BasBQ
Beef en Steak

Pitmasters met een offset

meinonA

Stoker
Berichten
274
Hallo allemaal,
Al een tijdje vraag ik me wat af. De meeste van ons kennen de Masterbuilt gravity smokers: vullen met kolen, onderaan aansteken, ventilator aan en roken maar.
Hier komt mijn vraag: stel je hebt een offset met een grote firebox, en je zet er een briketten starter vol kolen erin en je steekt hem bovenaan aan. Evt doe je onderin een ventilator.
Zou dit net zo goed werken als een Masterbuilt? Omdat de kolen bij mijn idee bovenaan wordt aangestoken, betekend dit automatisch dat je minder kolen per cook gebruikt?

Is er toevallig hier iemand die de hoeveelheid kolen kan afwegen om deze 2 systemen tegenover elkaar uit te proberen?

Mocht je me niet helemaal snappen, vraag gerust om een nadere uitleg. Alvast bedankt voor het meedenken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Wel een heel interessant idee,

Wat ik me meer afvraag, krijg je het met een starter briketten warm genoeg in de offset. Ik wil het zeker wel eens gaan proberen.
 
Wel een heel interessant idee,

Wat ik me meer afvraag, krijg je het met een starter briketten warm genoeg in de offset. Ik wil het zeker wel eens gaan proberen.
Ik noem eigenlijk kolen omdat die makkelijk in een starter passen, maar als je een jenga toren kan maken van hout en m bovenaan aansteekt blijft het principe hetzelfde. Alleen is de constructie minder stabiel en kunnen je gloeiende stukken hout te snel naar beneden vallen waardoor de hele toren te snel aan gaat.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Met een hout toren heb ik het Idd al wel geprobeerd, maar dan heb je snel dat het toch helemaal brand. Mogelijk ook doordat er van alle kanten lucht komt. Maar het concept moet werkbaar te maken zijn.

Zou direct een mooie oplossing zijn om in de nacht iets langere rust pauzes te hebben en de ogen te sluiten ;)
 
Met een hout toren heb ik het Idd al wel geprobeerd, maar dan heb je snel dat het toch helemaal brand. Mogelijk ook doordat er van alle kanten lucht komt. Maar het concept moet werkbaar te maken zijn.

Zou direct een mooie oplossing zijn om in de nacht iets langere rust pauzes te hebben en de ogen te sluiten ;)
Zou het grote broertje hiervan een goeie oplossing zijn? Er van uitgaande dat je zodanig je hout kan stapelen dat er geen verbrande kooltjes naar beneden vallen en alles aansteekt. Evt met een BBQ controller ventilator.
5a3e79989f955222caddc77cce5d8236.jpg


Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Zeker wel, mogelijk al vallen er kooltjes naar beneden dat het zelfs nog gecontroleerder gaat aangezien er vanaf de zijkant minder lucht komt.

Ik ga ook zoeken naar zo iets, en anders horizontaal, zodat hij maar aan 1 kant brand, mogelijk dat je dan een soort snake effect kunt creëren?
 
Zeker wel, mogelijk al vallen er kooltjes naar beneden dat het zelfs nog gecontroleerder gaat aangezien er vanaf de zijkant minder lucht komt.

Ik ga ook zoeken naar zo iets, en anders horizontaal, zodat hij maar aan 1 kant brand, mogelijk dat je dan een soort snake effect kunt creëren?
Ja, tenzij je zo handig bent om een mod op een Masterbuilt te maken dat je de firebox kan laten zakken. Dat is natuurlijk ook een gecontroleerde omgeving

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
@Ikbat
Is het nog gelukt om te kijken of een brikettenstarter in een firebox van een offset werkt?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Helaas nog niet, die staat zaterdag op de planning. De vakantie was er tussendoor gekomen nog ;)
 
Geen probleem ik merk het wel als je resultaten hebt.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Uurtje proberen te klooien gisteren. Maar helaas, geen succes gehad. De starter was zo door gebrand, en de temp van de bbq bleef te laag. Foto’s ben ik helaas vergeten te maken
 
Allereerst zou ik het enkel gebruiken als je het product voor de nacht al ingepakt hebt. Je zou het dan zelfs verder klaar kunnen maken in je oven, echter daar is natuurlijk weinig lol aan. Het voelt dan zelfs een beetje als valsspelen.


Ik zou eerder een vuurkrat kopen met en S-vorm, dan gaan stunten met een briketten starter. Dit wordt gewoon gebruikt en is dus te koop. Zoekterm "Minion method" en "Smoker fire crate snake". Werkt prima en heb het in het verleden weleens gebruikt met een vriend.

61WeYbuc2hL._AC_SX679_.jpg




De ventilator icm 'computer' zie je niet veel, maar zeker mogelijk en slaap je nog beter. ;) Zodra je al een mooi kolenbed hebt gecreëerd dmv je vuur, kan je kolen toevoegen en idd een ventilator aansluiten.
 
Laatst bewerkt:
Een kamaraad van mij bouwt zelf smokers.
Bij hem kan je als optie een gas brander extra laten inbouwen in de vuurbox
Kan kan je altijd gas kiezen voor de warmte regeling, hout dan enkel voor de rook/smaak. Werkt prima.
 
Een kamaraad van mij bouwt zelf smokers.
Bij hem kan je als optie een gas brander extra laten inbouwen in de vuurbox
Kan kan je altijd gas kiezen voor de warmte regeling, hout dan enkel voor de rook/smaak. Werkt prima.

Je kan je vlees dan ook best wel sous vide voorverwarmen en daarna nog ff op de smoker leggen :LOL:
 
Mijn kamaraad bouwt ook grote smokers voor traiteurs en foodtrucks.
Die willen het dikwijls ook hoor.
Ik heb samen met hem een keertje zulk een grote op aanhangwagen ingebrand.
Helft van de warmte ongeveer uit gas de rest met hout.
Mooi regelbaar en goedkoper in gebruik.
En makkelijk aansteken.
 
je hebt ook Idd gasbranders los voor in de Oklahoma, ik twijfel nog ook over die vuurkrat. Soms zou het lekker zijn om een nachtje door te trekken. Maar van de andere kant heeft het zo ook wel iets een nachtje doortrekken en dan heb je er wel weer de eer van.

Sousevide heb ik wel, maar voor bbq vlees komt dat niet in de buurt, smaak blijft gewoon te veel achter tov echt roken
 
Een kamaraad van mij bouwt zelf smokers.
Bij hem kan je als optie een gas brander extra laten inbouwen in de vuurbox
Kan kan je altijd gas kiezen voor de warmte regeling, hout dan enkel voor de rook/smaak. Werkt prima.
Heeft hij een website? Ik ben naar iets opzoek wat niet in Europa verkrijgbaar is.

Ik weet niet of jij het was, maar ik zag iemand zeggen over voorverwarmen met een gasbrander en dan verder roken. Klopt dat? Je weet dat vlees het beste rook absorbeert onder de 25C kerntemperatuur?

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A6013 met Tapatalk
 
Hij heeft een website ja.
Maar weet niet of ik hier zomaar reclame mag maken voor hem.
 
Terug
Bovenaan Onderaan