BasBQ
Beef en Steak

Perfect Fit - Hertenrack met Labneh en bramensaus

 
 
 
 

RenZwi

Pitmaster
Berichten
548
Hoi!

De laatste fotowedstrijd van dit jaar, toch nog maar eens een inzending doen tussen al die drukte door! Er schoot me van alles door de bovenkamer bij de perfect fit; bbq & bier, PP & coleslaw, patat & mayo, Tom & Jerry… ach ik dwaal af 😅 Moeilijk kiezen, was het zeker. Tot ik op een gegeven moment van de schone mams de eerbiedige taak kreeg ik een hoofdgerecht op tafel te slingeren met kerst. “Graag van de bbq”, riep ze me nog na. Nou, vooruit dan maar 😂

Nadeel was dat ik het vlees moest bereiden bij de schone ouders zelf. Die wonen te ver om m’n goede vriend Urban Large naar toe te rollen. Langzaamaan betrok mij het gevoel van; Eureka! De WGA gaat weer eens van stal! Die ouwe rakker had het sinds de vakantie al niet meer gedaan. Werd hoog tijd!

Een stoofpotje van wild was mijn eerste idee, maar niet echt haalbaar voor 8 personen (inclusief kids) op de WGA. Althans, dat denk ik. Wie zich geroepen voelt, doe je ding 😉

Met de Perfect Fit in gedachten gingen mijn gedachten naar wild, in combinatie met zoet. Elk wildgerecht dat ik ken is steevast met een zoete tegenhanger. Een zoete saus, zoete worteltjes erbij, etc. Ziedaar, het idee was geboren! Wild en zoet; de perfect fit, deze tijd van het jaar alleen maar sterker, die fit 😂

Al zoekend kwam ik een gerecht tegen van Ottolenghi, gefinetuned voor de BBQ door @noskos; Labneh met hertenrack, crumble en bramensaus. Hier en daar wat met de verhoudingen gespeeld, en zowaar een alleraardigst kerstgerecht!

De avond ervoor al even de labneh gemaakt. Dit is Griekse yoghurt met een flinke smak dadelstroop en een flinke kwak granaatappelsiroop. Dit uit laten lekken in vaatdoek in een kom in (lekker bezig met de “in’s” 😂) de koelkast. Nachtje doen en voila; een goddelijk goedje! Heerlijk zoet met een zuurtje als ondertoon en het romige van de kwark, NJAM!

Daarbij ook de bramensaus al gemaakt onder het mom van; voorbereiding is het halve werk! Port, rode wijn en wijnazijn met suiker laten inkoken, bramen toevoegen en ook dat meine freunde en freundinnen (is dat correct Duits? 😅) was een zeer aangename smaaksensatie!

Crumble van cacao nibs, stemgember en cashewnoten gemaakt, welke het hele plaatje zo goed als afmaakte.

Blijft over, het vlees!

Gisteren was het ijskoud, maar wel stralend! Aangekomen bij de kouwe kant (hoe toepasselijk 😅😆) het WGA’tje even geïnstalleerd.

37DDD982-0BF1-4C7F-B447-B7546E85404E.jpeg


Kokosbriketten aangestoken in een minimaal stukje WGA (zie bovenstaande foto), daar we 3kg hertenrack erop kwijt moesten 😅 Ik heb al eens 3kg spareribs op deze alleskunner gemaakt (ook ergens een topic van op dit fijne forum 😉) dan moest dit toch ook lukken? 😇

WGA’tje deed z’n werk warm te worden in die barre kou, kon ik mooi de racks gaan kruiden met jeneverbessenzout en wat versgemalen peper. Ik vind jeneverbes geen prettige geur geven, maar de smaak in combinatie met pezo doet me dat vergeten 😍

CD4A2B6F-416F-43B4-96F1-070C81F33375.jpeg


720FF350-DE3E-4117-B8A8-FAAE4D5F6577.jpeg


Toen de WGA tussen de 140 en 145 graden zat, wat rooksnippers toegevoegd tezamen met de racks. Dat paste maar net 😂 Ik was genoodzaakt de ribben in elkaar te vlechten, zodat er voldoende ruimte was op het dekselse dekseltje dicht te doen 😆 Toen het dekseltje dichtging stond daar een gelukkig man! 😃

6499AB99-BAF8-47E7-89D1-FF07DF176516.jpeg


7D6AED46-50E5-4FF0-BD23-BDAA947E1424.jpeg


Voordeel van de rest van het gerecht van tevoren maken is dat terwijl je Meater en Inkbird je voorzien van alle technische details, er lekker gekeuveld en gedronken kan worden met de gezinnen. Toch altijd weer leuk, zo met de cadeautjes enzo erbij. Mooi man!

En af en toe uit het raam kijkend zag ik die kleine grote rakker daar heerlijk genietend in het koude zonnetje zijn ding doen. Mooi stabiel in temperatuur, geen omkijken naar. De schat 🥰

D4192525-C097-44FE-8D76-B726F7839E22.jpeg


Anderhalf uur later meldde de Meater dat de kerntemperatuur 50 graden was. Tijd om de racks er even af te halen en de boel eens even flink warm te maken. Een kwartier voor die 50 graden mark had ik al een kleine starter gevuld met houtskool. Standje hell fire 🔥 was een feit!

CAFF68D6-F13C-4049-9227-2A7D84C57D09.jpeg


2D5E9A65-BFEC-49E2-A867-7B50EFDCFC86.jpeg


Snel de racks terug op het rooster en afgrillen maar, tot 55 graden.

1C3941F6-33F8-4E49-A490-3C21FF4AE950.jpeg


25B2DBD9-E9BA-4169-B4D8-3D730458526E.jpeg


Ik was iets te vroeg (had 2 uur gegokt) dus 2 graden eerder dan dat ik wilde er vanaf gehaald en in een koelbox met doeken gedaan. Uiteindelijk was de piek 58 graden. Dikke prima 😉

Eenmaal uitgepakt waren de mensen aan tafel al bijna niet te houden. Wat een geuren!

BFCD71ED-F67F-4015-94E8-D6D43DC2DB44.jpeg


Snel een flinke lepel labneh op het bord, wat crumble er overheen gestrooid, twee mooie ribs erop gemikt, gedrapeerd met het bramensauske, wederom wat crumble en klaar. Och jongens, wat een plaatje!

2A00A269-3F11-4464-A074-60F5A9F1E593.jpeg


69E944BB-BDAD-4C5B-9954-121C90609314.jpeg


Bij het “uitserveren” waren er een emmer vol oh’s en ah’s. “Sterrenrestaurant waardig”! En daar moet ik me bij aansluiten. Ik had dit gerecht een week eerder ook al gemaakt om te testen en ik vond het werkelijk waar om te smullen! Ik heb het bord afgelikt! Die zoete tonen van de labneh, bramensaus en crumble in combinatie met die krachtige kruidenrub en smaken van het hert maken dit gerecht tot een absolute klasbak! En niet te vergeten, de Perfect Fit 🙏🏼

@noskos bedankt voor de inspiratie en het gerecht, namens de gehele tafel 😉

Kleine kanttekening wat betreft de eindfoto; vorige weekeind tijdens de probeersessie was ik meer tevreden met het resultaat op het bord. Die borden, mijn eigen, waren namelijk groter, daarop komt het gerecht beter tot z’n recht. Maar hey, zoals @Sander72 al zei; de gezelligheid met familie, doet (in mijn geval) een te klein bordje al snel vergeten 😊

De prestatie van de WGA was weer ongeëvenaard! Ik ben weer ietsjes meer verliefd geworden op die kleine rakker met z’n grootse daden. WAT EEN HELD! 😇

Alhier de eindfoto van vorige week, die wilde ik jullie niet onthouden 😊

4BBC7B3C-3BE2-46C2-8050-3AB4F6C17B0C.jpeg


Tot volgend jaar, fijne bbq vrienden!
 
Leuke foto's en ziet er lekker uit. Moest even opzoeken wat labneh was😄
 
Mooie reportage en mooi eindresultaat. Ik denk dat dit één van mijn favoriete recepten is en om de één of andere reden maak ik ik het veel te weinig.
 
Een waar feestmaal. Die ga ik ook maar eens op de to do list staan. Weet nu ook wat labneh is.
 
Ziet er heel lekker en gaaf uit!
 
Dat heb je mooi bereid op de WGA
of de ribs ervoor gemaakt zijn
 
Fantastisch kerel, knap wat jij doet met dat kleine apparaatje van je...
 
Mooie reportage weer. Top hoor.

In jouw handen is die WGA is toch een beetje de "Jack Russel" van de BBQ'S.,........klein maar nergens bang voor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk
 
Mooie reportage weer. Top hoor.

In jouw handen is die WGA is toch een beetje de "Jack Russel" van de BBQ'S.,........klein maar nergens bang voor

Verstuurd vanaf mijn AC2003 met Tapatalk

Haha! Nu heb ik werkelijk waar niets met een Jack Russel, maar in zo’n compliment maak ik graag een uitzondering
 
Wat een fantastisch recept maar ik ben nog meer onder de indruk dat je dit op de WGA hebt gedaan. Paste echt maar net. Wat een feestje! Ik ga dit zeker ook een keer (proberen 😅) te bereiden op mijn WGA
 
Wat een fantastisch recept maar ik ben nog meer onder de indruk dat je dit op de WGA hebt gedaan. Paste echt maar net. Wat een feestje! Ik ga dit zeker ook een keer (proberen ) te bereiden op mijn WGA

Ja, echt een restaurant waardig recept!

Haha! Eerlijk, de deksel ging met moeite dicht. Toen ik na een uurtje ging kijken was het vlees ietsjes gekrompen waardoor de deksel een “perfect fit” had
 
Mooi verslag en heerlijk resultaat. Altijd weer mooi om te zien hoe de WGA zo’n groot resultaat kan neerzetten 👌🏻
 
Hele mooie sessie Rene. Heb je super gedaan op de WGA. Racks zien er super uit. Had ik best willen proeven. Succes met de fotowedstrijd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan