BasBQ
Beef en Steak

Pizza N00B - paar technische vraagjes

 
 
 

backupdevice

Kooltjesharker
Berichten
215
Hoi,

Ik wil binnenkort mijn nieuwe pizza steen gaan uitproberen.  Qua recepten enzo ben ik er wel uit maar ik heb nog wel vragen over de hardware, met name de Kamado Joe.

  • Ik lees dat de minimale temperatuur van de Joe minimaal 300 graden moet zijn. Nu heb ik nog het orginele vilt erop zitten en ik lees dat als ik de Joe boven de 300 stook het vilt verbrandt. Klopt dat? 

    Als ik de Joe aansteek en de kolen branden, leg ik dan meteen de heat deflectors erin met de pizza steen en laat de JOE dan op temperatuur komen? Of eerst de Joe naar de 350 jagen en dan alles erin?

 
Dat laatste moet je in geen geval doen! Zoek een optimum tussen een goed aangemaakte bbq (goede gloed en al wat verhoging, zeg 100 graden ofzo) dan het keramiek erin en dan de rest verder laten oplopen. Ik vind zelf 250-275 prima heet genoeg. Als je het koude deflectortje en je steen in een door en door hete bbq stopt heb je grote kans op breuk.

In mijn beleving zijn uitslaande v?ammen veel slechter voor je vilt dan alleen zo'n hoge temperatuur. Pas dus op met te lang open laten staan tussendoor.... maar maak wel lekker veel fotootjes!  :D
 
Sander72 zei:
Dat laatste moet je in geen geval doen! Zoek een optimum tussen een goed aangemaakte bbq (goede gloed en al wat verhoging, zeg 100 graden ofzo) dan het keramiek erin en dan de rest verder laten oplopen. Ik vind zelf 250-275 prima heet genoeg. Als je het koude deflectortje en je steen in een door en door hete bbq stopt heb je grote kans op breuk.

In mijn beleving zijn uitslaande v?ammen veel slechter voor je vilt dan alleen zo'n hoge temperatuur. Pas dus op met te lang open laten staan tussendoor.... maar maak wel lekker veel fotootjes!  :D

+1
 
Van het weekend net pizza gemaakt op de Kamado Joe, inderdaad 275 graden was mooi zat en had na 120 graden de reflector en pizzasteen erop gedaan. wel een tussenlaag gemaakt tussen de 2 stenen (had ik ergens gelezen). Mijn enige error was dat ik bakpapier onder de pizza had gelegd om steen netjes te houden. Gelijk tippie gehad van SilverFox dat dat niet heurt. :p
 
KamadoNovice zei:
Van het weekend net pizza gemaakt op de Kamado Joe, inderdaad 275 graden was mooi zat en had na 120 graden de reflector en pizzasteen erop gedaan. wel een tussenlaag gemaakt tussen de 2 stenen (had ik ergens gelezen). Mijn enige error was dat ik bakpapier onder de pizza had gelegd om steen netjes te houden. Gelijk tippie gehad van SilverFox dat dat niet heurt. :p

Kom op manneh een bbq moet zwart zijn dus dat geldt ook voor de accessoires =)) =))
 
Die brand je daarna gewoon weer lekker schoon na de laatste pizza... geen probleem!
 
Ok thx mensen voor de informatie.

 
Sander72 zei:
Die brand je daarna gewoon weer lekker schoon na de laatste pizza... geen probleem!
I know, ben al in therapie voor mijn Kamado Joe smetvrees. Nog 3 sessies nodig zegt de dokter. :-*
 
Hier staat ook een stukje over de temperatuur:

http://www.italieplein.nl/op-juiste-temperatuur-pizza-bakken/

En verder ook veel leuke tips en recepten

Wil zelf binnenkort pizza gaan bakken nu de Bastard "gewend"is aan hogere temperaturen


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Sander72 zei:
Dat laatste moet je in geen geval doen! Zoek een optimum tussen een goed aangemaakte bbq (goede gloed en al wat verhoging, zeg 100 graden ofzo) dan het keramiek erin en dan de rest verder laten oplopen. Ik vind zelf 250-275 prima heet genoeg. Als je het koude deflectortje en je steen in een door en door hete bbq stopt heb je grote kans op breuk.

+1
Nadat de gewenste temperatuur is behaald, laat ik hem daar ongeveer 20-30 minuten op staan. Daarna, als alles door en door warm is, gaat de 1e pizza er pas in. (Wordt hij erg mooi en gelijkmatig gekleurd / gegaard)
Heel eerlijk denk ik dan het een overkill is, en dat 5-10 minuten ook prima is.
Maarja dat testen we nog wel eens uit.... ooit :D
 
Terug
Bovenaan Onderaan