Beef en Steak

Pizza opstellingen op de Weber Master Touch GBS

 

Mike1997

Sprokkelaar
Berichten
36
De pizzasteen komt hier met regelmaat uit de kast, en elke keer dat dit gebeurt, bouw ik de BBQ anders op, om te testen wat de beste resultaten gaat geven.
Zo speel ik onder andere met: locatie, kooltjes/pizzasteen, hoeveelheid houtskool en de temperatuur..

Mijn beste opstelling tot nu: Kooltjes om de char ring heen, en de pizza steen in het midden in het GBS rooster. (zie afbeelding)
De steen en omgevingstemperatuur hebben in deze opstelling de perfecte temperatuur, waardoor zowel de bodem als de toppings op het juiste tempo garen.
Het enige nadeel is dat ik de BBQ niet warmer dan 240 graden gestookt krijg op deze manier.. Op zich prima, maar zo moet een pizza toch wel 12 tot 15 minuten op de BBQ.

Iemand nog tips voor deze opstelling?
Of wellicht eigen leuke opstellingen die je wilt delen?

bbq_optimized.png
bbq2_optimized.png
 
Ik heb zo een pizzaring gekocht van onlyfire

Als je op mijn naam zoekt kan je wel iets vinden

Je kolen liggen echt helemaal rondom. Met een "slow en sear" (ook weer van onlyfire) haal ik vlot hogere temperatuur dan 300-350 graden (en meer) met alleen briketten (en dat hoeven er niet veel te zijn). Je kan best je kolen concentreren, niet dat ze rondom niet mogen liggen ofzo, maar achteraan ofzo echt een hele hoop op elkaar, geeft veel meer warmte af dan zo verspreid rondom.

Maar als je zo een pizzaring toch zou kopen, vergeet het rooster, en leg de steen op die bakjes. Ik heb ook van die vuurvaste stenen gekocht in de gamma (kunnen +1200 graden verdragen) en daar zet ik die mandjes op en daar de steen op. En lekker gewoon hout gebruiken. Pizza in +-90 seconden. Er is wel een nadeel het rubbertje achteraan is wel al wat gesmolten en het rubber op de topvent kwam mij 2 jaar geleden ook tegemoet ... Maar ik zou nooit nog anders pizza willen maken.
 
Laatst bewerkt:
Zie houtskool en briketten, zou voor twee starters kokosbriketten gaan.
 
Gisteren nog even getest, een halve koker briketten (van weber) in een starter van weber (grote), en ik had vlot 350 graden boven het rooster. Het opeenstapelen van briketten en/of houtskool doet echt wel veel. Dome temperatuur was zo een 300 als ik de uitlaat boven de kool zette. Nu ik heb zo een onlyfire "slow n sear" en die heeft tegen de ketel een vak voor water, dus alle warmte gaat in die barbecue. De gewone kolenmandjes gebruik ik eigenlijk al lang niet meer om gewoon te barbecuen. Ik heb er nog eens gekocht van onlyfire (die zijn wat hoger en groter) en die gebruik ik nog wel eens als ik smash burgers maak. Ik zet mijn 2 mandjes achteraan in een V daar stapel ik de kolen rond en vooraan de hogere mandjes op die vuurvaste stenen. Zelfs zonder hout lukt dit perfect om toch 350 te halen. Maar zoals de meesten hier spelen we toch allemaal stiekem graag met vuur. Ik gebruik dus nu gewoon hout dat ik hier wat verder gewoon in een zak kan kopen, die verklein ik dan nog. Gewoon 1 grote blok, en begint het wat te minderen dan nog een klein stukje bij. Maar dan moet je echt zo een ring hebben, dan zie je ook wat de vlammen doen, want dan gaat het echt wel snel


Als je toch wilt vasthouden aan deze setup kan je ook dit proberen https://shop.italieplein.nl/product/kleine-houtbriketten-fior-di-brace/
Daar hebben ze ook van die grote briketten, die geven enorm veel warmte af. Als je deze koopt, neem geen hele grote, max een halve staaf. Zelfs een kwartje is meer dan genoeg voor een serieuze boost. Die kleintjes heb ik ook even getest en geven ook genoeg extra warmte af. Je kan ook voor elke pizza er nog wat pellets opgooien bijvoorbeeld om een boost te geven.


Maar ik zou toch zeggen, probeer eerst gewoon eens met een heel pak meer briketten. Die geven net iets langer warmte af. Het grote probleem is dat je niet kan zien wat je pizza doet, ook niet op een kamado. En telkens je die open doet verlies je een pak warmte. Bij een kamado een pak minder uiteraard. Dit wilt niet zeggen dat je geen lekkere pizza op een kettle/kamado kan maken in een standaard setup. Maar je kan niet zien wat je pizza aan het doen is zonder het deksel te openen
 
Ik heb een keer een pizza gemaakt door alle houtskool voor in de BBQ te leggen, en de pizza steen op het rooster achterin de BBQ te leggen. De uitlaat lag dus boven de pizza. De Dome temperatuur was toen inderdaad 300+ graden, maar het resultaat hiervan was dat de steen te warm werd, en de onderkant dus veel te snel kleurde. Ik ben bekend met de 'slow en sear', en begrijp dat die hier beter bij kan helpen door de extra met water te vullen ruimte. Echter betwijfel ik of ik deze zou willen aanschaffen omdat ik deze dan enkel voor pizza's zou gebruiken. (voor normale low&slow bereidingen gebruik ik de ring die op de foto te zien is, met bijgeleverde plaat die daar op komt)

Wellicht nog wel interessant eens te kijken naar 'fire bricks', om de pizza steen wat lager te krijgen.

Het fijne aan de setup die ik deel op mijn foto is dat de steen niet te warm kan worden, en dat de pizza nooit gedraait hoeft te worden gezien de warmte van alle kanten komt (dus de deksel blijft dicht waardoor er minder warmteverlies is). Morgen is weer pizza dag, gaan we er 6 maken. Ik ga het volgende anders doen:
  • Houtskool én briketten gebruiken, in de hoop dat ik de temperatuur dan wat hoger kan krijgen.
  • De deksel pas dicht wanneer echt alles aan staat. Zoals te zien op de foto stond nog niet alle houtskool aan. Dit was na de hele BBQ sessie nog steeds het geval.
  • Geen grote stukken houtskool meer gebruiken, de warmte zat de vorige keer namelijk echt op de plekken met grote stukken houtskool.
 
Toen ik nog op de Summit pizza maakte ( houtskool op het rooster boven de luchtinlaat) was de kunst idd niet om de temperatuur te halen, 300+ werd makkelijk gehaald, maar om te voorkomen dat de steen door aanstralen te heet werd t.o.v. de temperatuur van boven.

Ik lag mijn kolen bakjes op het rooster met daarop de steen waardoor de steen boven in de deksel kwam te liggen. Dat was mijn beste opstelling.

Bij jouw opstelling van nu stroomt de lucht makkelijker langs je kolen dan er door heen.
Je zou kunnen proberen om in je ring het rooster af te sluiten waardoor de lucht door de houtskool moet?
 
Je zou kunnen proberen om in je ring het rooster af te sluiten waardoor de lucht door de houtskool moet?
Dat is een heel goed idee! Nooit over nagedacht.. Hoe kan ik dat het beste aanpakken? Aluminium Lekbak er in? Of gewoon het rooste daar met alu folie inpakken? (wordt dat niet te heet?)
 
Alufolie zou misschien gaan want daar is het nog niet zo heet ?
Beter lek bak met wat zand of zelfs een pizza steen.
 
Alufolie zou misschien gaan want daar is het nog niet zo heet ?
Beter lek bak met wat zand of zelfs een pizza steen.
Het enige wat ik zou kunnen zien gebeuren is dat de warmte via het kolen rooster overloopt op de alu folie. Geen idee of dat te warm is. Zal een ronde afdruipbak vullen met zand, en dat eens proberen. Zal niet precies passen, maar beter dan niets!
 
Ben benieuwd

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Korte samenvatting:

Ik heb geen verschil in temperatuur ondervonden tussen houtskool en briketten in de opstelling zoals in de fotos bovenaan. Ik heb nog een (veel te kleine) ronde lekbak met kokend water geplaatst in het midden van de ring geplaatst, met de hoop de luchtstroom te kunnen beinvloeden, maar ook dat maakte geen verschil in temperatuur. Volgende keer een beter passende lekbak of andere manier van afsluiten proberen. Temperatuur heeft uren lang tussen de 200 en 250 graden gezeten.

Desondanks dat hebben we met zijn alle toch heerlijk gegeten.
Foto's zijn er helaas niet, behalve van het toetje (en tevens de winnende pizza):
1725210380925.png
 
Heb gisteren ook pizza gemaakt, hier een foto van mijn opstelling en temperatuur

Ik zet mijn 2 grote bakjes op een paar vuurvaste stengen om hoger te komen. Voor de rest alleen kolen op deze manier, en in die bakjes 3 kooltjes om toch de onderkant van de steen ook wat te geven, of het verschil uitmaakt is een goeie vraag.




IMG_2135.jpg



En hier het resultaat (zelfs zonder hout). Had de temperatuur sensor in de kettle speciaal hiervoor langs de andere kant gezet. En dit is gewoon met briketten van weber

IMG_2139.jpg


Staan de onderkant volledig open ? En bovenkant de ring ook volledig ?
 
Ik zal ook eens gaan kijken naar zulke bakjes en stenen ter verhoging. Alles stond overigens volledig open.. Het is ook niet dat het niet goed werkt, alleen duurt het vrij lang! Volgende keer wil ik het rooste wat verder afdichten zodat alle lucht langs de kooltjes trekt.. Wordt vervolgt.
 
Water zou ik zeker niet in je lekbak doen. Er gaat energie in het verdampen ervan zitten. Energie die niet gebruikt wordt om je BBQ te verwarmen.
 
Moet toch iets zijn waardoor er niet genoeg zuurstof bij komt.
Wat @cricque zegt: temperatuur halen moet ook lukken zonder hout gewoon met houtskool of briketten.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Voor de volgende pizza's ga ik een manier vinden het rooster verder af te dichten, ik heb het voorgevoel dat ik er dan wel wat meer temperatuur uit ga krijgen..!
 
Gewoon ff experimenteren. Moet lukken.

Temperatuur is belangrijk maar balans tussen de steen en er boven nog belangrijker.

Té heet wordt je niet blij van. Dan vlieg je makkelijk uit de bocht.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zo is het! Dat balans is nu prima, pizza's komen er momenteel heel lekker uit. We experimenteren even door..!
 
Zo is het! Dat balans is nu prima, pizza's komen er momenteel heel lekker uit. We experimenteren even door..!
Resultaat telt dus je hebt ook wat te verliezen.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan