BasBQ
Beef en Steak

Pizza op kj3

 
 

SpooN_05

Kooltjesharker
Berichten
191
Hey iedereen,

Ik ga morgen eens proberen op pizza te maken op de kj3.

Heb enkel geen idee hoe ik alles moet plaatsen.
Waar dat ik de kamado heb gekocht zeggen ze: de heatdeflectors op de hoogste stand en daarop de roosters en dan de pizza steen.

Smoking dad zegt dan de heatdeflectors op de middelste stand en dan de roosters op de hoogste stand en daarop de pizza steen.


Iemand wat tips and tricks zodat ik geen frietjes moet gaan halen morgen 😀
 
Ik heb geen KJ3, maar heb goede ervaring met de SmokingDadBBQ manier. Dit is de sessie van afgelopen donderdag.
Wat voor mij het grootste verschil/leerpunt is geweest is om echt ruim op tijd de Q stoken dat de pizzasteen goed warm en stabiel is op de gewenste temperatuur. Ik heb deze sessie op 250C gedaan.

8F9E2E06-5F2B-491B-8867-51E1460FFF7F.jpeg
 
Kan op beide manieren, maar net wat je wil. 😎

Op de weber deed ik het op de manier van smoking dad (maar met met bakstenen onder de pizzasteen)

Op de kamado leg ik de pizzasteen op de deflectors.

Wat veel belangrijker is is dat je zorgt dat je pizzasteen goed warm is, en dat duurt lang.

Kun je controleren met een laserthermometer of een snufje bloem.
 
ik doe mijn roosters altijd op de laagste stand kunnen ze mooi schoonbranden
de ring waar ik mijn deflectors op leg op de hooste stand
dan leg ik 4 m10 moeren op de deflectors waarop ik de pizza steen plaats
zodat er warme lucht door kan
succes morgen
 
Op hoeveel graden zouden jullie pizza's bakken?
Vanaf wanneer de heatdeflector en pizza steen erin?
 
Op hoeveel graden zouden jullie pizza's bakken?
Vanaf wanneer de heatdeflector en pizza steen erin?
Deflector en pizzasteen samen met de bbq opwarmen.

Je heb als het goed is 2 halve stenen.
Die leg je er gewoon in bij het aanmaken maar dan ver uit elkaar. (Soort omgekeerde V zeg maar)

Zodra je de kamado dicht doet om de dome op te warmen leg je de stenen tegen elkaar aan en de pizzasteen er ook in.

Dit is belangrijk omdat ze bij grote thermische verschillen kapot kunnen gaan.

(Edit) bij ons is 250/300 graden helemaal niet raar als we pizza’s bakken.
 
Dat doe ik meestal wel, maar er zijn er genoeg die er 1 gebruiken.

Duurt alleen wat langer dan.
 
ik doe mijn roosters altijd op de laagste stand kunnen ze mooi schoonbranden
de ring waar ik mijn deflectors op leg op de hooste stand
dan leg ik 4 m10 moeren op de deflectors waarop ik de pizza steen plaats
zodat er warme lucht door kan
succes morgen
Deze doe ik ook en werkt perfect.

Hier staat de hele uitleg erover

 
Deflector en pizzasteen samen met de bbq opwarmen.

Je heb als het goed is 2 halve stenen.
Die leg je er gewoon in bij het aanmaken maar dan ver uit elkaar. (Soort omgekeerde V zeg maar)

Zodra je de kamado dicht doet om de dome op te warmen leg je de stenen tegen elkaar aan en de pizzasteen er ook in.

Dit is belangrijk omdat ze bij grote thermische verschillen kapot kunnen gaan.

(Edit) bij ons is 250/300 graden helemaal niet raar als we pizza’s bakken.
Ik bak ze op 350°
 
@SpooN_05
Kies een manier en gewoon doen. Iedereen heeft zijn eigen oplossing. Jij moet die van jou zien te vinden.
Door te doen leer je het snelst. Als het fout gaat ff goed logisch nadenken wat er beter moet. Eventueel vragen op het forum.
En het zal niet altijd goed gaan. De ene keer gaat het beter dan de andere keer.
Je heb met zoveel variabelen te maken. Weersverwachting, je kolen, je ingrediënten, hoeveel tijd en geduld je heb, enzovoort.

Alleen door veel te doen en natuurlijk ook hier op het forum te lezen wordt je beter. En dan nog gaat het soms beter dan anders. Perfectie bestaat niet.

Zie het als fietsen. Je kan nog zoveel uitleg krijgen maar uiteindelijk zal je het moeten leren door op die fiets te kruipen,. En ja, dan ga je eens onderuit.
Leermoment.
En zelfs na jaren fietsen kan je nog wel eens vallen, maar minder vaak en minder heftig (meestal)

Succes man
Rick
 
Moet ik straks nog wat zoeken hoe dat de luchttoevoeren moeten staan om op 350 te komen
 
Als ik alles open gooi op mijne Classic1, dan ga ik ruim over de 400°. Dus op 350° zou ik zeker wat pitsen.

Zal ook afhangen van de gebruikte houtskool, de ene soort brand heter dan de andere
 
Je gaat pizza bakken op een kamado, hierbij geld hoe heter hoe sneller het gaat. Een beetje afstand tussen de heat deflector en de steen is fijn, zo voorkom je teveel directe hitte tussen de deflector plate en de steen.
We is het zeer belangrijk om de steen goed op te warmen. De steen zorgt ervoor dat het deeg gaar wordt, de stralingswarmte van de dome en de vrije warmte gaart de bovenzijde.
In mijn ei duurt het een dik uur eer de steen dezelfde temperatuur heeft als de omgeving.
Zelf ga ik voor 350 maar 300 kan ook.
Veel succes
 
Ga gewoon de big blocks gebruiken van kamado joe.

Heeft de pizza steen zo lang nodig om op te warmen.....
Dan kan ik er sebiet al aan beginnen
 
Terug
Bovenaan Onderaan