Beef en Steak

Pastrami: 2e poging/keer

Reynald

Vuurmaker
Hi allemaal,

Tijdje geleden een (relatief) klein stukje brisket (2kg) "omgetoverd" tot een pastrami. Over de smaak waren we erg tevreden, maar er waren 2 verbeterpunten:
1) Ik had de pastrami "maar" 1 week in de brine gelaten, dus het midden van de pastrami was niet mooi "pastrami-roze"
2) Het stuk was te klein (want, nagenoeg meteen op :cool:)

Dus wat doe je dan? Je koopt een 2x zo groot stuk vlees, en laat het 3 weken in de brine liggen.

1.jpeg

Naar deze zak heb ik dus 3 weken zitten turen in mn koelkast (nee hoor dat nam helemaal niet veel plek in beslag, tot "vreugde" van de rest van de koelkastgebruikers...)

Na 3 weken de zak opengemaakt en t vlees goed afgespoeld, even uurtje weken in koud water, en vervolgens overnight op een rek in de koelkast terug. Dan krijg je het volgende resultaat
2.jpeg

Tijd om rub erop te doen...
3.jpeg

En daarna op de BBQ (120C)
Omdat er toch genoeg ruimte is, ook nog maar meteen even een hammetje, wat zoete aardappelen, wat aubergines en wat tomaten erop gelegd...
4.jpeg

Na een uurtje of 4 kerntemperatuur in beide probes op 70C, dus van de BBQ af
5.jpeg

Vervolgens ingepakt in aluminiumfolie, en in de stoomoven laten doorgaren tot kerntemp van ongeveer 93C, en daarna even laten rusten.
Het resultaat was het volgende:
6.jpeg

Hmmm, de geur...🤤🤤
Tijdens het folie eraf halen voelde je al meteen hoe lekker zacht t vlees was....
7.jpeg

Nog belangrijker dan de geur, de smaak....

YUMMMMMMM

De pastrami vormde (uiteraard) een prima combi met de homemade sourkraut, ruben-dressing, en wat zelfgebakken zuurdesembrood, maaaar..... we (IK) had op dat moment te veel honger om daar een foto van te maken 🥸🥸🥸
Jullie zullen maar van me moeten aannemen dat er van GENOTEN is van dit maaltijdje...

Conclusie: langer brinen is noodzakelijk (er was in het dikkere deel zelfs NU nog een stuk niet-roze...). Weet iemand hoe lang een stuk vlees eigenlijk in de brine kan blijven, zonder te bederven?

Hoe dan ook, het is/was heerlijk, en nu is er ook nog genoeg over voor een paar andere keren om van te genieten :)

Dat ziet er erg goed uit. Lekker op toast. Tegenwoordig hebben ze bij Loetje ook pastrami op brood. Lekkere referentie.

Drie weken zou echt genoeg moeten zijn, dat doen ze bij Katz in NY ook. Misschien de dikke dellen ook injecteren met de pekel.

Dat ziet er heerlijk uit!

Waarom verder garen in de stoomoven?
De bbq is op dat moment toch al heet.

Terug
Bovenaan Onderaan