gedaan!

@Bakkertje, he kerel, jij ook hier!!???


Morgen de KW handgun in Leiderdorp, jij ook?
Daarna nogmaals een poging wagen met de rest van het deeg als we terug zijn van de match.
 
En met nat bedoel je dus dat het zeer erg plakt?
 
Je moet het water niet altijd allemaal gebruiken, dat is een leidraad, had je dat in de gaten gehouden? Zo te lezen niet, het klinkt erg nat. Passata is nat, en mozarella ook. Hoeveel had je erop gedaan? En mijn recept is voor 4 dunne pizza's dus als jij minder deeg hebt gemaakt, zijn de bodems waarschijnlijk te dun geworden.
 
dave79 zei:
Denk dat het idd een optelsom is geweest, te dunne bodem, waar jij er 4 van maakt heb ik er 5,5, van gemaakt.

De passata is nu flink dikker geworden, dus dit zal niet meer vocht aan het deeg af gaan geven, wat zeker het geval vanmiddag was.

Hier het idee wat ik aan mozzarella heb gebruikt. zie 4:00 tot 4:30
https://www.youtube.com/watch?v=3a25CwWgPqw&index=2&list=PLRakwCEjCN1DmztV6BfDLJi5zaVzcQk7E

De mozarella die hij gebruikt is best compact, dus zal ook wat minder vocht loslaten. Het is best een bergje wat hij erop legt, maar met zo'n wat drogere mozarella kan dat best. Als je de volgende keer ( tip van flip) je mozarella een half uur tevoren snijd, en op keukenpapier laat uitlekken, scheelt dat aanzienlijk in het vocht.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt?
 
Zeker!!!

Ga ik morgen toepassen en laat hier weten of het een beter resultaat heeft gegeven.

Thnks!!

 
De steen btw toch ff een schuurbeurt gegeven en het resultaat is best goed, hij is nu wel nat dus droog ik deze goed op lage temp in de oven.
 
dave79 zei:
Zeker!!!

Ga ik morgen toepassen en laat hier weten of het een beter resultaat heeft gegeven.

Thnks!!

Graag gedaan, ik hoor het wel!
 
Dominique (en anderen),

Bij deze alle stappen met foto's:
De Kaas gesneden en uit laten lekken, kwam idd heel wat vocht op het keukenpapier.
De saus was net te ver ingekookt, dat kon ik net niet meer mooi dun uitsmeren, maar geen overtollig vocht meet in het deeg daardoor.
Op de eerste doorsnedefoto is te zien hoe dun hij nog is, de tweede doosnee foto heb ik de pizzan nog wat kleiner gemaakt en hierdoor wat meer dikkere bodem, zo moet hij zijn lijkt me.

Thnks voor de adviezen allemaal!!





















 
Terug
Bovenaan Onderaan