BasBQ
Beef en Steak

Pinkster Pizza

 
 

Zwartdej

Tondelzoeker
Berichten
20
Vandaag lekker pizza’s maken op een mini kamado.
Deeg gemaakt van: 500 gr bloem, 500 gr zelfrijzend bakmeel, 7 gr droge gist, 6 dl water, 5 gr zout en 30 gr witte basterdsuiker.
Kneden, uurtje rijzen, opbollen uurtje rijzen. In tussentijd saus gemaakt met Italiaanse kruiden, zongedroogde en gewone tomaat, ui en knoflook. Stretchen en toppen maar.
IMG_5583.jpeg
IMG_5584.jpeg

IMG_5585.jpeg
IMG_5593.jpeg
IMG_5596.jpeg
IMG_5600.jpeg
 
Ziet er heerlijk uit!
Ik ben wel benieuwd naar je recept voor het deeg. Bloem en gist snap ik, maar met nog zelfrijzend bakmeel erbij is een nieuwe combinatie.
Heb je dat ergens vandaan of zelf ondervonden als recept?

Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Zelf ondervonden. Had een foutje gemaakt met wegen van het vocht en niet voldoende bloem in huis🫣. Aangevuld met zelfrijzend bakmeel en prima luchtig deegje geworden.
 
Ah, duidelijk. Zo vind je altijd weer nieuwe dingen!


Verstuurd vanaf mijn SM-F731B met Tapatalk
 
Dat is interessant ! Al heel veel manieren geprobeerd om deeg te maken en altijd weer "een probleem". Je schrijft dat je bloem hebt gebruikt.
Heb je "0,0"bloem gebruikt of gewoon een bloem uit de supermarkt ? Hoe meer je erover leest, hoe meer je verteld wordt
welke bloemsoort je moet gebruiken voor pizzadeeg. Maar jouw pizza ziet er top uit.
 
Kijk even op Italiëplein en de filmpjes van Simon Giaccotto op YouTube.
Daarmee kom je heel snel op een werkbaar resultaat en verder.
Weten welke bloem je hebt is heel belangrijk.

Mijn eerste zelf gemaakte pizza was bijna mijn laatste geweest. .
Gisteren er met veel plezier 12 staan maken.

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Dank je. Heb veel geprobeerd met info Italieplein maar toch blijft het lastig. Ga kijken naar de youtube van Simon Giaccoto !
 
Tegen welke "uitdaging" loop je aan?

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Ik volg recept van Italieplein, maar de bodem trekt terug als ik het uitrol met de deegroller.
Als het op de pizzaschep ligt en ik het op de pizzasteen wil leggen, moet je de schep wat op en neer bewegen om
het deeg eraf te krijgen. Het deeg krimpt in elkaar en wil niet van de schep af (wel bloem gestrooid op de schep). Te nat door de saus ?
Mijn alternatief is dan om een bodem zonder saus e.d. 5 minuten te bakken op de pizzasteen, er dan af te halen en te gaan beleggen.
Dat gaat goed maar is niet de manier zoals het moet kunnen.
 
Dat is interessant ! Al heel veel manieren geprobeerd om deeg te maken en altijd weer "een probleem". Je schrijft dat je bloem hebt gebruikt.
Heb je "0,0"bloem gebruikt of gewoon een bloem uit de supermarkt ? Hoe meer je erover leest, hoe meer je verteld wordt
welke bloemsoort je moet gebruiken voor pizzadeeg. Maar jouw pizza ziet er top uit.
Ik heb gewoon normale supermarktbloem gebruikt.
 
Ik volg recept van Italieplein, maar de bodem trekt terug als ik het uitrol met de deegroller.
Als het op de pizzaschep ligt en ik het op de pizzasteen wil leggen, moet je de schep wat op en neer bewegen om
het deeg eraf te krijgen. Het deeg krimpt in elkaar en wil niet van de schep af (wel bloem gestrooid op de schep). Te nat door de saus ?
Mijn alternatief is dan om een bodem zonder saus e.d. 5 minuten te bakken op de pizzasteen, er dan af te halen en te gaan beleggen.
Dat gaat goed maar is niet de manier zoals het moet kunnen.
Ik laat het deeg wel rusten en stretch het deeg met de hand zonder deegroller. Heb geen last van krimpen en je ziet vaak dat er te veel Samson gaat en het deeg nat is. Less is more gaat bij pizza saus en topping zeker op.
 
Ik maak meestal een deeg met 58% water.
De laatste tijd meestal met een sterkere bloem.
Ik stretch niet met de deegroller maar met de hand.
Voor krimpende bodems kan het zijn dat je of te lang gekneed hebt, of het deeg nog te koud is, of te kort hebt laten rusten/ rijzen.
Bij het laatste punt is het van belang dat je weet hoe sterk je bloem is.
Hier kan je eea nalezen.

https://www.italieplein.nl/krimpende-pizzabodem/

Ik gebruik semola / griesmeel tegen het plakken.


Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Top ! dank voor de reacties. Zelf pizzabodems maken is toch veel leuker als de kant en klare in de supermarkt kopen.
Ga het weer proberen en neem de adviezen mee.
 
Ik overweeg toch ook om een keer pizza bollen te bestellen bij bijvoorbeeld van Lemmen of Deegh.
Zeker als je met een grote groep bent is het rusten en rijzen best "ruimte intensief".
Ik heb 2 deegkratten genoeg voor 12 bollen.
Maar meer wordt lastiger met koelen etc .

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Zien er erg mooi uit! Iedereen zegt altijd dat het simpel is maar ik vind het er toch altijd nog best lastig uit zien op de een of andere manier
 
Terug
Bovenaan Onderaan