BasBQ
Beef en Steak

Picanha vraag

 

Ser

Sprokkelaar
Berichten
48
Hi Allen,

heb vandaag voor het eerst een picanha gekocht en wil het volgende week gaan grillen op mijn kamado. Nu zag ik dat het vlees niet helemaal bedekt is met een vetkap, maar gedeeltelijk. Ik vraag mezelf af hoe ik dit het beste kan bereiden vanwege de vetkap. Verder zit er aan de zijkant ook nog een flink vetlaagje. Moet ik dit verwijderen? Of toch zo laten en dan na het grillen mogelijk verwijderen? Hoop dat jullie genoeg kunnen zien aan de foto’s.

C801C1B2-13B5-406B-977C-D65C90BB7A10.jpeg


C3D8864C-C2BC-47DE-A786-CA701C2BAAB1.jpeg


43450244-F8ED-4288-92ED-FC54A8D7626D.jpeg
 
Veel vet aan zijkant of onderkant zou ik weghalen.
Bij weinig vet gewoon laten zitten
Vetkap aan de bovenzijde kruislings insnijden tot op het vlees, dus probeer niet te diep.
Daarna Low and Slow garen (vetkap naar boven) met een lekker stukje rookhout tot een kerntemperatuur van ca 48 graden en vervolgens alle luchtschuiven open en met de vetkap naar beneden affakkelen. Let op de vlammen.
Haal het vlees op tijd ff uit het vuur en draai regelmatig. Probeer de vetkap een beetje krokant te krijgen.
Uiteindelijk wil je uitkomen op een kerntemperatuur van ca 55 graden.

Tip: vet kan je na bereiden altijd nog wegsnijden.
 
Precies wat Rick ook zegt.
Maar kijken wel uit op een kamado. Sluit het deksel niet bij hevige vlammen. Haal liever het vlees er even af. Laat de vlam doven. En dan de schuif onder wat knijpen.
Als je bij een steekvlam de deksel sluit gaat het vuur wel uit. Maar zodra je ze deksel open doet komt er veel zuurstof bij. En zo ontstaat er een steekvlam waar je zwaar gewond bij kan raken.
Sprak hij uit ervaring .... gelukkig niet gewond geraakt. Maar wel op spectaculaire wijze de Q moeten openen. Achter de Q gaan staan. En zo de deksel openen en de vlam langs voor laten ontsnappen. Nooit meer afgrillen met deksel gesloten. Even koppie er bij houden.
 
Precies wat Rick ook zegt.
Maar kijken wel uit op een kamado. Sluit het deksel niet bij hevige vlammen. Haal liever het vlees er even af. Laat de vlam doven. En dan de schuif onder wat knijpen.
Als je bij een steekvlam de deksel sluit gaat het vuur wel uit. Maar zodra je ze deksel open doet komt er veel zuurstof bij. En zo ontstaat er een steekvlam waar je zwaar gewond bij kan raken.
Sprak hij uit ervaring .... gelukkig niet gewond geraakt. Maar wel op spectaculaire wijze de Q moeten openen. Achter de Q gaan staan. En zo de deksel openen en de vlam langs voor laten ontsnappen. Nooit meer afgrillen met deksel gesloten. Even koppie er bij houden.
En dit zijn dit momenten die je een keer meemaakt en het blijft je altijd bij. Al doende leert men ;)
 
Precies wat Rick ook zegt.
Maar kijken wel uit op een kamado. Sluit het deksel niet bij hevige vlammen. Haal liever het vlees er even af. Laat de vlam doven. En dan de schuif onder wat knijpen.
Als je bij een steekvlam de deksel sluit gaat het vuur wel uit. Maar zodra je ze deksel open doet komt er veel zuurstof bij. En zo ontstaat er een steekvlam waar je zwaar gewond bij kan raken.
Sprak hij uit ervaring .... gelukkig niet gewond geraakt. Maar wel op spectaculaire wijze de Q moeten openen. Achter de Q gaan staan. En zo de deksel openen en de vlam langs voor laten ontsnappen. Nooit meer afgrillen met deksel gesloten. Even koppie er bij houden.
levensgevaarlijk, zo'n kamado
als je zo een keramisch ei koopt, gaat dan ook je zorgpremie omhoog? :ROFLMAO:
 
Met het openen van de deksel ben ik sowieso al erg voorzichtig. Zal volgende week het resultaat delen. Dank voor de tips tot nu toe.

Hoeveel dagen van te voren halen jullie dit soort vlees uit de vriezer voordat jullie het bakken?
 
Met het openen van de deksel ben ik sowieso al erg voorzichtig. Zal volgende week het resultaat delen. Dank voor de tips tot nu toe.

Hoeveel dagen van te voren halen jullie dit soort vlees uit de vriezer voordat jullie het bakken?
Ik reken ongeveer op 24 uur ontdooien per kilo
In de koelkast uiteraard
 
Hierbij het resultaat van mijn picanha. Smaakte heerlijk. Volgende keer ga ik 2 graden lager zitten met de garing. Zat nu rond de 55
 
Laatst bewerkt:
Mooi resultaat voor de eerste keer! De garing is natuurlijk super persoonlijk. Bij mij betekent dat: na de L&S tot 48 vlees er af, de Q opstoken, vlees er terug op en tot 52 graden doorgaren.
 
Goed gelukt. Zal gesmaakt hebben
 
Mijn eerste picanha was compleet grijs, dus gefeliciteerd met dit resultaat ;) Wat voor sausje (chimichurri?) had je bij de picanha?
 
Mijn eerste picanha was compleet grijs, dus gefeliciteerd met dit resultaat ;) Wat voor sausje (chimichurri?) had je bij de picanha?
Idd een vrij standaard chimichurri om mee te beginnen (basisregels). Ik vond de zijkanten wat droog. Kan dit zijn vanwege de garing, dus een te hoge kerntemperatuur?
 
Mijn eerste picanha was compleet grijs
Dan heb je echt te hoog met je kerntemperatuur gezeten. Als je 52-55 gr aanhoudt dan kan het niet fout gaan.
En hoe kleiner je stuk vlees, hoe sneller de kerntemperatuur stijgt en doorschiet.
 
Dan heb je echt te hoog met je kerntemperatuur gezeten. Als je 52-55 gr aanhoudt dan kan het niet fout gaan.
En hoe kleiner je stuk vlees, hoe sneller de kerntemperatuur stijgt en doorschiet.
Thanks! Middenstuk was erg lekker, dus voor een eerste keer erg geslaagd 😃
 
Lekker stukje vlees. Ziet er mooi uit. 😋

Wat net affakkelen betreft. Lees de voorgaande bijdrages. Anders wordt het FBBQ ( face black burned quickly) 🤔
 
Wat zalig man, prachtig eindresultaat!
 
Terug
Bovenaan Onderaan