BasBQ
Beef en Steak

PID Controller fan werking

 
 

teunvandemerwe

Sprokkelaar
Berichten
26
Ik heb een vraag omtrent de werking van een fan bij een PID controller. Moet deze altijd aanstaan dan wel op zeer lage stand zodat er altijd zuurstof bij komt, of moet deze pas gaan draaien (dus zuurstof toevoeren) zodra de temperatuur onder een gewenste target temperatuur komt.

Ik zou verwachten een zeer lage stand, en zodra onder een target temperature harder gaan draaien.

Graag commentaar indien je mij hier meer over kan uitleggen.
 
De fan hoeft alleen te draaien als de temperatuur onder het setpunt komt. Er komt altijd zuurstof bij de kolen omdat de fan niet afsluit.
Daarnaast wordt de fan pulserend aangestuurd door de PID-regelaar en niet toerengeregeld.
 
Ceriel zei:
De fan hoeft alleen te draaien als de temperatuur onder het setpunt komt. Er komt altijd zuurstof bij de kolen omdat de fan niet afsluit.
Daarnaast wordt de fan pulserend aangestuurd door de PID-regelaar en niet toerengeregeld.

mijn fan zit aangesloten op een soort van adapter waar een klepje op zit die dicht valt als de fan niet draait, krijgt deze dan nog genoeg zuurstof.

Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je zuurstof volledig afsluit om vervolgens zuurstof te gaan voeren zodra de temperatuur onder het setpunt komt?
 
teunvandemerwe zei:
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je zuurstof volledig afsluit om vervolgens zuurstof te gaan voeren zodra de temperatuur onder het setpunt komt?
Dat is juist de beste regeling...
Het klepje zorgt er ook voor dat er geen zuurstof bij de kolen komt als het deksel open is (fan uit). Zonder klepje veroorzaakt dit vaak een overshoot
 
Ceriel zei:
teunvandemerwe zei:
Ik neem aan dat het niet de bedoeling is dat je zuurstof volledig afsluit om vervolgens zuurstof te gaan voeren zodra de temperatuur onder het setpunt komt?
Dat is juist de beste regeling...
Het klepje zorgt er ook voor dat er geen zuurstof bij de kolen komt als het deksel open is (fan uit). Zonder klepje veroorzaakt dit vaak een overshoot

Bedankt Ceriel. Nu nog maar een overshoot van +-2 graden


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
 
Terug
Bovenaan Onderaan