BasBQ
Beef en Steak

Peking style beercan chicken

 
 
 
 

PH met een F

Pitmaster
Berichten
516
Beercan chicken.. ik had m al heel lang niet meer gemaakt, en mn zoontje vond het er zo mooi uit zien. Ach, en eigenlijk wilde ik ook wel graag een tokkie...

'gewoon' gekruide hele kip eten we thuis regelmatig, maar dan van het spit. Dus ik wilde vandaag eens wat anders proberen.
Vandaar de peking style.. ik heb de kip afgelakt met een zoete aziatische smakende saus. Zoals je zou doen bij een Peking eend.

Ik heb een kruidenboter gemaakt met knoflook, gember, paprikapoeder en pezo.
Dat smeerde ik onder de huid op de borst.
f30431b3116d4358291ccad9ed89292a.jpg


Op de huid een mengseltje van gember, knoflook en olijfolie met daarover heen zout en peper.

In het blik radler waar de kip op mocht zitten ging nog meer knoflook en gember, maar ook peperkorrels en sichuanpeper korrels.

Met wat snippers kersenhout op de bbq op wat lagere temperatuur dan gebruikelijk, ik wil straks een glaze gebruiken, dus er hoeft niet een hele krokante korst te ontstaan.
125 graden zo ongeveer.

b752b1e9c106f1de3d7c929fa8b1e020.jpg


Tegen de tijd dat de kerntemperatuur 65 graden was ben ik begonnen de kip in te smeren. Elke tien minuten met een glaze gemaakt door wat knoflook en gember zacht te bakken, daar ging hoisinsaus, sojasaus, oestersaus, fivespice en honing door.
097c710027a6a9517f47f5236a6803f3.jpg


Dat karamelliseerde mooi op m'n chicky.
Toen de kerntemperatuur 73 graden was heb ik haar onder de snelbruiner vandaan gehaald om nog even mooi te liggen wezen op de snijplank. Temp steeg nog een klein beetje door.
Al met al, lekker maaltje.
0eccdb7378bbf8e7e8c3cade1b7a156f.jpg
 
Kijk haar eens parmantig zitten. En was het voor herhaling vatbaar met die smaken? Alvast gefeliciteerd met je tokkie.
 
Ziet er goed uit!

Smaakte het een beetje met deze kruiden?

Gefeliciteerd met je 🐔
 
Mooie China Chick, ziet er heerlijk uit, welkom bij de Tokkies.
Nog steeds die foute 5-spice? ;)
 
Mooie China Chick, ziet er heerlijk uit, welkom bij de Tokkies.
Nog steeds die foute 5-spice? ;)

Tnx!
Ja sorry Ewald de plus en de appie hebben t hier niet. Volgende week kom ik bij een amazing oriental, daar neem ik een goede mee
 
Lekker kippetje!
 
Weer eens een andere smaak aan een kippetje kan nooit kwaad, ziet er lekker uit zo!

Gefeliciteerd met je tokkie :D
 
Ziet er heerlijk uit. Combinatie van kruiden etc. spreekt mij wel aan. Wat betreft de five Spice. Bij ah hebben ze van het merk jonnie boer wel een goede five Spice. Gaat hier regelmatig door gerechten heen
 
Fraai, en gefeliciteerd met je 🐔
 
Ziet er goed uit, gefeliciteerd met je tokkie!
Was de knoflook en gember niet heel overheersend?
 
dat ziet er lekker uit en wat een idee om onderde huid boter te doen, loopt dat er aleen niet snel uit als op de bier can staat?
 
Terug
Bovenaan Onderaan